کد خبر: 959812
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
در شرایطی که طرح تحول سلامت می‌رفت تا وارد ششمین سال اجرای خود شود، دولت در مسیر بازگشت از طرحی که به تعبیر وزیر بهداشت کنونی «منطق اقتصادی نداشت»، افتتاح «پرونده الکترونیک سلامت» را کلید زد تا به سمت اجرای «پزشک خانواده» و استقرار نظام ارجاع گام بردارد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته در مراسم رونمایی از پرونده الکترونیک سلامت اگرچه رئیس‌جمهور همچنان از طرح تحول دفاع می‌کرد، اما کلیدش قفل چندین ساله پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان یکی از زیربنا‌های پزشک خانواده باز کرد و وزیر بهداشت جدید دولت دوازدهم وعده اجرایی‌شدن طرح قدیمی پزشک خانواده را برای نیمه دوم سال داد تا به طور رسمی با افتتاح پرونده الکترونیک سلامت، پرونده طرح تحول سلامت بسته شود.
مدیریت هزینه، دسترسی به اطلاعات سلامت افراد تنها با واردکردن کدملی و پیشگیری از آزمایش‌ها و خدمات پاراکلینیکی پرهزینه و تکراری مزایایی است که از سال‌ها پیش برای پرونده الکترونیکی سلامت برمی‌شمردند، اما این بار فشار هزینه‌ها یا الزام قانون برنامه ششم و شاید اراده‌ای برای اجرای این قانون موجب شد تا بالاخره «پرونده الکترونیک سلامت» افتتاح شود. اگرچه طبق اظهارات دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت در مرحله آغاز فاز اول ورود و تکمیل اطلاعات است، اما رضا باقری اصل تأکید می‌کند: «ریل‌گذاری درستی در پروژه سلامت الکترونیک شده است.» وی بزرگ‌ترین چالش برای اجرای سلامت الکترونیک را مدیریت تغییر در نظام سلامت می‌داند و تأکید می‌کند، ذی‌نفعان با نگرانی از شفاف‌سازی مانع اجرای این تحول می‌شوند.

طرحی که نمایشی نیست
به گفته دبیرشورای اجرایی فناوری اطلاعات در حقیقت پرونده الکترونیک سلامت حاصل اجرای باقی پروژه‌هاست؛ بنابراین وقتی پروژه‌های «استحقاق‌سنجی»، «نسخه الکترونیک» و «رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی» تکمیل شد، آن موقع شاهد ریزش اطلاعات و تکمیل پروژه «پرونده الکترونیک سلامت» خواهیم بود. وزیر بهداشت تأکید دارد پرونده الکترونیک سلامت، حرکت نمایشی نیست. سعید نمکی می‌افزاید: «تعداد افرادی که خارج از محدوده پرونده الکترونیک سلامت هستند، مربوط به افرادی می‌شود که هنوز به نظام سلامت، مراجعه نکرده‌اند.»

تشکیل پرونده برای ۷۵ میلیون ایرانی
وزیر بهداشت در مراسم آغاز استقرار پرونده الکترونیک سلامت که با حضور رئیس‌جمهور در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، استقرار پرونده الکترونیک سلامت را انقلابی در نظام ارائه خدمت دانست و تأکید کرد: «حداقل ۷۵میلیون ایرانی با کدملی قابلیت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارند.» به گفته نمکی از این پس برای هر فرد بدون پرونده الکترونیک سلامت در زمان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، این پرونده تشکیل و سابقه مراجعات و بیماری‌های وی نیز به آن منتقل می‌شود. پرونده الکترونیک سلامت از بسیاری هزینه‌های غیرضروری، جلوگیری می‌کند و راهنما‌های بالینی به عنوان فیلتری برای تقاضا‌های القایی خدمات عمل کرده و از تکرار خدمات که در نهایت به هدررفت منابع منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند.

ارتباط بیش از ۴۲ هزار مرکز درمانی
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم در این مراسم ضمن تأکید بر جلوگیری از فساد گفت: «هزینه‌های غیرضروری برداشته شود و سلامت مردم بهتر تأمین می‌شود.» وی با اشاره به آثار سوء‌سیستم‌های تشخیصی بر سلامت فرد و خطرات تکرار این روش‌ها گفت: آنجایی که ضروری است دولت و بیمه باید هزینه‌ها راپرداخت کنند، اما آنجایی که براساس سلیقه خود بیمار یا پزشک است و ما از لحاظ علمی آن را ضروری نمی‌دانیم، پول آن را خود بیمار باید پرداخت کند و دولت نباید در اینجا مکلف باشد. بنا به تأکید رئیس‌جمهور اصل مسئله بهداشت و درمان یک موضوع حاکمیتی است.
به گفته رئیس‌جمهور در ابتدای استقرار پرونده الکترونیک ۱۱هزار داروخانه در کشور به هم متصل و هزار داروخانه باقیمانده نیز به زودی به این سیستم وصل می‌شوند و با اتصال ۲۵ هزار مراکز خدمات بهداشتی و در مجموع ارتباط بیش از ۴۲هزار بخش و مرکز درمانی برقرارشده که کار پزشکان و بیماران را آسان می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
به نظر من که این بازی دیگری است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار