کد خبر: 959810
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
یک پایگاه علمی اسپانیایی اعلام کرد
براساس جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو اسپانیا، کشورمان در سال ۲۰۱۸ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی هوا فضا در سطح کشور‌های غرب آسیا رسید. جالب اینکه در سال ۲۰۱۷ کشورمان در آسیا رتبه هفتم را داشت و اکنون به جایگاه پنجم دست یافته است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: بررسی‌های منتشرشده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد که ایران با تعداد ۴۸۶ مقاله در زمینه مهندسی هوا فضای خاورمیانه در رتبه نخست و ترکیه با یک اختلاف چشمگیر فقط با ۲۸۳ مقاله در رتبه دوم قرار گرفته است. براساس آنچه این رتبه‌بندی منتشر کرده، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن، عمان، لبنان، قطر و کویت در جایگاه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند.

بازگشت ایران به دوران قدرقدرتی
در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷ که همین نشریه منتشر کرده بود، هوافضای ایران در غرب آسیا در جایگاه دوم قرار داشت، اما امسال هم مانند سال ۲۰۱۶ به جایگاه نخست تولیدات علمی هوافضا بازگشته است. آمار‌های منتشرشده نشان می‌دهد که از میان ۴۸۶ مقاله منتشرشده محققان ایرانی، ۴۴۱ مقاله قابل استناد بوده و به آن‌ها استناد شده است. در حالی که ترکیه به عنوان کشوری که مقام دوم را کسب کرده، در این زمینه تنها ۲۸۳ مقاله تولید کرده که از این تعداد تنها ۲۵۹ مقاله قابل استناد بوده است. همین وضعیت برای کشور‌هایی که بعد از ایران در جدول قرار گرفته‌اند نیز صدق می‌کند.

سقوط امریکا و صعود چین
آمار‌ها بیانگر آن است که تولیدات علمی کشور‌های خاورمیانه با فاصله چشمگیری از ایران عقب‌تر است. محققان مستقر در رژیم صهیونیستی ۲۱۰ مقاله، عربستان‌سعودی ۱۲۷ مقاله، مصر ۱۲۱ مقاله، عراق ۵۹ مقاله، امارات متحده عربی ۴۳ مقاله، اردن ۳۷ مقاله، عمان ۱۴ مقاله، لبنان ۱۲ مقاله، قطر ۱۱ مقاله، کویت پنج مقاله در زمینه مهندسی هوا فضا تولید و منتشر کرده‌اند. ایران در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، جایگاه سیزدهم جهان را هم به خود اختصاص داده و صدرنشین کشور‌های جهان نیز دانشمندان چینی هستند. سال گذشته از نظر تحقیقات علمی کشور امریکا رتبه نخست را در اختیار داشت که امسال این مقام را به چینی‌ها باخته است. دانشمندان چینی با تولید و ارائه ۹ هزار و ۳۱۰ مقاله در زمینه مهندسی هوا فضا مقام نخست جهان را در میان ۱۵۵ کشور به خود اختصاص داده‌اند؛ از تمام مقالاتی که توسط چین در رشته مهندسی هوا فضا تولیدشده ۸ هزار و ۸۷۰ مقاله قابل استناد بوده است.

ایران بالاتر از بزرگان هوافضا
براساس جدولی که سایمگو منتشر کرده، کشور‌های امریکا و هند مقام‌های دوم و سوم جهان را کسب کرده‌اند. کشور‌های انگلیس، آلمان، ایتالیا و فرانسه هم مقام‌های چهارم تا هفتم را به دست آوردند. کشور روسیه از نظر تحقیقات هوافضا جایگاهی بالاتر از ژاپن، کانادا و کره‌جنوبی را به‌دست آورده و این کشور‌ها به ترتیب مقام هشتم تا یازدهم را به خود اختصاص داده‌اند.
رتبه دوازدهم و سیزدهم جهان هم به کشور‌های استرالیا و ایران رسیده است. رشد تولیدات مهندسی هوافضا در کشورمان به حدی بوده که کشور‌های مهمی در این زمینه یعنی برزیل، اوکراین، هلند و اسپانیا در رتبه‌های پس از ایران قرار گرفته‌اند. جالب اینکه کمپانی هوافضای «امبرائر» برزیل در زمینه تحقیقات علمی شهرتی جهانی دارد و در سال ۱۹۶۹ توسط دولت برزیل تأسیس شده است. کشور اوکراین هم از بزرگان هوافضای جهان است که در سال ۲۰۱۸ پس از ایران قرار گرفته است. کمپانی هوافضای آنتونوف در سال ۱۹۵۱ توسط اولگ آنتونوف، در جمهوری اوکراین که بخشی از اتحاد شوروی بود، بنیان گذاشته شد و امروزه دارای تجربه طولانی در زمینه تحقیقات علوم هوافضاست.

کشور‌هایی که جا گذاشتیم
تولیدات علمی هوافضای لهستان، ترکیه، سوئد، بلژیک، پاکستان، سنگاپور، رژیم‌صهیونیستی و کشور‌های تایوان، هنگ‌کنگ، مالزی، تونس، مجارستان، جمهوری چک، سوئیس، ویتنام، فنلاند، عربستان سعودی، مصر، پرتغال، دانمارک، رومانی، نروژ، نیوزلند و ایرلند هم به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
پایگاه اطلاعاتی سایمگو در سال ۲۰۰۸ تأسیس و با همکاری چندین مؤسسه اروپایی و دانشگاه گرانادا در اسپانیا شکل گرفته است. نظام رتبه‌بندی سایمگو شاخصی به نام SJR دارد که فقط تعداد استنادات به مدارک یک مجله را محاسبه نمی‌کند بلکه رتبه مجله‌ای را که مقالات استناددهنده در آن به چاپ رسیده‌اند نیز در نظر می‌گیرد. در واقع استناد از مجلات معتبرتر و باکیفیت‌تر، رتبه یک کشور را ارتقا می‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
اگر یک درصد همین قدرت بسیار بالا را جناب روحانی در زمینه اقتصاد وارد میکردند الان طی 7 سال ریاست جمهوری ایشان دنبال اروبا و جین و روسیه نمیدویدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار