کد خبر: 959808
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
تماشاگران به کاهش قیمت بلیت سینما واکنش مثبت نشان دادند
تنها چند روز بعد از اعلام نیم‌بهاشدن بلیت سینما در پردیس رازی و نیم‌بهاشدن بلیت‌های سانس‌های روزانه پردیس باغ کتاب، این پردیس‌های سینمایی با افزایش مخاطب روبه‌رو شدند تا این اتفاق نشان‌دهنده تأثیر مثبت پایین آمدن قیمت بلیت‌ها بر بالارفتن استقبال از سینما‌ها باشد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: طبق یک سنت چندساله، در هفته‌های آخر منتهی به فصل بهار، زمزمه‌های تغییر قیمت بلیت سینما‌ها آغاز می‌شود و معمولاً در هفته آخر اسفندماه، نرخ جدید قیمت بلیت سینما برای پردیس‌های سینمایی (سینما‌های مدرن)، سینما‌های ممتاز و سینما‌های درجه یک و درجه ۲ اعلام می‌شود. نکته جالب این است که افزایش رقم بلیت‌های سینما معمولاً بالاتر از رقم رسمی تورم سالانه است.

صعود نرخ بلیت‌ها
افزایش قیمت بلیت‌های سینما، هر سال در سینمای ایران طبق نظر یک جمع محدود و بدون در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی مردم انجام می‌گیرد. این رفتار که ناشی از حس منفعت‌طلبی از سینماست را می‌توان با اتفاقی که در سینمای ژاپن رخ داد، مقایسه کرد. سالن‌های سینما در این کشور تخفیف ۳۰درصدی برای دانشجویان، بانوان، سالمندان و زوج‌های بالای ۵۰ سال قائل می‌شوند. افزایش قیمت بلیت هم چیزی کمتر از یک دلار بوده است. این رقم واقعی پرداختی برای یک بلیت نیست و تخفیف‌های متعددی وجود دارد که بهای ۱۷دلار و ۵۰ سنتی معادل هزار و ۹۰۰ ین ژاپن را به ۱۲دلار و ۱۵سنت که معادل هزار و ۳۱۵ ین ژاپن است، کاهش می‌دهد. این تخفیف‌ها مشمول دانشجویان، بانوان، سالمندان، زوج‌های بالای ۵۰ سال و هر شخصی با روزی خاص از ماه می‌شود. این ۱۰۰ین افزایش قیمت مشمول تمام این تخفیف‌ها خواهد شد و قیمت بلیت سینما در ژاپن از آخرین افزایش قیمت در سال ۱۹۹۳ تاکنون ثابت بوده است. میزان اکران نیز از هزار و ۷۳۴ مورد در سال ۱۹۹۶ به ۳ هزار و ۵۶۱ مورد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.
اما در ایران، فقط در یک دوره چهارساله از ابتدای سال ۹۵ قیمت بلیت در پردیس‌های سینمایی ۱۰ هزار تومان تعیین شد. این رقم از ابتدای سال ۹۶ به ۱۲ هزار تومان رسید و بعد از آن از ابتدای سال ۹۷، پردیس‌ها ۱۵ هزار تومان و از اول فروردین سال جاری بلیت‌های پردیس‌های سینمایی ۲۰ هزار تومان شد. افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت ظرف چند سال نشان‌دهنده تفاوت استراتژیک معناداری میان مدیریت سینما در ژاپن و ایران است. اگرچه نمی‌توان تأثیر تورم سرسام‌آور اقتصادی را در ایران نادیده گرفت، اما در سینمایی که بیشتر فیلم‌هایش با حمایت بخش دولتی، نهاد‌ها و بدون چشمداشت بازگشت سرمایه انجام می‌شود، سیر صعودی قیمت بلیت سینما‌ها چندان واقع‌بینانه نیست.

اتفاق خوب در ۲ پردیس سینمایی
در روز‌هایی که یک پردیس سینمایی در شهر مشهد سالن VIP راه انداخته و بلیت ۵۰ هزار تومانی برای تماشای فیلم به فروش می‌رساند، در تهران دو پردیس سینمایی پیشگام کاهش قیمت‌ها شده‌اند.
پردیس سینمایی باغ‌کتاب که بهره‌برداری آن به بخش خصوصی واگذار شده است، از سال گذشته طرح‌هایی را برای کاهش قیمت بلیت‌ها انجام داد. این پردیس که امسال دومین سال پیوستن به چرخه اکران‌ها را پشت‌سر می‌گذارد به دلیل نزدیکی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ابتدا طرح نیم‌بهاشدن بلیت برای دانشجویان را اعمال کرد؛ طرحی که در سال ۹۷ جواب داد و امسال نیز ادامه پیدا کرد. این پردیس در طول هفته علاوه بر روز سه‌شنبه که برای همه سینما‌ها بلیت نیم‌بها ارائه می‌شود، روز شنبه را نیز به روز‌های نیم‌بها افزود و در آخرین اقدام برای همراهی با مردم، سانس‌های روزانه‌اش (تا ساعت ۱۵) را در کل ایام هفته (حتی پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها) نیم‌بها کرده است. این اقدام باعث شد تا باغ کتاب یکی از جدیدترین پردیس‌های سینمایی به شمار رود و در فهرست پرمخاطب‌ترین پردیس‌های سینمایی قرار گیرد.
پردیس سینمایی رازی دومین پردیسی است که برای افزایش تعداد مخاطب دست به کاهش قیمت بلیت زده است. هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر، در نشست خبری هفته گذشته از نیم‌بها‌شدن بهای بلیت پردیس سینمایی رازی در تمامی ایام هفته خبر داد. این طرح که تنها چند روزی از اجرایی شدن آن می‌گذرد، با افزایش میزان تماشاگران و میزان اشغال صندلی در این پردیس رو‌به‌رو شده است.
موقعیت جغرافیایی این پردیس سینمایی که در یکی از مناطق جنوبی شهر تهران قرار گرفته است، باعث شده تا نیم‌بها‌شدن بلیت آن تأثیر مستقیمی بر بالارفتن میزان حضور مردم در سینما داشته باشد.
به غیر از پردیس رازی، پردیس سینمایی راگا واقع در شهرری نیز قرار است در سانس‌های آخر شب (ساعت ۲۲ به بعد) بلیت‌نیم‌بها به مردم ارائه دهد.
تجربه موفق دو پردیس سینمایی، علاوه بر روند عمومی که در سه‌شنبه‌ها در همه سینما‌ها به خاطر نیم بها بودن قیمت بلیت دارای تماشاگر بیشتری هستند، نشان می‌دهد که یکی از عوامل دورشدن مردم از سینما، صرفاً بالا بودن قیمت بلیت است.
حبیب اسماعیلی پخش‌کننده سینما می‌گوید: «در روز‌هایی که سینما نیم بهاست، تغییر فروش فیلم‌های خانوادگی بیشتر حس می‌شود.» این تغییر محسوس نتیجه استقبال خانواده‌ها از سینما‌ها با قیمت بلیت پایین‌تر است، اگرچه سازمان سینمایی ترجیح داد با حذف روز شنبه از طرح بلیت نیم بها که از سال گذشته اعمال شد، امسال فقط سه‌شنبه‌ها را برای نیم‌بها شدن بلیت قرار دهد.
سازمان سینمایی در ایام ماه رمضان تا پیش از زمان افطار، سینما‌ها را نیم بها کرد. این طرح برای استفاده از ساعات مرده سینما برای افزایش مخاطب بود؛ اقدامی که می‌تواند در طول سال نیز گسترش پیدا کند و به جای آن که تنها دو یا چند پردیس سینمایی محدود در تهران طرح‌های نیم‌بها را دنبال کنند، با گسترش آن به دیگر پردیس‌های سینمایی و ایجاد گروه‌های هدف مانند دانشجویان، دانش‌آموزان یا حتی بازنشستگان، ضمن ارائه تخفیف‌های ویژه به این اقشار، زمینه حضور بیشتر خانواده‌ها را در سینما فراهم کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار