کد خبر: 959690
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
وعده‌های مسؤولان دولتی در کردستان اجرایی نمی‌شود
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: متاسفانه هم در بحث ساماندهی و بیمه کولبران و مرزنشینان و هم در بحث ساماندهی بازارچه‌های مرزی و منطقه‌های آزاد که مسؤولین وعده‌هایی داده بودند تا امروز عملی نشده و شاهد کندی پیشرفت کار هستیم.

امید حوریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی بازرگانان نه تنها در استان کردستان بلکه در کل کشور مسئله قوانین خلق‌الساعه است که مشکل اساسی را برای بازرگانان ایجاد کرده یعنی یک روز صادرات یک کالا را ممنوع اعلام می‌کنند و روز بعد آن را آزاد می‌کنند.

وی افزود: هرچند اقلیم کردستان عراق یکی از بازارهای اصلی هدف ما در بحث بازرگانی است اما متاسفانه سیستم بانکی متمرکزی با اقلیم کردستان عراق نداریم یعنی در واقع اصلا سیستم بانکی وجود ندارد و همین مسئله بازرگانان ما را مجبور کرده که بصورت صرافی فعالیت‌های خود را انجام دهند و با ریال خریدو فروش کنند نه دلار.

مسئول اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان ادامه داد: برگشت ارز در سامانه نیما معضلی برای صادرکنندگان استان و کل کشور شده است چرا که این برای بازرگانان ما امکان‌پذیر نیست که جنسی را با دلار آزاد خریداری کنند و با دلار دولتی پول را به کشور برگردانند در واقع تفاوت سه هزارتومانی در این وسط وجود دارد که به ضرر بازرگانان است.

بیکاری منشا روی‌آوری جوانان کردستان به کولبری است

وی به عدم ساماندهی کولبران در استان انتقاد کرد و گفت:  متاسفانه بخاطر نبود زمینه اشتغال و مراکز صنعتی در استان، بیکاری نه تنها در قشر عادی و روستایی استان بلکه حتی در قشر تحصیل‌کرده ما بیداد می‌کند و این باعث شده که اکثر جوانان در روستاها و شهرستان‌های مرزی حتی با داشتن تحصیلات بالا از روی ناچاری و به منظور تامین معاش به کولبری روی آورند.

حوریجانی سیستم‌های دست و پا گیر و سنگین بروکراسی اداری را باعث کندی کار در بخش بازرگانی عنوان کرد و گفت: هرچند حدود 16 سال است با اقلیم کردستان عراق روابط تجاری داریم و جلسات مختلفی بین مدیران استان و اقلیم کردستان عراق برگزار شده و تفاهم‌نامه‌های مختلفی در این زمینه امضا می‌کنیم اما متاسفانه این تفاهم‌نامه‌ها اجرا نمی‌شود این درحالی است که مفاد اکثر این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.

وی اذعان داشت: هرچند مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق پتانسیل قوی در راستای توسعه اقتصادی استان است و می‌تواند بخش نقدینگی ارز را در استان تامین کند اما متاسفانه ما نسبت به استان‌های همجوار خوب عمل نکردیم و نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

حوریجانی تصریح کرد: متاسفانه هم در بحث ساماندهی و بیمه کولبران و مرزنشینان و هم در بحث ساماندهی بازارچه‌های مرزی و منطقه‌های آزاد که مسؤولین وعده‌هایی داده بودند تا امروز عملی نشده و شاهد کندی پیشرفت کار هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: با توجه به اینکه استان کردستان همیشه در قعر جدول‌های شاخص توسعه‌ای است باید مدیران استان بصورت ضربتی مسائل و مشکلات استان را حل کنند  چرا که مردم پیشرفت‌های موجود در سایر استان‌های همجوار را مشاهده می‌کنند و همین باعث دل‌زدگی آنها می‌شود.

حوریجانی یادآور شد: چطور است استان‌های دور مانند مشهد و اصفهان با اقلیم کردستان عراق قرارداد می‌بندند و آن را اجرایی می‌کنند اما در استان کردستان که حدود ۲۲۷ کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی کُند پیش می‌رود و این انتقادی به مسؤولین استانی است.

بازرگانان با بروکراسی سنگین اداری اذیت می‌شوند

وی گفت: هرچند در استان کردستان بازرگانان شاخص و صاحب‌نامی داریم اما متاسفانه در استان استراتژی بازرگانی نداریم و به بازرگانان استان توجهی نمی‌شود در واقع  بازرگانان استان آنقدر در سطح استان با بروکراسی سنگین اداری اذیت می‌شوند که بعضی اوقات مجبور می‌شوند در استان‌های دیگر فعالیت اقتصادی کنند.

مدیران استان ریسک‌پذیر نیستند

مسؤول کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی سنندج افزود: در میان مدیریت استان ریسک‌پذیری وجود ندارد مسئولین ما مسئولیت قبول نمی‌کنند و سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد مسائلی که پیش می‌آید را از خود دور کنند که مشکلی برای شخص خودشان پیش نیایید درصورتی که مدیران استان باید ریسک‌پذیر باشند.

حوریجانی ادامه داد: مدیران ما باید توان تصمیم‌گیری داشته باشند اما در استان متاسفانه جدیتی در تصمیمات سطح مدیریت استان شاهد نیستیم طوری که مسئولان استان یا مسائل را به کلی نفی می‌کنند و یا آن را به تهران ارجاع می‌دهند که در مسیر پر پیچ و خم بروکراسی اداری و وقت تلف کردن بیفتد و در نهایت بی‌نتیجه‌ بماند.

بازرگانان استان با قوانین بین‌المللی تجارت آشنایی ندارند

وی از عدم آموزش به بازرگانان استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بازرگانان ما در استان آموزش کافی ندیده‌اند و اطلاعات درستی از قوانین بین‌المللی کسب و کار و قوانین مالیاتی و همچنین ارتباط و تعامل با بازرگانان خارجی ندارد و این مستلزم آموزش کافی است.

انتهای پیام/2330/83

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها