کد خبر: 959663
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
دکتر سید رضا میرطاهر
چین و کره‌شمالی در ۷۰ سال گذشته از نزدیک‌ترین متحدان یکدیگر بوده‌اند. در جریان جنگ کره (۱۹۵۳-۱۹۵۰) نیرو‌های نظامی و هواپیما‌های جنگنده چین نقش مهمی در پیروزی‌های ارتش کره‌شمالی ایفا کردند. در چند دهه گذشته به ویژه پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، چین تبدیل به مهم‌ترین و تأثیرگذار‌ترین متحد پیونگ‌یانگ شده و شریک اصلی تجاری کره‌شمالی در زمینه صادرات و واردات محسوب می‌شود. چین به مثابه دروازه‌ای است که پیونگ‌یانگ روابط خود با جهان خارج را از طریق آن انجام می‌دهد. در عین حال کره‌شمالی در سیاست منطقه‌ای چین نقش اساسی را ایفا کرده و با توجه به حضور نظامی امریکا در ژاپن و کره‌جنوبی و نیز روابط نظامی نزدیک واشنگتن با دیگر کشور‌های شرق آسیا، پکن به کره‌شمالی به مثابه کشور توازن بخش در منطقه نگریسته و طبیعتاً با توجه به نقش موازنه‌ساز آن، خواهان بقای نظام کره‌شمالی است. با توجه به این ملاحظات چندان عجیب نیست که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در سفری بی‌سابقه به پیونگ‌یانگ رفته و با کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی مذاکرات و توافقات مفصلی صورت دهد.
شی جین‌پینگ روز پنج شنبه ۳۰ خرداد به کره‌شمالی رفت. وی اولین رئیس‌جمهور چین است که طی ۱۴ سال گذشته و با اوج گرفتن تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای کره‌شمالی به این کشور سفر می‌کند. چین هرچند با توجه به تعهدات خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت ناچار شده در چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ رأی دهد، اما به طور سنتی روابط نزدیکی با کره‌شمالی دارد و در این راستا کیم‌جونگ‌اون طی سال گذشته چهار سفر به چین داشته است. رهبران چین و کره‌شمالی در حال تلاش برای بهبود روابط و گسترش همکاری‌های دو‌جانبه هستند، اما شی‌جین‌پینگ برای سفر متقابل به کره‌شمالی منتظر نتایج دیدار‌ها و مذاکرات هسته‌ای کیم‌جونگ‌اون با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا بود. در فوریه ۲۰۱۹ دومین دیدار و مذاکره دونالد ترامپ در هانوی، پایتخت ویتنام با رهبر کره‌شمالی به بن‌بست خورد. ترامپ مدعی شد که کره‌شمالی در ازای از بین بردن تأسیسات هسته‌ای و موشکی خود خواستار لغو همه تحریم‌ها بود. کره‌شمالی نیز مواضع خودسرانه و نادرست امریکا را باعث شکست این مذاکرات اعلام کرد. بدین ترتیب به دلیل زیاده‌طلبی امریکایی‌ها و درخواست آن‌ها برای توقف کامل و برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی بدون دادن امتیازی، عملاً هیچ توافقی به دست نیامد و این مسئله خشم کره‌شمالی را از واشنگتن برانگیخت. البته ناکامی ترامپ برای چینی‌ها که از جنگ تجاری رئیس‌جمهور امریکا علیه چین بسیار خشمگین هستند، خبری خوب بود. چین در عین حال خواستار سبک‌تر شدن تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ است. امریکا بار‌ها چین و روسیه را به عنوان دو متحد نزدیک کره‌شمالی متهم کرده که با دور زدن تحریم‌های سازمان ملل، به ارسال مخفیانه نفت و دیگر ملزومات حتی اقلام نظامی به کره‌شمالی می‌پردازند. به گفته «لیم ائول‌چول» کارشناس کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ با میزبانی از رئیس‌جمهور چین می‌خواهد به امریکا این پیام را ارسال کند که چین پشت کره‌شمالی است و واشنگتن باید به سیاست فشار حداکثری خود پایان دهد. این سفر همچنین فرصتی برای چین در گسترش نفوذ منطقه‌ای خود است.
سفر رئیس‌جمهور چین به کره‌شمالی در حالی انجام شد که روابط تجاری و اقتصادی چین و امریکا نیز اخیراً دچار تنش شده و دو کشور تعرفه‌های سنگینی بر کالا‌های وارداتی از کشور مقابل وضع کرده‌اند. قرار است سران چین و امریکا در نشست آتی سران گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن دیدار کنند. شی‌جین‌پینگ بعد از دیدار از پیونگ‌یانگ و برخی توافقات مهم با مقامات ارشد کره‌شمالی برخی اهرم‌ها را برای مذاکره با ترامپ به دست آورده است. وی در اقدامی نادر، با انتشار یادداشتی در روزنامه دولتی کره‌شمالی روابط دو کشور را «تغییر‌ناپذیر» اعلام کرده و «طرحی عظیم» برای ایجاد ثبات دائمی به آسیای شرقی پیشنهاد داد. وی گفته است چین برای استحکام روابط کره‌شمالی با دیگر کشور‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم، ایفای نقش خواهد کرد. کره‌شمالی که دارای نیروی نظامی عظیمی است به مثابه سدی محکم در برابر نیرو‌های امریکایی مستقر در کره‌جنوبی برای دور نگه داشتن آن‌ها از مرز‌های چین است.
در مجموع چین تلاش می‌کند در تقابل کنونی با امریکا در چند حوزه یعنی جنگ تجاری با واشنگتن، تقابل دریایی در دریای جنوبی چین و صف‌آرایی سیاسی در مجامع و عرصه‌های بین‌المللی، از ابزار‌های در اختیار خود از جمله کره‌شمالی و توانمندی‌های هسته‌ای و موشکی آن حداکثر استفاده را صورت دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار