کد خبر: 959657
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
سرنوشت مبهم تولید ارز دیجیتال در نظام اقتصادی ایران
اخیراً شرکت توانیر با صدور ابلاغیه‌ای، دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال را صادر کرده‌است، اما خبر می‌رسد همزمان وزارت نیرو به دولت پیشنهاد کرده تا هزینه برق با تعرفه برق صادراتی از تولیدکنندگان ارز دیجیتال گرفته شود که این پیشنهاد تنها در صورت تصویب در هیئت وزیران قابل اجرا خواهد بود.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: تولید ارز دیجیتال یا مجازی با استفاده از برق ارزان‌قیمت، این روز‌ها در حالی به خبر اول صنعت برق کشور تبدیل شده که فعالیت‌های اینچنینی مربوط به امسال نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل در سه سال اخیر، فعالیت تولیدکنندگان ارز دیجیتال در ایران ادامه داشته، اما آنچه باعث‌شده در هفته‌های اخیر این فعالیت، حساسیت‌زا شود به‌گونه‌ای که دستور قطع برق کسانی که اقدام به تولید ارز دیجیتال می‌کنند، از سوی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر صادر شد، این است که با افزایش فاصله بین ارزش ریال و دلار در نیمه دوم سال گذشته و همچنین افزایش تقاضای جهانی برای دادوستد با ارز‌های دیجیتال مخصوصاً بیت‌کوین‌ها، ایران که برقی به‌مراتب ارزان‌تر از سایر نقاط جهان دارد، به بهشت تولیدکنندگان ارز دیجیتال تبدیل شده‌است. روز گذشته خبر رسید که وزارت نیرو و صنعت برق کشور که در پایش مستمر میزان مصرف و تولید برق به منظور جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در تابستان سال جاری هستند، با پدیده‌ای جدید مواجه شده‌اند که می‌تواند به صورت غیرمجاز مصرف برق پیک را حتی تا ۲۰۰۰ مگاوات افزایش دهد و این به معنای ایجاد مشکل برای برق‌رسانی مطلوب در تابستان سال جاری است. متعاقب همین مورد شرکت مادرتخصصی توانیر با صدور ابلاغیه‌ای، دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال را صادر کرد.
اما وزارت نیرو برای حل این مشکل، پیشنهادی را به هیئت دولت ارسال کرده تا هزینه برق با تعرفه برق صادراتی از تولیدکنندگان ارز دیجیتال گرفته شود که این پیشنهاد تنها در صورت تصویب در هیئت وزیران قابل اجرا خواهد بود. اگر دولت این پیشنهاد وزارت نیرو را به‌تصویب برساند به‌جای شناسایی و قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال، شاهد فعالیت آن‌ها به‌صورت ضابطه‌مند خواهیم بود، حتی وزارت نیرو و شرکت مادرتخصصی توانیر می‌توانند مشوق‌ها و محدودیت‌هایی را همانند بخش صنعت و کشاورزی، به‌منظور عدم مصرف برق توسط ماینر‌ها در ساعات پیک لحاظ کنند. «تسنیم» در همین رابطه نوشت: مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به غیرمجاز بودن مصرف برق توسط بیت‌کوین‌ها گفت: طبق دستور اعلام‌شده به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق، تولیدکنندگان بیت‌کوین شناسایی می‌شوند و برق آن‌ها قطع می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه استخراج هر بیت‌کوین معادل مصرف ۲۴ واحد مسکونی در سال است، ادامه داد: هنوز تعرفه مشخصی برای برق مصرفی بیت‌کوین تعریف نشده‌است که البته پیشنهاد وزارت نیرو در این خصوص به هیئت دولت ارسال شده و در حال بررسی در کمیسیون‌های مختلف است که پس از تعیین به همه شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد. رجبی مشهدی گفت: پس از ابلاغ تعرفه برق بیت‌کوین‌ها، صاحبان این مراکز می‌توانند به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق مراجعه و بر اساس میزان مصرف درخواست خود را اعلام کنند. وی افزود: اتصال این مراکز به شبکه به‌دلیل مصرف بالا سبب ناپایداری برق و بروز مشکل برای دیگر مشترکین می‌شود که بر این اساس در هر نقطه‌ای شناسایی شوند، برق آن‌ها قطع خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار