کد خبر: 959415
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
ماجرای سانسور «گاندو» در گفت‌وگو با کارگردان سریال
کارگردان سریال گاندو: هیچ‌گاه «گاندو» قصد برخورد با افراد دولتی را ندارد بلکه در حمایت از آنان درصدد فاصله‌گذاری بین آنان و کسانی که با سوء استفاده از آنان به نظام خیانت کرده‌اند، برآمده‌ایم.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سریال «گاندو» واکنش‌های داخلی و خارجی را اعم از تهمت و افترا به چهره خلق شده جمهوری اسلامی از «جیسون رضائیان» در قامت مایکل هاشمیان – پیام دهکردی- و ماجرای فانتوم و جنگنده و ... که عناصر تابلودار ضدانقلاب در بوق و کرنا کردند. البته نقد‌های ساختاری و فنی هم به این سریال شده که مورد سوال بوده و هست. اما دامنه حاشیه‌ها و هجمه‌ها به قسمت سیزدهم رسید و به همین دلیل هم روی آنتن نرفت. وقتی روز جمعه نهایتاً از تلویزیون پخش شد باز این سوال برای بسیاری از مخاطبین بوجود آمد چرا تیغ سانسور گریبان این سریال را گرفت. حرف و حدیث‌های بسیاری در رابطه با این اتفاق در محافل رسانه‌ای مطرح شده که مهمترین آن ادعای دخالت برخی از افراد نزدیک به دولت در تغییر دیالوگ‌ها و ممانعت از تصویرپردازی ارتباط میان جیسون رضائیان با برخی از افراد بوده است. البته گفته شده که برخی از حرف‌ها و دیالوگ‌ها در برخی از قسمت‌های این سریال تغییر کرده است.

ماجرای سانسور و حذف واژه «دولت»

جواد افشار کارگردان سریال تلویزیونی «گاندو» درباره ماجرای سانسور‌های قسمت سیزدهم و حذف برخی واژه گفت: من از مدیران ارشد سازمان صداوسیما و دولتی‌ها دعوت می‌کنم سعه‌صدر داشته باشند که هم به نفع نظام و هم افراد و اشخاص است. مجموعه «گاندو» یک مطالبه مردمی به حق است که اتفاقاً شفاف‌سازی می‌کند نه به دلیل اینکه به کسی برچسب بزند و کسی را زیر سوال ببرد. ما می‌گوییم هر فرد و هر شخصی باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد. بنا نیست هیچ مقام ارشدی تاوان عملکرد فلان اقوام و فامیل خود را بدهد. یعنی اینکه قرار نیست خدایی ناکرده برادر و فرزند من یک جرم و فسادی کرده باشند و من تاوان آن را بدهم. اتفاقاً اگر شفاف‌سازی انجام شود اگر فردی از خانواده من چنین خلافی انجام دهد نه تنها این کار تأیید نمی‌شود بلکه آن را محکوم هم کرده‌ایم. به خصوص وقتی پایِ جاسوسی و خیانت به وطن، به میان می‌آید.

قصد برخورد با دولت و رئیس‌جمهور محترم را نداشتیم

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه این سریال قصد برخورد با دولتی‌ها را ندارد، خاطرنشان کرد: باید برای نمایش آن چه واقعیت داشته است، اجازه داده شود. مطمئناً این اقدام در جهت منافع ملی خواهد بود. هیچ‌گاه سریال تلویزیونی «گاندو» لکه ننگ و سیاهی به کسی تحمیل نخواهد کرد و فقط شفاف‌سازی موجب این می‌شود که اتفاقا کسانی که ممکن است ناجوانمردانه مورد اتهام قرار گیرند تبرئه شوند. هنوز به طور جدی حذف و سانسوری اتفاق نیفتاده و برخی از واژگان و دیالوگ‌ها را خواستند حذف شود؛ اتفاقاً از ما خواستند اسم دولت به طورکل حذف شود. ما در ادامه داستان پاسخ‌های خوبی داریم برای این پلی که زده شده و در حمایت از دولتی‌ها صحنه‌های بسیار خوبی خلق کردیم. هیچ‌گاه این سریال قصد برخورد با دولتی‌ها را ندارد، ولی در جهت حمایت از جایگاه این دوستان و عزیزان اتفاقا بین آنان و سواستفاده کنندگان از آنان - که مرتکب خیانت نیز شده‌اند- فاصله گذاری کرده‌ایم؛ و این دوستان و عزیزان اطلاعی هم نداشتند. اما به محضِ آگاهی و بدست آوردن اطلاع، خیلی عاقلانه و با موازین صحیح و اصولی خودشان هم کمک کردند تا چنین توطئه‌هایی خنثی شوند.

سوء استفاده برخی از وابستگان منتسب به دولت را نمایش دادیم

افشار با اشاره به سوء استفاده برخی از وابستگان دولتی‌‎ها، افزود: اصلاً ما قصد تضعیف نداریم و حتی قصد اتهام به شخصیت‌های دولتی را هم نداریم. اما اشاره کرده‌ایم که وابستگانی در پیرامون این عزیزان وجود دارند و از جایگاه‌شان - براساس رانتی که وجود دارد- سوء استفاده کرده و می‌کنند و این سوء استفاده آگاهانه و بعضاً ناآگاهانه موجب ضرباتی به مجموعه سیستم دولتی شده است. چون اطلاع دقیقی ندارند چنین واکنشی نشان دادند. اما جالب است بدانند در ادامه داستان و مقاطعی، در برخی موارد از مواجهه دولت با این پدیده، حمایت بسیار زیادی هم داشتیم. در عین‌حال همگان باید بدانند هرکسی که واقعاً به این مردم خیانت کرده و جاسوسی می‌کند به مردم و کشورش خیانت کرده و باید تاوان آن را پَس بدهد.

دولتی‌ها اجازه بدهند «گاندو» مسیر طبیعی‌اش را طی کند

وی تصریح کرد: جالب است که وحید رهبانی (شخصیت محمد) یک سکانس جالبی داشت که به عبدی (داریوش فرهنگ) می‌گوید خط قرمز ما کجاست. می‌گوید: قانون! امنیت ملی که وزیر و وکیل هم نمی‌شناسد تا هرکجا لازم باشد طبق قانون باید پیش برویم؛ این استراتژی مهم سریال «گاندو» است. امنیت ملی با هیچ‌کس تعارف ندارد هرکس در هر سطح و جایگاه آگاهانه یا ناآگاهانه فرقی نمی‌کند. اگر در جهت خلاف موازین مردم و نظام حرکت کند باید با آن برخورد شود. دولتی‌ها و مسئولین امر اجازه بدهند سریال «گاندو» مسیر طبیعی‌اش را طی کند؛ چرا که ما قصد تخریب و تضعیف هیچ شخصیتی در نظام را نداریم بلکه در جهت حمایت از آن عزیزان فقط هدف‌مان نمایش کسانی است که با سوء استفاده از جایگاه مرتبط با شخصیت‌ها، خیانت کردند.

«گاندو» در فصل‌های بعدی ادامه پیدا می‌کند

کارگردان سریال «کیمیا» و «آنام» با اشاره به ادامه سریال «گاندو» در فصل‌های بعدی، خاطرنشان کرد: «گاندو» در چند فصل دیگر ادامه پیدا می‌کند. آرش قادری در حال نگارش فصل دوم است و ربطی به پرونده جیسون رضائیان ندارد. پرونده‌های مشابه در دستگاه‌های امنیتی وجود دارد که به آن‌ها پرداخته خواهد شد. اما در حال حاضر پس از پایان پخش سریال «گاندو» در تدارک فیلم‌سینمایی دینی- اجتماعی هستم که به موضوع دین موروثی حالِ حاضر می‌پردازد.

سریال «حضرت معصومه (س)» هنوز به جایی نرسیده است

وی در پاسخ به این سوال که سریال «حضرت معصومه (س)» به کجا رسید، افزود: بیش از یک دهه پیگیر ساخت این سریال بودم حتی یک بار وارد پیش تولید و فیلمنامه هم آماده شد، اما اراده‌ای تاکنون ندیدیم که این سریال را جلوی دوربین ببریم. برای ساخت فیلم سینمایی دینی- اجتماعی وارد مذاکره با بازیگران شده‌ایم تا به زودی کار کلید بخورد. اما فارغ از ساخت فصل دوم سریال «گاندو» در تدارک یک پروژه اجتماعی هم برای تلویزیون هستیم.


کامبیز دیرباز در فصل دوم، قهرمان سریال می‌شود

افشار در خصوص شرایط فصل دوم سریال «گاندو» تأکید کرد: منتظر هستیم آرش قادری نگارش فیلمنامه را به پایان برساند و بازیگران هم به تناسب نیاز فیلمنامه اضافه خواهند شد. اما آوردن کامبیز دیرباز در فصل نخست که نقش فرعی هم دارد به موجب معرفی این بازیگر و نوید حضور او در فصل دوم «گاندو» است که جزو قهرمانان اصلی داستان به شمار می‌رود. ان‌شاالله در فصل دوم، دیرباز به عنوان یکی از قهرمان‌های سریال حضور خواهد داشت.

چرا محمد علیزاده خواننده «گاندو» نشد؟

این کارگردان سینما و تلویزیون درباره عدم پخش تیتراژ سریال با صدای محمد علیزاده، افزود: ماجرا از این قرار است که من ابتدا دوست داشتم محمد علیزاده برای این مجموعه ترانه‌ای را تدارک بببیند و جلساتی داشتیم و شعر‌های زیادی را هم بررسی کردیم. محمد علیزاده ملودی‌های زیادی را درنظر گرفت و با دوستان آهنگساز مشورت کرد و به نقاط خوبی در شعر و ترانه رسیدیم. حتماً یکی از شاهکار‌های این خواننده را در آینده خواهید دید. ما قیدمان را برداشتیم به دلیل اینکه هرچه فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم اگر ترانه‌ای را پخش کنیم جهتِ سریال را تحت الشعاع قرار بدهد فضای عاشقانه‌ای که محمد علیزاده می‌خواند مخاطب را به مسیری هدایت می‌کند که آن ۵۰ دقیقه تلاش را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند. این سردرگمی برای مخاطب هم برای علیزاده خوب نبود و هم برای سریال! بنابراین تصمیم گرفتیم تیتراژ بدون خواننده روی آنتن برود و مخاطب درگیر سریال شود. زود از آن فضا فارغ نشود و بگذاریم تا پایان همچنان در آن فضا بماند و بتواند برداشت لازم را انجام دهد.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
0
راه حل ایستادگی ، مقاومت و درخواست مردم در گام دوم انقلاب و کشور
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار