کد خبر: 959372
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
در بـرخی از استان‌ها به ویژه در بلوچستان برخی چاه‌های آب ۳۰‌میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، بنابراین با ایجاد بازار آب می‌توانیم مشکلات عدم استفاده از آب توسط برخی کشاورزان را کاهش دهیم.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در اولین نشست خبری خود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰۸ هزار حلقه چاه در کل کشور وجود دارد، گفت: ۳۲۰ هزار حلقه چاه از این تعداد غیرمجاز هستند و کل برداشت آب به صورت مجاز ۴۹ میلیارد مترمکعب است؛ بنابراین برداشت آب به صورت غیرمجاز در حال حاضر ۳/ ۷ میلیارد مترمکعب است.
خامسی با اشاره به اینکه در حوزه چاه‌های مجاز بیشتر از پروانه بهره‌برداری برداشت آب صورت می‌گیرد، گفت: این برداشت‌ها باعث شده تا آبخوان‌ها و منابع زیرزمینی در خطر قرار گیرند، پس یکی از برنامه‌ها ما این است که برداشت‌ها و چاه‌های غیرمجاز را تعیین تکلیف کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: ۲۲۰ هزار حلقه چاه از ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز زیر ۲۰ متر هستند و برداشت آب زیادی ندارند، اما ۹۷ هزار حلقه چاه برداشت بالایی دارند و باید روش برخورد با چاه‌های غیرمجاز را تغییر دهیم و این چاه‌ها را تعیین‌تکلیف کنیم.
وی با بیان اینکه نباید تمرکز خود را روی چاه‌های غیرمجاز کم‌مصرف بگذاریم، گفت: با ایجاد بازار آب و راه‌اندازی آن می‌توان تمام این مسائل را حل‌وفصل کرد.
تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه ۶۱ درصد اقلیم کشور خشک و نیمه‌خشک است، گفت: اقلیم نشان می‌دهد که با خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های ناگهانی همراه است به طوری که سال ۹۷ خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر و سال جاری ترسال‌ترین در ۵۰ سال گذشته بوده‌است پس این آمار نشان می‌دهد که کشور دچار تغییر اقلیم شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار