کد خبر: 959326
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
نیم‌نگاهی به سریالی که این روزها خوب دیده می‌شود
جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی آمریکایی واشنگتن پست در ایران است که چند سال به جرم جاسوسی بازداشت شده بود و در دی سال ۱۳۹۴ یک پای مبادله تاریخی ایران و آمریکا شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان‌آنلاین - حامد طبیعت پور: «گاندو» نام جدید‌ترین مجموعه تلویزیونی که این شب‌ها از شبکه سوم سیما در حال پخش است. «گاندو» یک سریال ضدجاسوسی است و فیلمنامه این سریال براساس مستندات و وقایع تاریخی که در کشور رخ داده به نگارش درآمده است. قسمت‌های مهمی از سریال «گاندو» در خارج از ایران روایت شده و همچنین بازیگران دو تابعیتی و یا ناشناخته و ترک در مجموعه تلویزیونی گاندو حضور دارند.

این سریال به جهت نوع ورود به مسائل امنیتی کشور که کمتر با پرده‌پوشی‌های سریال‌های مشابه خود همراه است مورد توجه قرار گرفته و خیلی زود توانست جای خود را میان مخاطبان تلویزیون باز کند.
«گاندو» روایت مقابله نیرو‌های امنیتی با خطرات این حوزه است که با چالش آقازادگی و فساد اقتصادی همراه شده است. با توجه به رویکرد سریال در به تصویرکشیدن پرونده‌های امنیتی واقعی نظیر بخش‌های مربوط به پرونده جاسوسی «جیسون رضائیان»، این سریال مورد توجه بسیاری از مخاطبان واقع شده است.

در واقع مهم‌ترین نکته سریال، حضور «پیام دهکردی» در نقش جیسون رضاییان است. جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی آمریکایی واشنگتن پست در ایران است که چند سال به جرم جاسوسی بازداشت شده بود و در دی سال ۱۳۹۴ یک پای مبادله تاریخی ایران و آمریکا شد.

مهم‌ترین اتهامات ضدامنیتی رضاییان، نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضدتحریمی ایران» بود. رضاییان، مهره ارزشمندی برای کاخ سفید به حساب می آمد که تیر سال ۹۳ به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و ۱۸ ماه بعد، در دی سال ۹۴ یک پای مبادله تاریخی ایران و آمریکا شد. اهمیت این شخص برای اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و دوستان دموکراتش چنان بود که تقریباً در تمامی مذاکرات هسته‌ای، جان کری وزیر خارجه آمریکا نامی از او پیش کشیده بود.
 
«گاندو» نمایشی جسورانه از پرونده‌های امنیتی

پرهیز از محافظه کاری، نقطه قوت «گاندو»
یکی از نقاط قوت «گاندو» مواجه بدون رودربایستی و ملاحظات خودساخته و مصلحت اندیشی های بی مورد با موضوعات امنیتی است. قرار دادن فرزند یک چهره مطرح سیاسی به عنوان یک جاسوس نفوذی، گویای جسارت این سریال و پرهیز از محافظه کاری است. پرداختن به چنین سوژه‌هایی در راستای هشدار‌های اخیر رهبر انقلاب درباره تمایل دولت آمریکا برای نزدیک شدن و اغوای برخی مسئولان جمهوری اسلامی است. سریال «گاندو» به طور دراماتیک، بخشی از ترفند‌های دولت‌های غربی برای نزدیک شدن و فریب برخی از مقامات را نشان می‌دهد. این سریال همچنین نمایشی است از مجاهدت‌های خستگی ناپذیر و دلاورانه ماموران امنیتی؛ قهرمانانی که در کنار مردم و مانند همه ما هستند اما کمتر دیده می‌شوند و امنیت کم نظیر کشور، نشانه قدرت و ایثارگری این سربازان است.

«گاندو» مجموعه ای به‌روز و پرماجرا
نقطه قوت دیگر «گاندو» را می‌توان شباهت سریال با مجموعه های مشابه خارجی و مماس با فضای سریال‌سازی روز دنیا دانست. تم اصلی «گاندو» مبتنی بر تعقیب و گریز است؛ چنین آثاری دارای صحنه‌های چشم نواز و خیره کننده و جلوه‌های ویژه تماشایی هستند. اتفاقی که در این سریال نیز رقم خورده و بینندگان تلویزیون می‌توانند از تماشای مجموعه‌ای از تصاویر و داستان‌های حیرت انگیز لذت برند.
 
«گاندو» نمایشی جسورانه از پرونده‌های امنیتی
 
البته از همان اویل پخش سریال، حاشیه‌هایی نیز دامان این مجموعه تلویزیونی را گرفت. در قسمت اول سریال، در زمان ورود دوربین به داخل هواپیما، تعداد زیادی از خانم‌های مسافر روسری به سر نداشتند که با ورود نیرو‌های امنیتی، روسری به سر می‌کردند. برخی منتقدان این موضوع را بعنوان یک تحول در به نمایش درآوردن تصاویر زنان کم حجاب یا بی‌حجاب ایرانی در صدا و سیما نام بردند!
همچنین در پخش قسمت‌های اخیر سریال، در شبی که قرار بود قسمت ۱۳ گاندو پخش شود، دوباره قسمت ۱۲ باز پخش شد و در زیر نویس شبکه سه اعلام شد قسمت ۱۳ برای پخش آماده نشده است! اما طبق خبر‌های رسیده در قسمت ۱۳ سریال گاندو قرار بود قضایای ارتباط جیسون رضاییان و جاسوسی او از دولت روحانی پخش شود که با اعتراض شدید دولتی‌ها مواجه گردید و با فشار آن‌ها قسمت ۱۳ سریال گاندو از شبکه سه پخش نگردید و در نهایت با سانسور بخش جاسوسی جیسون رضاییان از دولت روحانی، قسمت ۱۳ آماده پخش شد.

به‌هرحال «گاندو» آغاز خوبی را پشت سر گذاشته و توانسته تا کنون در صدر آمار مخاطبان سریال‌های در حال پخش سیما قرار گیرد و مردم را با خود همراه کند؛ امیدواریم مسئولان نیز با سعه صدر اجازه دهند این مجموعه همان‌گونه که هست بدون کم و کاست به نمایش درآید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار