کد خبر: 959277
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
به ميزباني دانشگاه صنعتي اصفهان:
نخستين همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی صبح امروز طي مراسمي در سالن اجتماعات سروش شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان، آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،مدير كل تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين همايش با اشاره به علل شكل گيري علوم مهندسي ورزشي و نتايج مثبت اين علم در دوره كنوني، گفت: كشور ما نيز پس از مدتي فعاليت خود در اين زمينه را آغاز كرده و مطمئن هستم آينده اي روشن در اين زمينه خواهيم داشت.

دكتر حسین عليزاده، با تاكيد بر لزوم تعامل مناسب علوم مهندسي و ورزش در كشور؛ تجهيزات ورزشي، فضا و اماكن ورزشي و استفاده تكنولوژي در لباس هاي ورزشي را از جمله محور هاي تعاملي در اين زمينه عنوان كرد و افزود: ابزار دقيق ورزشي مانند كنترل هاي ويديويي و ليزري و اسكنر ها، پردازش داده هاي ورزشي و آناليز ها، طراحي اپليكيشن هاي ورزشي و استاندارد سازي فعاليت هاي ورزشي از ديگر محورهاي مناسب براي فعاليت هاي علمي و پژوهشي اين حوزه محسوب مي گردد.

وي از تشكيل كميته اي ويژه در وزارت علوم با هدف غربالگري تمامي دانشجويان جديد الورود از لحاظ سلامت جسماني خبر داد و گفت: با توجه به اهميت اين موضوع در زندگي دانشجويان، وضعيت جسماني هر كدام از آنها در دانشگاه هاي كشور ثبت مي گردد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نيز در اين مراسم، با اشاره به اين كه اين دانشگاه با 11 هزار دانشجو، 14 دانشکده، 8 پژوهشکده و امكانات متنوع علمي و پژوهشي، برتری‌های قابل توجهی را در زمينه هاي گوناگون دارد، گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش تولید علم از جمله دانشگاه‌های فراملی است كه بیشترین نسبت مقالات Q1 را در كشور داراست، نقطه تماس دانشگاه‌های کشور با سوییس است و با نهادهای بزرگ علمی جهان همکاری مي كند.

دکتر سیدمهدی ابطحی، با بيان اين كه دانشگاه صنعتی اصفهان دارای بیش از 40 شرکت دانش بنیان است و فناوری‌های ارزشمندي در حوزه‌های مختلف مانند تولید واکسن، فناوری‌های دفاعی پیشرفته و ... دارد، افزود: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در کنار اين دانشگاه يكي از اتفاقات بسیار خوبي بود كه در جمهوري اسلامی ایران راه اندازي شد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان و رئيس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، با اشاره استقرار 510 واحد فناور در اين شهرك، گفت:10 درصد كل واحدهای فناور شهرك هاي علمی تحقیقاتی کشور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مشغول فعاليت هستند و 18 درصد گردش مالی سالانه شهرک‌های علمی تحقیقاتی ايران نيز به مبلغ 1500 میلیارد تومان متعلق به اين شهرک مي باشد.

وي با بيان صادرات سالانه 14 میلیون دلاري شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و اشتغال 7000 فارغ‌التحصیل دانشگاهي در آن، افزود: اقتصاد اين شهرك مبتنی بر تفکر انسان‌ها و نویدبخش است و فناوری‌هایی که در آن تولید می‌شود از حوزه سلامت و فناوری‌ مرتبط با تربیت بدنی گرفته تا صنایع دفاعی، پتروشیمی، ICT و ... همگي از افتخارات جمهوري اسلامی است.

دکتر ابطحی با اشاره به نگراني هاي اجتماعي، معيشتي، فشارهای اقتصادی و اشتغال جوانان در سطح جامعه بر لزوم ایجاد نشاط و امید در جامعه توسط جامعه دانشگاهی براي کاهش نگرانی‌ها تاكيد كرد و گفت: دانشگاهیان، گروه مرجع براي ايجاد امید و نشاط در جامعه هستند و موضوعی که تربیت بدنی به آن می‌پردازد نيز موضوعي است که می‌تواند اميد و نشاط را ایجاد نمايد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، تربیت بدنی را دانشي چند وجهي و بين رشته اي دانست كه با پيچيدگي هاي خاص با علوم انسانی، اقتصاد، فنی مهندسی و پزشكي مرتبط است.

وي با تأکید بر اهمیت كنوني اقتصاد ورزش و تغییر نگرش خانواده‌ها نسبت به ورزش فرزندان، گفت: در حال حاضر درآمد و اقتصاد ورزش خانواده‌ها را ترغيب می‌کند تا همانند سرمايه گذاري تحصيلي برای فرزندان بر روي این موضوع نيز سرمایه‌گذاری نمايند.

دکتر ابطحی، با اشاره به فراگیر بودن صنعت تربيت بدني؛ این همایش را شروعي امیدبخش و بسيار خوب توصيف كرد و گفت: امیدوارم این موضوع در شاخه‌هاي مختلف فنی مهندسی وارد شده و نتیجه آن داشتن جامعه‌ای سالم‌تر، شاداب‌تر، مطمئن‌تر و پیشروتر باشد.

دبير علمي نخستين همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی در اين مراسم، با اشاره به توانمندي هاي دانشگاه صنعتي اصفهان و عملكرد مناسب آن در زمينه فناوري هاي ورزشي، ابراز اميدواري كرد تا با ايجاد دبيرخانه دائمي اين همايش در دانشگاه صنعتي اصفهان و دريافت مقالات علوم ورزشي و مهندسي اين همايش به يك همايش بين المللي تبديل گردد.

دكتر صاحب الزماني، تعداد مقالات ارسال شده به اين همايش را 170 مقاله عنوان كرد و گفت: اميدواريم با تلاش هايي كه صورت خواهد گرفت در سال هاي آينده شاهد رشد كيفي و كمي اين مقالات باشيم.

وي، آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، بیومکانیک، بیومواد، مهندسی و فناوری ورزشی و فیزیولوژی، استعدادیابی و تغذیه ورزشی را از جمله محورهاي نخستين همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی عنوان كرد و ادامه داد: کاربرد ابزارهای فنی مهندسی در علوم ورزشی، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، ارتباطات و گردشگری ورزشی و سایر کاربردهای علوم فنی مهندسی با رویکرد پزشکی ورزشی و ارگونومی ورزشی نيز از ديگر محورهاي اين همايش ملی است.

دبير علمي اين همايش با تاكيد بر اين كه تلاش براي تندرستي و سلامت جامعه نيازمند ابزار مناسب براي حصول نتيجه است، گفت: ايجاد معاونت فناوري در پ‍ژوهشگاه فناوري شروع خوبي براي حركت به اين سمت بوده و لازم است علم و تلاش خود را در راستاي توليد محصول در اين زمينه به كار گيريم تا رسالت خود نسبت به جامعه را انجام داده باشيم.

معاون فناوری و رئیس نوآوری پژوهشگاه تربیت بدنی نيز در اين همايش، با اشاره به جذابیت‌های صنعت ورزش و روند رو به رشد اين صنعت در دنیا، گفت: گردش مالی سالانه صنعت ورزش دنیا در سال 2017 بالغ بر 700 میلیارد دلار، يعني حدود چهار و نيم درصد از تولید ناخالص ملی کشورهای صنعتی را شامل مي شود، در حالي كه این آمار در کشور ما کمتر از نیم درصد است.

دكتر شریعت‌زاده، با تاكيد بر درآمدزايي بالاي صنعت ورزش در دنیا، گفت: در سال 2018 ورزش الکترونیک حدود 2 میلیارد دلار درآمد اقتصادی براي کشورها به دنبال داشته است.

وي با اشاره به نوپا بودن صنعت ورزش در ايران، گفت: ضریب نفوذ ورزش در خانواده‌ها نسبت به سایر صنایع بیشتر است و اين موضوع فرصت مناسبي را برای کارآفرینی ايجاد مي نمايد.

معاون فناوری و رئیس نوآوری پژوهشگاه تربیت بدنی، با بيان اين كه آمار دقيقي از گردش مالي صنعت ورزش ايران وجود ندارد، ميزان واردات و صادرات آن را رقمي بالغ بر 450 ميليون تا 1 ميليارد دلار عنوان كرد و افزود: عدم تعامل مناسب عناصر مرتبط با موضوع و جزيره اي عمل كردن از جمله مشکلات این حوزه در کشور محسوب مي شود.

دكتر شریعت‌زاده، نیاز به قانون‌گذاری برای حل بخشي از مشكلات صنعت ورزش در كشور را کاملاً ضروري دانست وگفت: عدم شناخت ورزش در كشور به عنوان يك صنعت موجب شده تا تسهیلات و سایر حمایت‌هایی که دولت از صنایع انجام می‌دهد شامل حال تولیدکنندگان ورزشی نشود.

وي همچنين به جذابیت‌های صنعت ورزش و وجود پتانسیل‌های فراوان در این زمینه در كشور براي ایجاد کسب و کارهای نوپا اشاره كرد و با تأکید بر استقبال پژوهشگاه علوم ورزشی از ایده‌های جذاب در این حوزه افزود: اين پژوهشگاه و مرکز نوآوری دانشگاه صنعتي اصفهان از 15 تيم استارتاپي و تیم‌های دانش‌بنیان به صورت تخصصی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ورزش حمايت مي كنند.

گفتني است نخستين همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی، با ارايه مقالات و برگزاري کارگاه های گوناگون بین رشته ای، به منظور آموزش متخصصان و علاقمندان از صبح امروز در دانشگاه صنعتي اصفهان آغاز شده و تا عصر فردا ادامه خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار