کد خبر: 959092
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
امریکا مجبور شد بودجه فعالیت «ایران دیس اینفو» را معلق کند
پروژه‌ای که قرار بود در فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی فعالیت رسانه‌ای انجام دهد، به علت به جان هم افتادن اپوزیسیون، از سوی وزارت امور خارجه امریکا تعلیق شد تا بودجه ۵/ ۱ میلیون دلاری آن بی‌صاحب بماند.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پروژه «ایران دیس اینفو» قرار بود به محلی برای مقابله با آنچه «پروپاگاندای جمهوری اسلامی» نامیده می‌شد، تبدیل شود؛ پروژه‌ای دو ساله که وزارت امور خارجه امریکا برای آن بودجه ۵/ ۱ میلیون دلاری در نظر گرفته بود و گویا از این بودجه ۲۰۰ هزار دلار آن نیز به تیم اجرایی پروژه پرداخت شده بود.

معماری یک پروژه ناتوان
طبق اطلاعات مندرج در سایت اینترنتی «ایران دیس اینفو» فعالیت این پروژه از اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز شده است و بودجه آن توسط مرکز ارتباطات جهانی وزارت امور خارجه امریکا تأمین می‌شود؛ پروژه‌ای که مسئولیتش بر عهده «مریم معمار صادقی» یک امریکایی ایرانی‌تبار است. معمار صادقی که فعالیت رسانه‌ای ضدایرانی را در سایت «توانا» دارد و در قامت یک اپوزیسیون ضد جمهوری اسلامی در میزگرد‌های سیاسی شبکه‌های ماهواره‌ای حضور پیدا می‌کند، کارزار «ایران دیس اینفو» را با محوریت فعالیت در توئیتر هدایت می‌کند.
سایت «ایران دیس اینفو» مدعی شده است هر روزه اطلاعاتی را علیه نفوذ ایران به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی منتشر می‌کند. این اطلاعات در پاسخ به مطالبی است که «از سوی مقامات ریاست‌جمهوری و رسانه‌های وابسته در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود»! این پروژه، اما خیلی سریع‌تر از آنچه گردانندگان آن فکر می‌کردند به بن‌بست رسید. علت اصلی اینکه امریکا به رغم سرمایه‌گذاری اولیه قید فعالیت «ایران دیس اینفو» را زده، رفتاری است که این پروژه در قبال اپوزیسیون ایرانی مورد حمایت دولت امریکا نشان داد. برخلاف انتظار امریکایی‌ها درباره اینکه «چاقو دسته خودش را نمی‌برد»، پروژه «ایران دیس اینفو» در حملات خود به اکانت مهره‌های نشان‌دار امریکایی از جمله «جیسون رضائیان» نیز حمله کرد.

پا پس کشیدن امریکایی‌ها
هدف قرار دادن شهروندان امریکایی از جمله روزنامه‌نگاران امریکایی، فعالان حقوق بشر و چهره‌های دانشگاهی برخلاف قوانین امریکاست که تصریح دارد دولت امریکا نمی‌تواند بودجه‌ای برای فعالیت رسانه‌ای علیه شهروندانش اختصاص دهد. همین مسئله باعث شد وزارت خارجه امریکا بودجه این پروژه را به علت فعالیت‌های خارج از چارچوب توافق شده، تعلیق کند. اعلام تعلیق این پروژه منجر به مشخص شدنِ ریشه این پروژه شد.
یکی از افرادی که «ایران دیس اینفو» به وی در توئیتر حمله کرد «تارا سپهری‌فر» است که به دلیل فعالیت‌های مخرب در سال ۸۸ مدتی را بازداشت شد و سپس با خروج از ایران، فعالیت‌هایی را تحت پوشش دیده‌بان حقوق بشر انجام داد. سپهری‌فر بعد از آنکه در توئیتر درباره تاثیر تحریم‌ها علیه ایران بر وضعیت دارو نوشته بود، از سوی «ایران دیس اینفو» مورد حمله قرار می‌گیرد.
نگار مرتضوی، خبرنگار ایرانی- امریکایی و مشاور سردبیر ایندیپندنت اطلاعاتی گردآوری کرده بود که نشان می‌داد مسئولان پروژه «ایران‌دیس اینفو» در فضای مجازی به روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر که منتقد سیاست‌های دولت امریکا در مورد ایران هستند حمله می‌کنند. مرتضوی با دنبال کردن فعالیت‌های توئیتری «ایران دیس اینفو» مجموعه‌ای از حملات به ایرانی- امریکایی‌هایی را که خودشان جزو ضدانقلاب به شمار می‌رفتند و به دلیل تابعیت امریکایی، شهروند امریکا بودند، منتشر کرد.
این خبرنگار در رشته توئیتی به فعالیت‌های «ایران دیس اینفو» پرداخته و در یکی از توئیت‌هایش می‌نویسد: «نکته کلیدی و دردناک ماجرا این است که بعضی از هموطنان ایرانی ما که از وزارت خارجه امریکا بودجه‌های میلیونی می‌گیرند تا با رفتار‌های [به نظر آنها]مخرب جمهوری اسلامی مبارزه کنند، خودشان همان روش‌ها را در پیش گرفته‌اند تا جایی که حتی حاضرند مقررات و قوانین امریکا را هم زیر پا بگذارند.»
گویا حمله به شهروندان امریکایی یکی از خطوط قرمزی بود که وزارت امور خارجه امریکا برای «ایران دیس اینفو» در نظر گرفته بود، عملاً آن‌ها بخشی از قرارداد خود را نقض کرده بودند.

تسویه حساب‌های توئیتری
در اصل فعالیت «ایران دیس اینفو» به جای حمله به فعالیت‌های جمهوری اسلامی در فضای مجازی به محلی برای تسویه‌حساب با اپوزیسیون مخالف سیاست‌های ترامپ تبدیل شد و این پروژه در هر جا که احساس می‌کرد علیه دونالد ترامپ و سیاست‌های دولت او حرف و نظری منتشر شده وظیفه خود می‌دانست که به آن حمله کند. پا پس کشیدن امریکایی‌ها بازتاب‌های زیادی را در رسانه‌های انگلیسی و امریکایی داشت.
گاردین در گزارشی به موضوع «ایران دیس اینفو» پرداخت و نوشت: «بخش عمده‌ای از فعالیت ایران دیس اینفو در راستای گستره توافق‌شده با وزارت خارجه بود، با این حال اخیراً توئیت‌هایی دیده‌ایم که بیرون از دایره این تعریف بودند.»

ایران دیس اینفو با نام جدید می‌آید!
انتشار گزارش افشاگرانه علیه «ایران دیس اینفو» باعث شد تا موضوع تعلیق حمایت مالی از این پروژه مطرح شود. در نهایت «سی ان ان» در گزارشی تأیید کرد که وزارت امورخارجه امریکا حمایت مالی از «ایران دیس اینفو» را متوقف کرده است، از سوی دیگر فعالیت‌های این پروژه در حمایت از دونالد ترامپ و حمله به مخالفان وی باعث شده تا دموکرات‌ها، مهم‌ترین مخالفان ترامپ، نسبت به «ایران دیس اینفو» حساس شوند. سناتور دموکرات الیوت انگل، عضو ارشد کمیته روابط خارجی کنگره از «دفتر فعالیت جهانی» وزارت امور خارجه خواسته است اطلاعات بیشتری در مورد پروژه «ایران‌دیس اینفو» ارائه کند.
به گفته مقامات امریکایی ممکن است پروژه «ایران دیس اینفو» با تغییر نام دوباره فعالیت خود را آغاز کند و بودجه اختصاص یافته برای آن با نام دیگری در راستای مقابله با ایران استفاده شود. امریکایی‌ها علاقه ندارند اطلاعات بیشتری درباره ماهیت «ایران دیس اینفو» منتشر کنند و گویا هنوز در حال تعامل با تیمی هستند که مجری برگزاری این پروژه بوده است. اگرچه اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی سال‌هاست هیچ اعتباری نزد افکار عمومی در ایران ندارد، آنچه در «ایران دیس اینفو» رخ داد نشان داد این جماعت حتی نمی‌توانند منافع کسانی را که به آن‌ها پول می‌دهند تأمین کنند و آنقدر سردرگم هستند که دست صاحب خود را گاز می‌گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار