کد خبر: 959080
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «تا زمانی که ناقضان برجام به مسیر تعهدات بازنگردند، مرحله به مرحله و با جدیت تصمیم برجامی ایران را ادامه می‌دهیم.»
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که برای شرکت در دهمین نشست بین‌المللی مقامات عالی امنیتی کشور‌های جهان در اوفای روسیه به سر می‌برد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: امروز آمریکا نه چند جانبه گرایی را قبول دارد و نه حتی به شکل یک جانبه حاضر به رعایت موازین حقوقی است، همه چیز بر مبنای امیال شخصی و با قاعده «ترامپیسم» که یک مدل جدیدی از حکومت است، در حال انجام می‌باشد.

شمخانی در ارزیابی خود از دهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشور‌ها در شهر اوفای روسیه به ویژه در شرایط فعلی منطقه گفت: «در این جلسه بحث اصلی تهدیدات هیبریدی بود. واقعیت این است که امروز هر آن چه در حوزه نرم و سخت امکان به کارگیری آن علیه ملت‌های مستقل وجود دارد، به شکلی به عنوان ابزار تهدید توسط هنجار شکنان جهانی و در راس آن‌ها آمریکا به کار گرفته می‌شود.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: «در این جلسه برای مواجهه با این روند بحث‌های خوبی شد، دوستان روس موارد متعدد و مثال‌های مناسبی را، از اینکه چگونه می‌شود یک نیروی نظامی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که شهدای گران قدری در مقابله با تروریسم، در منطقه خاورمیانه داده است، وارد لیست گروه‌های تروریستی بکنند و هدفشان را وارد کردن فشار اقتصادی به ملت ایران عنوان کنند. بقیه سخنرانان مانند چین و سایر کشور‌ها هم به همین مضمون مطالبی را عنوان کردند.»

وی خاطر نشان کرد: «اگر محور‌هایی که در اجلاس از سوی نمایندگان کشور‌های مختلف در زمینه ضرورت مقابله با تهدیدات هیبریدی مطرح شد را بتوانیم به برنامه‌ای برای عمل تبدیل کنیم، حتما به صورت گام به گام قادر خواهیم بود که این تهدیدات را به حداقل برسانیم. بدون شک منطق و گفتگو با دولت فعلی آمریکا، در واقع پاسخ نمی‌دهد، دولت فعلی آمریکا مدلی از رابطه خودش با دولت‌های دیگر را تعریف کرده، که حتی به متحدان خود نیز رحم نمی‌کند. امروز آمریکا نه چند جانبه گرایی را قبول دارد و نه حتی به شکل یکجانبه حاضر است موازین حقوقی را رعایت کند.»

شمخانی در ادامه تاکید کرد: «همه چیز بر مبنای امیال شخصی و با قاعده «ترامپیسم» که یک مدل جدید از حکومت است، در حال انجام می‌باشد. باید دولت‌های مستقل با استفاده از ظرفیت‌های گسترده‌ای که در اختیار دارند در کنار هم قرار بگیرند و این روند را متوقف کنند. در غیر این صورت جهان ناامن‌تر خواهد شد.»

وی افزود: «باید با تاسف اعلام کنم که انتهای مسیری که آمریکا در پیش گرفته منجر به آرامش بیشتر ملت‌ها نخواهد شد. امیدوار هستیم که این اجلاس بتواند با دستور کار عملیاتی مانند اجلاس قبلی، موفق شود با ایجاد همفکری بیشتر تهاجم و تهدید را کاهش دهد و کشور‌هایی که با رفتار‌های غیر متعارف خود به امنیت جهانی ضربه می‌زنند را وادار به عقب نشینی و رعایت نرم‌های جهانی کند.»

شمخانی درباره بیانیه اخیر سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر افزایش تولید اورانیوم غنی شده و تصمیمات دولت ایران در این خصوص گفت: «سازمان انرژی اتمی ایران، تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردکه قبلا نیز از سوی رئیس جمهور ایران به به سران ۱+۵ اعلام شده بود. اقداماتی که به صورت مرحله‌ای در حال انجام است در گام‌های اعلام شده در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران با جدیت دنبال خواهد شد. به طور قطع جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند قبول کند که برجام یک مسیر یک طرفه باشد و دیگران مانند آمریکا نه تنها به تعهداتشان عمل نکنند، بلکه علاوه بر خروج از برجام در همه ابعاد برخلاف تعهدات امضا شده مسیر تهدید و تحریم را دنبال کنند و به دنبال راهبرد حداکثر فشار بر ملت ایران باشند.»

وی افزود: «برجام معاهده‌ای چند جانبه است که امضاکنندگان آن هر یک تعهداتی دارند، این تعهدات فقط سیاسی نیست که از ضرورت بقای برجام بگویند، بلکه یکسری تعهدات اجرایی نیز دارد. ایران یک سال صبر کرد، اما نتوانست به ملت ایران پاسخ دهد که ما به ازای انچه امضا شده است برای ملت ما، چه بوده است. این بدعهدی نیازمند این بود که صدای ملت ایران در فعالیت‌های فنی غنی سازی، فعالیت‌های مربوط به تولید آب سنگین و اگر لازم باشد فعالیت‌های دیگر در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام به طرف‌های خاطی منعکس شود؛ لذا این تصمیم جدی جمهوری اسلامی است و تا زمانی که نقض کنندگان برجام به مسیر توافقات و تعهدات بازنگردند، مرحله به مرحله و با جدیت آن را ادامه خواهیم داد. امیدوار هستیم که دیگران به تعهدات خود عمل کنند تا ما هم بتوانیم پاسخ قانع کننده‌ای برای ملت خود داشته باشیم.»

شمخانی در پاسخ به پرسش مطرح شده درباره میانجیگری کشور‌ها در روابط پر تنش ایران و آمریکا اظهار داشت: «اصولا در شرایط موجود موضوع میانجی‌گری مطرح نیست. آمریکایی‌ها به دنبال میانجی نمی‌گردند. آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و تعهدات خود را زیر پا گذارده و تحریم‌های غیر قانونی را علیه ایران فعال کرده است.»

وی تاکید کرد: «آمریکا باید به نقطه ابتدایی برگردد و خطا‌های خود را جبران کند این روند نیاز به میانجی ندارد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره سفر اخیر نخست وزیر ژاپن به ایران و پاسخ ایران به پیام واشنگتن گفت: «آن چه را که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به موارد عنوان شده از سوی نخست وزیر ژاپن فرمودند: نظر قاطع ایران در قبال آمریکاست. ترامپ بر خلاف ژست‌های تبلیغاتی خود اعلام کرده که آمادگی دارد با حاکمیت و رهبران جمهوری اسلامی وارد گفتگو شود.»

وی افزود: «ترامپ مدعی است که به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی نیست و علاقه‌مند به توسعه و پیشرفت ایران است. سوابق دروغگویی و مغایرت گفتار و عمل حاکمان آمریکا ما را با این واقعیت مواجه کرده که در برابر آمریکا فقط باید رفتار‌های عینی و عملی مورد ارزیابی قرار بگیرد. عمل ترامپ خلاف حرف‌هایی است که می‌زند.»

دبیر شورای عالی امنیت ایران اظهار داشت: «رهبر معظم انقلاب اخیرا اعلام کردند که من به نامه رئیس جمهور سابق آمریکا (اوباما) پاسخ دادم، ولی در برابر پیام‌های اعلام شده از سوی ترامپ اظهار داشتند که ترامپ را شایسته هیچ پاسخی نمی‌دانند. ترجمان رفتار رهبری این است که ایران احترام را با احترام و قلدری را با تحقیر پاسخ می‌دهد.»

شمخانی در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم ایران برای خرید S-۴۰۰ روسی در شرایط تهدیدات کنونی گفت: «ایران همواره با روس‌ها همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های دفاعی و امنیتی داشته است. در صورتی که برآورد بخش دفاعی ایران در برگیرنده نیاز یگان‌های پدافندی ما به سامانه S-۴۰۰ باشد، همانطور که در مورد S-۳۰۰ اقدام کردیم، حتما با دوستان خود در فدراسیون روسیه گفتگو و تصمیم گیری خواهیم کرد.»

وی افزود: «بر آورد ما از شرایط کنونی این نیست که تهدیدات جدی و جدیدی در برابر کشور قرار دارد. فعلا با نمایش تهدید مواجه هستیم. ولی به هر حال ما در موضوع ارتقاء قابلیت‌های پدافندی کشورمان علاوه بر مقدورات ملی به فکر بهره گیری از ظرفیت‌های فراملی نیز هستیم.»

شمخانی در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص ادامه حضور ایران در سوریه در برابر فشار‌های آمریکا و اسرائیل به ویژه در بحران اقتصادی کنونی ایران و هزینه‌های احتمالی حضور در سوریه گفت: «ایران به درخواست دولت قانونی سوریه و برای کمک به نیرو‌های مسلح این کشور برای مقابله با تروریسم در سوریه حضور پیدا کرد و تصمیم به تداوم حضور و یا اتخاذ هر وضعیت دیگری را نیز برهمین اساس پیگیری می‌کند. حضور ایران در سوریه هزینه اقتصادی بسیار اندکی داشته است که قابل مقایسه با حضور بی حاصل ۷ تریلیون دلاری آمریکا در منطقه ندارد. نقش ما در سوریه مستشاری و آموزشی است و نیروهایمان مانند نظامیان آمریکا نیازمند کوله پشتی‌های پر از آدامس و شکلات و آب معدنی و غذا‌های جیره‌ای نیستند. کوله پشتی نیرو‌های ایرانی لبریز از اراده و ایمان است.»

وی تاکید کرد: «کشوری که باید سوریه را ترک کند آمریکاست، چون اصل حضورش در سوریه غیر قانونی و نامشروع است.»

شمخانی در ادامه اذعان داشت: «دولت سوریه بار‌ها به آمریکایی‌ها اعلام کرده که باید خاک این کشور را ترک کنند، اما ان‌ها با وقاحت تمام اشغالگری را ادامه می‌دهند و حتی جولان سوری را هم تقدیم نتانیاهو می‌کنند. در ادامه هم که شوی تبلیغاتی راه می‌اندازند و نتانیاهو منطقه‌ای در جولان اشغالی را به نام ترامپ نامگذاری می‌کند. متاسفانه صورت حساب این بده بستان‌ها را مردم مظلوم سوریه باید پرداخت کنند.»

شمخانی درباره اتحاد برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس با حمایت ایالات متحده علیه ایران گفت: «ترامپ پس از حضور در کاخ سفید در اولین سفر خود به عربستان موجب فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس شد؛ بنابراین محور متحد کردن برخی کشور‌های خلیج فارس بر علیه ایران خود عامل انشقاق است؛ بنابراین بسیاری از این مخالفت‌ها و تهدید‌ها اساسا بیان آرزوهاست تا این که قابلیت عملیاتی داشته باشد. بر این اساس اتحاد‌های پوشالی از این دست هیچ تاثیری در راهبرد‌های ما ندارد.»

وی تاکید کرد: «ما معتقدیم اگر آمریکا منطقه را ترک کند، هیچ اصطکاکی در منطقه رخ نخواهد دهد. عامل مجموعه ناامنی‌ها حضور آمریکا و فشار به ملت ایران است. بعید است ملت‌های منطقه مایل باشند که به ملت ایران فشار بیاید.»

شمخانی درباره احتمال جنگ بین ایران و آمریکا به گفت: «ایران و آمریکا به جنگ نمی‌رسند، چون دلیلی ندارد جنگی رخ دهد.»

وی وجود جنگ اقتصادی کنونی بین ایران و آمریکا را تایید کرد و گفت: «بله، متاسفانه جنگ اقتصادی و جنگ علیه ملت ایران است. این هدف ترامپ است. به حول قوه الهی ملت ایران این تحریم‌ها را نیز مثل گذشته تبدیل به فرصت خواهد کرد. ما بیشتر مبتنی بر امکانات داخلی خود در مقابل این جنگ ظالمانه، یک طرفه، فاقد منطق و خلاف منشور ملل متحد برنامه ریزی کرده‌ایم و در تلاشیم که اثر تحریم‌های خارجی را بر معیشت مردم و روند پیشرفت کشور به حداقل برسانیم.»

شمخانی در پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص اتهامات اخیر آمریکا به ایران در خصوص حمله به نفتکش‌ها در پاسخ به تحریم‌های نفتی علیه خود گفت: «روزی که ما بخواهیم راهبرد متوقف کردن جریان صادرات نفت از منطقه را اجرا کنیم شرایط میدانی خلیج فارس با وضعیت امروز کاملا متفاوت خواهد بود. یکی از شیوه‌های رایج آمریکا برای فشار به کشور‌ها اتهام زنی است.»

وی تاکید کرد: «ما بار‌ها اعلام کرد‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرز‌های آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم، با هر متجاوزی به شدت برخورد خواهیم کرد. "اف.‌ای. آر" ما در حقیقت خط قرمز ماست. برای ما فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از اف.‌ای. آر ما عبور کرده است، به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.»
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار