کد خبر: 959073
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
امریکایی‌ها طی یک هفته اخیر در تلاش بودند ایران را متهم به حمله پنهان به نفتکش‌ها در دریای عمان با هدف فراهم ساختن زمینه اختلال ترانزیت نفت از تنگه هرمز کنند.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: سه چهار عکس که می‌تواند هر جایی و متعلق به هر کسی باشد و یک فیلم مبهم که می‌توان آن را به هر کشور و به هر نیروی نظامی نسبت داد، همه آن چیزی است که دولت امریکا برای نسبت دادن انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان به ایران منتشر کرده است؛ مدارک و اسنادی که حتی مورد توجه همه همپیمانان و دوستان ایالات متحده هم واقع نشد و ژاپنی‌ها و برخی اروپایی‌ها هم ادعا‌های امریکا را مورد تأیید قرار ندادند، اما آنچه از تبعات حادثه به نظر می‌رسد، این است که سناریوی پیش‌بینی شده، گام به گام پیش می‌رود و آن دولتی که در این میان برای بهره‌برداری در راه اهدافش، از حادثه حمله به نفتکش‌ها سود می‌برد، ایالات متحده امریکاست. هنگام حمله به عراق و افغانستان هم امریکا دروغ‌های بسیاری گفت: تا توجیه تجاوز نظامی‌اش باشد، حالا گرچه قصد و امکان حمله نظامی ندارد، اما برای فشار بر ایران به دنبال افزایش نیرو در منطقه است و نمایش چهره ایران به عنوان کشور مخل امنیت صادرات نفت از خلیج فارس، توجیهی برای افزایش نیرو‌های ایران در منطقه است. در این میان، امریکا تسلیحات نظامی بیشتری هم با گوشزد کردن آنچه خطر ایران می‌نامد، به برخی کشور‌های عربی خواهد فروخت.

اولین دروغ امریکا
پنج‌شنبه هفته گذشته (۲۳خرداد) دو تانکر نفتکش در دریای عمان در نزدیکی آب‌های ساحلی ایران در بندر جاسک، به طرز مشکوکی دچار حریق و حادثه شدند. یکی از این کشتی‌ها «آلتر فرانت» نام داشت و در مالکیت نروژ با پرچم جزایر مارشال از قطر عازم تایوان بود. کشتی دیگر نیز با نام «کوکوکا کاریجس» در مالکیت ژاپن با پرچم پاناما از یکی از بنادر عربستان عازم سنگاپور بود. این اتفاق همزمان با حضور شینزو آبه در تهران روی داد و همزمانی اتفاق با این سفر، زمانی مورد توجه بیشتر قرار گرفت که وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد بار یکی از نفتکش‌ها متعلق به این کشور است، لذا در نخستین واکنش صورت گرفته از سوی ایران، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه بر مشکوک بودن حادثه برای نفتکش‌ها به سبب تقارن با حضور نخست وزیر ژاپن در تهران تأکید کرد و همچنین سخنان وزیر خارجه امریکا در مورد دست داشتن ایران در حملات به نفتکش‌ها را اتهام‌زنی بی‌اساس دانست.
در همان نخستین دقایق وقوع این اتفاق، یک شناور ناجی ایرانی، ۴۴ملوان این دو نفتکش را نجات داده و به بندر جاسک منتقل کرد. امریکایی‌ها نیز مدعی شدند یک ناو جنگی این کشور به نام «یو اس اس بین بریج» ابتدا به کنار نفتکش‌های آسیب دیده رسیده و خدمه آن‌ها را نجات داده است؛ خبری که البته دروغ بود و خدمه نفتکش توسط نیرو‌های ایرانی نجات یافتند.

شروع اتهام‌زنی امریکایی‌ها به ایران
از همان نخستین ساعات مخابره حمله مشکوک به دو نفتکش در دریای عمان، محافل سیاسی و رسانه‌ای امریکا شروع به اتهام‌زنی به ایران کردند و تهران را عامل حمله به این دو نفتکش دانستند. ابتدا شبکه «سی‌بی‌اس» به نقل از یک مقام پنتاگون، اعلام کرد: ایران در پشت پرده حمله به دو نفتکش در دریای عمان است، چند ساعت بعد، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در مقابل دوربین‌های تلویزیونی حاضر شد و بدون هیچ گونه سند و مدرکی ادعا کرد: ارزیابی امریکا این است که حمله به دو نفتکش در دریای عمان کار ایران است!

رد ادعای امریکایی‌ها توسط ژاپن
اما در شرایطی که رسانه‌ها و مقامات سیاسی و نظامی امریکا مشغول اتهام‌زنی به ایران بودند و با انتشار ویدئو‌هایی مخدوش مدعی بودند ایران با مین‌های دریایی و موشک اژدر، عامل حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است، «یاتاکا کاتادا» مالک نفتکش ژاپنی در روز جمعه ۲۴خرداد، طی یک نشست خبری اعلام کرد که برخلاف روایت امریکا، انفجار مین عامل صدمه به این نفتکش نبوده و طبق اطلاعاتی که به او رسیده حمله توسط یک «شیء پرنده» صورت گرفته است. او ادعا‌ها درباره هدف قرار گرفتن کشتی‌ها توسط اژدر را هم رد کرد و گفت: با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب است، حمله با اژدر نیز قابل قبول نیست.

کاسبی ترامپ از انفجار نفتکش‌ها
دونالد ترامپ رئیس رژیم امریکا نیز در نخستین واکنش به اتفاقات رخ داده در دریای عمان اعلام کرد «تنگه هرمز بسته نخواهد شد و به ایران در این ارتباط هشدار داده شده است»، این در حالی بود که ایران فعلاً قصدی برای بستن تنگه هرمز ندارد و البته اگر بخواهد آن را ببندد، نیازی به اجرای این سناریو‌های مشکوک ندارد. با حمله به نفتکش‌ها چه کسانی به دنبال افزایش حضور خود در خلیج فارس و دریای عمان هستند، ایرانی‌ها یا امریکایی‌ها؟! پاتریک شاناهان، سرپرست مستعفی وزارت جنگ امریکا شامگاه دوشنبه ۲۷خرداد، چهار روز پس از حادثه مشکوک برای نفتکش‌ها در دریای عمان، اعلام کرد، ترامپ دستور داده تا هزار نیروی جدید به غرب آسیا اعزام شوند. در واقع پس از رسانه‌ای شدن این دستور ترامپ، این پرسش در اذهان ایجاد شد که اگر به ایران در مورد بستن تنگه هرمز هشدار داده شده، دستپاچگی و تعجیل امریکایی‌ها برای فرستادن نیرو‌های اضافی به خلیج فارس و غرب آسیا برای چیست؟ آیا از ابتدا سناریوی حمله به نفتکش‌ها برای توجیه چنین دستوری اجرا نشده است؟

شواهدی دال بر نقش امریکا در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان
از سویی دیگر این بحث هم در بین تحلیلگران مطرح شده که احتمالاً در پشت پرده حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، امریکا قرار دارد و واشنگتن با این کار قصد داشته هم در قالب عملیات «فالس فلگ» یا «پرچم دروغین» ایران را در مظان اتهام قرار دهد و هم در چارچوب نظامی‌گری لجام گسیخته، بهانه‌ای برای افزودن بر تعداد نیرو‌های تروریست خود در غرب آسیا بیافریند.
امریکایی‌ها طی یک هفته اخیر در تلاش بودند ایران را متهم به حمله پنهان به نفتکش‌ها در دریای عمان با هدف فراهم ساختن زمینه اختلال ترانزیت نفت از تنگه هرمز کنند.
امریکایی‌ها از این اتهام‌زنی سه هدف عمده را دنبال می‌کردند؛ نخست آنکه بهانه گسترش حضور نظامی خود در منطقه غرب آسیا را ایجاد کنند، دوم آنکه ایران را متهم به اثرگذاری منفی در ترانزیت انرژی جهانی کنند و این اتهام را به مقوله‌هایی نظیر برجام و فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تسری دهند و سوم آنکه با ملتهب نگه داشتن اوضاع منطقه، گاو‌های شیرده سعودی و اماراتی خود را برای خرید تسلیحات امریکایی بیشتر ترغیب کنند.

سابقه امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در انجام عملیات خرابکارانه
اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سابقه امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در انجام عملیات خرابکارانه و منتسب کردن آن عملیات به ایران، گفت: در ماجرای اخیرِ رخ‌داده برای نفتکش‌ها در دریای عمان به وضوح شاهد بودیم که اتهام‌زنی بی‌اساس و بدون سند امریکایی‌ها به ایران، مورد قبول ملت‌های منطقه و حتی برخی دول متحد امریکا هم قرار نگرفت، لذا امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها باید بفهمند با توجه به سوابق‌شان در تدارک خرابکاری، حربه اتهام‌زنی آن‌ها به ایران، نخ‌نما شده و مورد قبول افکار عمومی جهان قرار نمی‌گیرد.

ایران اراده کند تنگه هرمز را «آشکارا» می‌بندد
اما سخنان روز دوشنبه ۲۷خرداد، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان، نقشه امریکایی‌ها در زمینه اتهام‌زنی به ایران در ماجرای نفتکش‌ها را خنثی کرد. سرلشکر باقری در بخشی از سخنانش در مراسم تجلیل از برترین‌های آموزش نیرو‌های مسلح در دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع)، گفت: امریکا و اذنابش فرافکنی‌هایی مرتبط با حوادث اخیر در خلیج فارس (انفجار در بندر الفجیره امارات و انفجار دو کشتی نفتکش در دریای عمان) را مبنای اتهام به ایران قرار داده‌اند، اما آن‌ها باید با این واقعیت آشنا شوند که جمهوری اسلامی ایران چنانچه اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس داشته باشد، به دلیل قدرتمندی کشور و نیرو‌های مسلح، آن اراده را به طور کامل محقق و به طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد و همچون امریکای تروریست، فریبکار و ناامن‌کننده جهان و اذناب منطقه‌ای و بین‌المللی آن، فریب‌کاری و پنهان‌کاری نخواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار