کد خبر: 959055
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
محور فعالیت‌های جدید در جهادسازندگی کمک به تولید و اشتغال است تا همه کسانی که به شهر‌ها رفتند دوباره به روستا‌ها برگردند
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نمانیده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اعلام نهایی شدن طرح احیای جهاد سازندگی و تفاوت ساختاری آن با گذشته گفت: محور فعالیت‌های جدید در جهاد سازندگی کمک به «تولید و اشتغال» است تا همه کسانی که به شهر‌ها رفتند دوباره به روستا‌ها برگردند.
پیشنهاد اولیه تأسیس جهاد سازندگی در ابتدا توسط دانشجویان به امام تقدیم شد و پس از موافقت ایشان جهاد سازندگی به همت دانشجویان به راه افتاد. در دفاتر ایجاد شده و در مساجد، از افراد با تخصص‌های مختلف ثبت‌نام به عمل آمد تا به روستا‌ها بروند و به مردم خدمت‌رسانی کنند. پس از مدتی با اصرار برخی از مسئولان و فعالان در جهاد سازندگی این نهاد مردمی به وزارتخانه تبدیل شد.
با تبدیل جهاد سازندگی به یک وزارتخانه از رویکرد مردمی خود فاصله گرفت و تبدیل به یک اداره شد، اما در اوایل هنوز این روحیه جهادی میان اعضا وجود داشت که خدمات پشتیبانی جنگ نیز توسط این افراد انجام شد و در جبهه‌های جنگ، پشتیبانی فنی و مهندسی از سپاه و ارتش داشتند، اما آن حرکت داوطلبانه مردمی برای اعزام به روستا‌ها دیگر وجود نداشت و شرح وظایف آن‌ها محدود شد. بعد اینکه جهاد سازندگی تبدیل به وزارتخانه شد برخی از مسئولیت‌های وزارت کشاورزی نیز مانند سازمان شیلات و منابع طبیعی به جهاد سازندگی منتقل شد و عملاً دو وزارتخانه ایجاد شد که فعالیت‌های موازی داشتند، همین امر نیز باعث ادغام شد.
چند سالی است که فعالان سابق جهاد سازندگی بر احیای مجدد آن تأکید دارند. موافقان طرح احیای جهاد سازندگی معتقدند که اگر جهاد سازندگی امروز وجود داشت مشکلات اقتصادی کشورمان خیلی کمتر بود، زیرا جهاد با آن فهم انقلابی که داشت معضلات اقتصادی و اشتغال را رفع می‌کرد و به‌عنوان پشتوانه مردمی اکنون در کنار دولت بود، اما مخالفان با تأکید برکوچک‌سازی دولت و حذف سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های اضافی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی با احیای مجدد جهاد سازندگی مخالفند و بیم دارند که بار اضافه بر بودجه کشور تحمیل کنند.
سردار علیرضا افشار، عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق در این خصوص می‌گوید: نهاد‌های انقلاب اسلامی مانند سپاه، بسیج، جهاد سازندگی، کمیته امداد، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفین، نهضت سواد‌آموزی تشکل‌های انقلابی بودند که امام پایه‌گذار آن‌ها بودند.
وی می‌افزاید: برخی فکر می‌کنند که این نهاد‌ها با دستگاه‌های اجرایی موازی‌کاری دارند و سپاه را موازی ارتش، جهاد سازندگی را موازی دولت، نهضت سواد‌آموزی را موازی آموزش و پرورش و کمیته امداد را موازی بهزیستی می‌بینند؛ البته تشابهاتی در میان مأموریت‌های آن‌ها نیز احساس می‌شود، اما حقیقت اینطور نیست. افشار با تأکید بر ضرورت احیای جهاد سازندگی می‌گوید: هر زمانی نهاد‌های انقلابی ادغام و دولتی شوند مشارکت‌های مردمی را از دست می‌دهیم، درحالی‌که مشارکت مردم همواره مورد‌نیاز است.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم، درخصوص طرح احیای مجدد جهاد سازندگی می‌گوید: بعد از پایان مسئولیتم در ستاد ائمه جمعه، مقام معظم رهبری به بنده فرمودند که به وزارت جهاد کشاورزی بروم و بنده نیز خدمت ایشان عرض کردم که اطلاعاتی از کشاورزی ندارم و از طرفی وزارت جهاد کشاورزی دیگر جهاد سازندگی سابق نیست و نیرو‌های جهادی آن حذف یا هضم شده‌اند و اجازه دهید که این مسئولیت را قبول نکنم، اما به بنده فرمودند که جهاد مهم است و شما باید بروید.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی می‌افزاید: در ابتدا هیچ آشنایی با وزارت جهاد کشاورزی نداشتم و در طول زندگی خود با اینکه سه دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بودم حتی برای یک مرتبه نیز به این وزارتخانه نرفته بودم. بعد از آشنایی بیشتر با وزارت جهاد کشاورزی دیدم خلأ‌هایی در این وزارتخانه وجود دارد و با جهادسازندگی سابق فاصله زیادی دارد.
طرح احیای جهاد سازندگی چگونه کلید خورد
تقوی می‌گوید: بر این اساس در ماه رمضان سال قبل، نامه‌ای تنظیم کرده و خدمت مقام معظم رهبری رفتم و به ایشان عرض کردم که خلأ حرکتی مانند جهاد سازندگی در کشور مشاهده می‌شود و با وضعیت موجود نمی‌توان آن را اجرا کرد، زیرا دست و بال ما بسته است. بعد از این ماجرا، تمام نیرو‌های جهادی کشور را دور هم جمع کرده و با آن‌ها جلسه گذاشتیم.
وی می‌افزاید: مقام معظم رهبری با ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی مخالف بودند و می‌خواستند که این نهاد باقی بماند، اما وقتی که ادغام شد به رئیس‌جمهور وقت گفتند، حال که ادغام صورت گرفته است، وزیری جهادی در این وزارتخانه انتخاب کنید. نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: بسیج سازندگی نیز بر‌اساس امر مقام معظم رهبری و وجود یک خلأ در کشور شکل گرفت، به مناطق مرزی مشکلاتی که احساس می‌شد رفت و به خوبی کار‌هایی انجام داد و جواب نیز گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی می‌افزاید: با وجود اینکه بسیج سازندگی فعالیت‌های جهادی خوبی انجام می‌دهد، اما این کار‌ها توسط یک نیروی نظامی انجام می‌شود و تداوم این فعالیت‌ها تنها در زمان صلح امکانپذیر است، زیرا اگر جنگی صورت گیرد آن‌ها نیرو و امکانات خود را به شکل دیگری استفاده می‌کنند.
وی اظهار می‌دارد: یک سال است که روی احیای جهاد سازندگی کار می‌شود، طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفته و طرح نهایی اکنون آماده است تا به مقام معظم رهبری تقدیم شود.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علي اصغر كريمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
1
خير ا ست ان شاءالله
محمدصادق رضائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
0
1
سلام.احیای جهادسازندگی درحقیقت تبیین تفکر و مدیریت جهادی است که متاسفانه درساختارفعلی وزارت جهادکشاورزی وجودندارد.جهادسازندگی ازقداست ویژه ای برخورداربود که باادغامش باکشاورزی،ازدست رفت.
علی رضائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
1
با سلام ودعای خیر،احیای جهدسازندگی تفکرواساس مدیریت جهادی بارویکردمردی است برای رفع بی کاری واشتغالزای درکشاورزی واحیای کشوردرروستاها.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار