کد خبر: 959001
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
یارانه برق در کشور باعث شده ایران به یکی از ارزان‌ترین کشور‌های جهان برای استخراج بیت‌کوین تبدیل شود، به‌طوری که گفته می‌شود تولید هر بیت کوین با برق یارانه‌ای در ایران، ۳۵ میلیون تومان کمک‌هزینه دولتی دارد که مصداق سوء‌استفاده از بیت‌المال است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: یارانه برق در کشور باعث شده ایران به یکی از ارزان‌ترین کشور‌های جهان برای استخراج بیت‌کوین تبدیل شود، به‌طوری که گفته می‌شود تولید هر بیت کوین با برق یارانه‌ای در ایران، ۳۵ میلیون تومان کمک‌هزینه دولتی دارد که مصداق سوء‌استفاده از بیت‌المال است. همین موضوع سبب واکنش معاون وزیر نیرو در روز‌های اخیر شد، به‌نحوی که اعلام کرد: «مساجد و مدارس و گاوداری‌ها به محلی برای استخراج بیت کوین تبدیل شده‌اند که اگر این شرایط ادامه پیدا کند، تعرفه صادراتی برق را برای آن‌ها اعمال خواهیم کرد.»

در مقابل آقای مستخدمین‌حسینی، کارشناس حوزه اقتصاد به «صبح‌نو» می‌گوید: «نسل جوان در زمینه‌هایی مثل آی‌سی‌تی بسیار قوی هستند و هنگامی که می‌بینند در یک مسیری می‌توان با اندک هزینه‌ای سرمایه‌گذاری کرد و کسب درآمد داشت، نسبت به آن اقدام می‌کنند و به آسیب‌ها یا منافع آن برای کشور فکر نمی‌کنند؛ البته آن‌ها وظیفه تحلیل را هم ندارند و این مقامات مسوول هستند که باید نسبت به آن آگاهی‌رسانی کنند.» بیت‌کوین قدرتمندترین ارز دیجیتالی جهان است که در چند سال اخیر ارزش آن از چند سنت به حدود ۲۰‌هزار دلار افزایش یافته است. استخراج بیت‌کوین توسط ماینر‌ها یا همان استخراج‌کننده‌ها، تبدیل به کسب‌وکار پنهان و آشکار بعضی‌ها شده؛ در ایران نیز این کسب‌وکار رونق خوبی داشته است. برای ایجاد بیت‌کوین نیاز به پردازنده‌های قوی است؛ یک سیستم مجهز و یک دستگاه کوچک خنک‌کننده شما را برای استخراج بیت‌کوین آماده می‌کند. حدود دو سالی می‌شود که استخراج ارز دیجیتال در ایران به‌دلیل ارزان‌قیمت بودن نرخ برق رواج زیادی پیدا کرده است. بنابر گفته کارشناسان، استخراج هر واحد بیت‌کوین در ایران ۷۲ هزار کیلووات برق مصرف می‌کند، این در حالی است که در کشور ما به ازای هر کیلووات برق ۵۰۰ تومان یارانه تعلق می‌گیرد. با این حساب برای تولید هر واحد بیت‌کوین در ایران، حدود ۳۵ میلیون تومان یارانه دولتی مصرف می‌شود، یعنی تولید هر بیت‌کوین با برق یارانه‌ای در ایران، ۳۵ میلیون تومان کمک‌هزینه دولتی دارد که مصداق سوء‌استفاده از بیت‌المال است. جالب است بدانید کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین، یک ساتوشی برابر ۰۰۰۰۰۰۱/۰ بیت‌کوین است که در حال حاضر بیشتر از واحد پولی کشور ما ایران (ریال)، ویتنام (دونگ) و اندونزی (روپیه) ارزش دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون بخشی از سوله‌های بزرگ مربوط به گاوداری، دامداری، جوجه‌کشی و حتی کلاس‌های برخی مدارس در استان‌های مختلف کشور پاتوق بیت‌کوین‌باز‌ها شده و تجهیزات کوچک و بزرگ واکشی (استخراج) را نصب کرده‌اند. این محل‌ها به‌دلیل فضای مناسب و برق ارزان‌قیمت و بعضاً رایگانی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد مورد توجه ماینر‌ها قرار گرفته‌اند.

چینی‌ها هم راهی ایران شده‌اند
استخراج بیت‌کوین در ایران به حدی سودآور است که شایعه حضور برخی اتباع خارجی همچون چینی‌ها در ایران برای استخراج این ارز دیجیتال دو سالی است که مطرح می‌شود. سایت معتبر ۸btc در گزارشی مفصل در این‌باره آورده است: «از اواخر سال ۲۰۱۸، کشور ثروتمند خاورمیانه، ایران، به نقطه عطفی برای استخراج بیت‌کوین برای چینی‌ها تبدیل شده است. به‌دلیل کمبود قیمت برق این کشور روزانه شمار ماینر‌های بیت‌کوین افزایش می‌یابد. بنابرآنچه این سایت از قول محققان اعلام کرده است؛ هر کیلووات ساعت برق در ایران با قیمت ناچیز ۰۰۶/۰ دلار به فروش می‌رسد. در حالی که هزینه برق ارائه‌شده در منطقه جنوب‌غربی چین معمولاً در طول فصل آب در تابستان به حدود ۱/۰ یوآن (۰۱۵/۰ دلار) در هر کیلووات ساعت می‌رسد و در فصل زمستان نیز تا ۰۴/۰ دلار در هر کیلووات ساعت افزایش می‌یابد.» با یک ضرب و تقسیم ساده مشخص است که هزینه برق تولید بیت‌کوین در خاک چین، در فصل تابستان ۵/۲ برابر بیشتر از ایران و در فصل زمستان ۶/۶ برابر ایران است. این وب‌سایت ادعا کرده: «با وجود مقرون به صرفه بودن استخراج بیت‌کوین در ایران، اما خطر ماینر‌هایی که در مرز بازداشت و دستگاه‌هایشان مصادره شده‌اند، بسیار بالاست، به‌طوری که شنیده شده گمرک ایران تاکنون دست‌کم ۰۰۰/۴۰ انبار پردازنده را از مدل‌های متنوع ضبط کرده است.»

متعجب از مصرف برق برخی مساجد!
موضوع استخراج ارز دیجیتال در ایران آن‌قدر جدی شده که در روز‌های گذشته نیز معاون وزیر نیرو نیز نسبت به آن واکنش منفی نشان داد. همایون حائری، معاون امور برق و انرژی وزیر گفته است: «روند رو به رشد راه‌اندازی واحد‌های استخراج ارز دیجیتال، به‌گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت‌کوین هستیم. برای استخراج هر بیت‌کوین
۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند باید تا حدود ۲۵۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحد‌ها کنیم.» حائری می‌گوید: «اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند، وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین خواهد بود.» معاون وزیر نیرو همچنین گفته است که نرخ در نظر گرفته‌شده برای این بخش، همان نرخ صادراتی برق است و با تصویب آن هر واحدی اعم از کشاورزی، دامداری، اداری و حتی مدارس که مشخص شود در حال استخراج بیت‌کوین هستند، باید با این نرخ هزینه برق مصرفی را بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار