کد خبر: 958976
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
رئیس اسبق اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی از آشفته بازار این صنف گله می‌کند و معتقد است که ضعف نظارتی و مدیریتی موجب بی‌رونق‌شدن بازار شده و بسیاری از قهوه‌خانه‌داران در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: رعایت نکردن حدود صنفی در صدور پروانه کسب، تداخل صنفی و حذف قلیان از خدمات ارائه شده واحد‌های صنفی اتحادیه از جمله مشکلات مهم واحد‌های صنفی اتحادیه قهوه‌خانه‌داران است. عضو اتحادیه صنف قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران در جمع برخی از اعضای اتحادیه و خبرنگاران از مشکلات این صنف سخن گفت و افزود:در سال‌های اخیر گردش مالی فعالان این صنف کاهش یافته و ورود برخی از رستوران‌ها با عنوان رستوران سنتی به رسته کاری قهوه‌خانه‌داران، فعالیت در این بخش را مشکل کرده‌است. عباس علایی از صدور بسیار زیاد جواز کسب در سال‌های اخیر انتقاد کرده و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر برای صدور پروانه کسب به اعضای جدید، حدود صنفی رعایت‌نشده و این موضوع سبب شده علاوه بر از بین رفتن حقوق صنفی اعضا، به سرمایه‌گذاری و درآمد هر واحد صنفی لطمات زیادی وارد شود، به طوری که در سال‌های اخیر تعداد صدور جواز‌های کسب به هزار و ۶۱۸ جواز رسیده و بیش از ۲ هزار پرونده درخواست نیز در دست بررسی است.
علایی با اشاره به حذف قلیان از سبد خدمات قهوه‌خانه و سفره‌خانه‌های سنتی تهران در سال ۱۳۸۶ و زیان بالایی که به میزان درآمد آن‌ها وارد شد، افزود: در همه این سال‌ها تلاش شد و حتی مجوز‌های قانونی و استفتائات مراجع نیز تحصیل شد تا مشکل ارائه قلیان در واحد‌های صنفی اتحادیه حل شود، اما حذف آن، زمینه عرضه زیرزمینی آن را بیش از پیش فراهم کرد.
علایی تأکید کرد باید با آزادسازی و نظام‌مند‌کردن عرضه قلیان در واحد‌های صنفی دارای پروانه، از اعضا خواسته شود بر آن نظارت دقیق داشته باشند تا بهتر بتوان از انحرافات و مشکلات بهداشتی ناشی از پنهان‌سازی آن جلوگیری کرد. وی تداخل صنفی را از دیگر موانع بر سر راه اعضای اتحادیه دانست که با پیگیری‌های انجام شده از سال‌ها پیش، بخشی از آن حل شده، اما همچنان این موضوع سبب شده حقوق صنفی اعضا از سوی برخی اعضای اتحادیه‌های دیگر نقض شود. وی با اشاره به زمان برگزاری انتخابات اتحادیه در ۲ تیرماه از همه اعضا خواست برای رونق بیشتر صنف و اتحادیه مشارکت کنند.
وی همچنین از دخالت‌های روابط عمومی اتاق اصناف تهران و برخی رؤسای اتاق در اداره اتحادیه و روند انتخابات در دوره‌های قبل گله کرده و ابراز امیدواری کرد که در انتخابات این دوره انتخابات سالم و شفاف جایگزین لابی‌گری و سیاسی‌کاری نشود. علایی در پاسخ به این سؤال که چرا نرخ نامه واحدی در این صنف رعابت نمی‌شود، افزود: در گذشته اتحادیه نرخ نامه صادرمی کرد و تمامی اعضا موظف به رعایت بودند، اما در چند سال گذشته نرخ را آزاد کرده‌اند وگاهی مشاهده می‌شود که قیمت‌ها بسیار نجومی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار