کد خبر: 958960
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
داود عامری
مرور تاریخ اسلام، نشان می‌دهد که دین مبین اسلام یک همزاد تاریخی با خود دارد به نام مقاومت.
از اولین روز‌های بعثت، نبی گرامی اسلام بر اساس دستورات وحیانی مقاومت و ایستادگی در برابر مشترکان را سرلوحه رسالت خود قرار داد و در برابر پیشنهاد قدرتمندان و ثروتمندان عصر خویش که گمان می‌کردند رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برای دستیابی به مقام و شهرت دنیوی ادعای رسالت می‌کند، به صراحت فرمودند که اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپ من قرار دهند، دست از رسالت و آیین خود بر نمی‌دارم و در ادامه تمامی مسلمین با اقتدا به پیامبر اعظم (ص) خود، در سخت‌ترین شرایط و با تحمل شدید‌ترین شکنجه‌ها و در نهایت فشار اقتصادی در شعب ابی‌طالب دست از مقاومت برنداشتند و سرانجام این مقاومت، ثمره شیرین فتح و نصرت مسلمانان بر تمامی کفار و مشترکان بود که تاریخ به روشنی گواه این حقیقت است.
مقاومت و ایستادگی ائمه معصومین علیه‌السلام در برابر زور و ستم حاکمان زمان خویش در تمام طول حیات آن بزرگواران جریان داشته است و ما اوج ایثار و مقاومت را در طول تاریخ بشری در واقعه عاشورا می‌توانیم به وضوح مشاهده کنیم، که نه تنها درس آزادگی و مقاومت برای پیروان اهل بیت بلکه یک درس انسانی برای تمامی انسان‌هایی است که زندگی با ذلت سازگار با کرامت انسان‌های آزاده نیست و این آزادگی و حریت است که انسان را به درجه بالای انسانیت می‌رساند و در واقع وقتی که رهبر معظم انقلاب بیان می‌کند که «مانه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم. با ظلم هم کنار نمی‌آییم و از مظلوم حمایت می‌کنیم»، ترجمان هیهات منا الذله امام حسین علیه السلام در کربلا است.
در ایران اسلامی مقاومت جزو فرهنگ و هویت تاریخی ملت ایران است. ایرانیان در درازنای تاریخی خود پیوسته از هویت ملی و دینی خود دفاع کرده‌اند و نتیجه آن، حیات عزتمند یک ملت بزرگ در فراز و فرود‌های تاریخ جهان بوده است به طوری که امروز ایران اسلامی صاحب یکی از اصیل‌ترین تمدن‌های جهان است که از روزگاران پیش از تاریخ به صورت ناگسسته تحت نام ایران و ایرانی به حیات خود ادامه داده است و در برهه‌های سرنوشت‌ساز، تاریخ زنجیره‌ای هویت فرهنگی ملی و دینی ملت ایران را به روزگار امروز متصل ساخته است.
امروز نیز ملت ایران یکی از برهه‌های سرنوشت‌ساز خود را سپری می‌کند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: کماکان و همانند تاریخ درخشان خود، مقاومت را با منطق قوی خود در برابر زیاده‌خواهی دشمنان در پیش گرفته است. تجارب تاریخی و مرور حوادث مشابه نشان می‌دهد که زیاده‌خواهی دشمن استکباری حد و اندازه ندارد و تا زمانی که با ایستادگی و مقاومت، ضربه نهایی ناامید‌سازی دشمن از تسلیم را به او وارد نکنیم، دست از تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های خود برنخواهد داشت.
«مقاومت معنایش این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را حق می‌داند.» با توجه به این فرموده مقام معظم رهبری، اولین منطق حاکم بر مقاومت، حق بودن مسیر آن است. در واقع حقانیت ریشه و اصل خدشه‌ناپذیر مقاومت انبیا و ائمه معصومین و تمامی آزادگان جهان در برابر نظام‌های زورگو و ستمگر بوده و هست. بر این اساس است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت امام خمینی ضمن آنکه به صراحت فرمودند که «دکترین مقاومت خمینی با تمام توان شاهرگ‌های سیطره غرب و امریکا را هدف گرفته است»، آن را براساس یک بنیان منطقی عقلی و علمی توصیف کردند. «امام (ره) مسیر مقاومت را انتخاب کرده است، اما مقاومت را از روی هیجان‌زدگی انتخاب نکرد، پشتوانه انتخاب مقاومت از سوی امام یک پشتوانه منطقی است و نه احساسی، پشتوانه عقلی علمی و دینی است.»
نگاهی به واقعیت‌های تاریخی به خصوص طی سالیان اخیر نشان می‌دهد که هیچ کشور و ملتی از عقب‌نشینی در برابر نظام‌های استکباری به اهداف خود نرسیده است و «تن‌ها ایستادگی و مقاومت کردن راه جلوگیری از پیش آمدن او است» و «خطای بزرگ اینجاست که کسی تصور کند که در مقابل گردن‌کلفتی‌های استکبار نمی‌شود مقاومت کرد و این بزرگ‌ترین آفت و سست‌کننده اراده در انتخاب مسیر مقاومت است.»
بنابراین باید گفت که در شرایط حاضر منطقی‌ترین و عقلانی‌ترین راهبرد ایران اسلامی در برابر دشمنان زیاده‌خواه، انتخاب مسیر مقاومت و ایستادگی است و این راهبرد یک مسیر آزموده شده با نتایج موفقیت آمیز در تاریخ اسلام و مسیر طولانی حیات تاریخی ملت ایران است. بر این اساس و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر حضرت امام (ره) باید با اتقان قبلی پذیرفت که در ایستادگی و مقاومت کردن راه جلوگیری از پیش آمدن دشمن است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار