کد خبر: 958905
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
شمخانی در اجلاس نمایندگان عالی امنیتی در مسکو:
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: سیاست‌های تروریستی نوین آمریکا هویت و حاکمیت ملی کشور‌ها را هدف گرفته است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشور‌ها در شهر اوفا گفت: امروز ماهیت، شکل و شیوه تهدیدات امنیتی تغییر کرده است و متاسفانه شاهد رشد سریع تهدیدات نوین و ترکیبی (هیبریدی) در جهان هستیم.

وی امنیت و توسعه پایدار را دو مفهوم به هم پیوسته عنوان کرد و افزود: تهدیدات نوین امنیتی مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی را پشت سر گذارده و امروز یک ویروس نرم افزاری می‌تواند کار سلاح هسته‌ای را انجام دهد.

شمخانی با اشاره به اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در استفاده از ویروس استاکس نت برای آسیب زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: سکوت و یا واکنش ضعیف جهانی به این تهاجم سایبری موجب شد تا امروزه آمریکا این جسارت را پیدا کند تا حمله سایبری به تاسیسات برق کشور ونزوئلا را انجام دهد.
وی افزود: با کمال تاسف امروز ابزار‌های جدید جنگ در کنار سلاح‌های متعارف و نامتعارف در اختیار جنگ طلبان قرار گرفته است
دبیر شورای عالی امنیت ملی، آمریکای ترامپ را جنگ طلب‌ترین کشور در طول دوران موجودیتش توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: آمریکا امنیت نظام بین‌الملل را با یک‌جانبه‌گرایی و تحریم‌های فرامرزی، بی ثبات نموده و نظام پولی و بانکی و شبکه‌های مالی بین‌المللی را به عنوان سلاحی برای تهاجم به کشور‌های مستقل تحت سیطره خود گرفته است. وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا را به وزارت جنگ تبدیل کرده است.
شمخانی گفت: برای این رفتار آمریکا، هیچ عنوانی به غیر از تروریسم اقتصادی، نمی‌توان گذاشت.

وی افزود: امروز آمریکا، نه تنها سیاست سرنگونی و بی ثبات سازی کشور‌هایی که با سیاست آمریکا همسو نیستند را دنبال می‌کند، بلکه با در پیش گرفتن رویه تروریسم اقتصادی می‌خواهد با تحریم‌های ثانویه، اراده خود را بر تمامی کشور‌های جهان حاکم کند.
شمخانی گفت: لازم است کشور‌های مستقل جهان با ایجاد سازوکار‌های چندجانبه در مقابل این هیولای وحشی ایستادگی نمایند و آن را متوقف و سلطه آمریکا بر نظام مالی جهانی در یک دوره میان مدت را بشکنند.
شمخانی با اشاره به نقض سیستماتیک حقوق بین الملل و خروج آمریکا از معاهدات بین‌المللی افزود: آمریکا در حالی بخشی از ارتش رسمی جمهوری اسلامی ایران که دارای کارنامه‌ای شفاف و درخشان در مبارزه با تروریسم است را به عنوان گروه تروریستی شناسایی می‌کند که ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بزرگترین حامی گروه‌های تروریستی در دهه‌های اخیر بوده‌اند.
شمخانی خروج آمریکا از برجام و بی عملی اروپا در برابر آن را زمینه ساز خارج شدن گفت‌وگو و دیپلماسی برای رفع چالش‌های امنیتی در جهان عنوان کرد و اظهار داشت: ایران پس از یکسال فرصت دادن به دیپلماسی برای اجرای تعهدات، بخشی از تعهدات خود را در چارچوب برجام و برای حفظ آن و ایجاد موازنه در این توافقنامه بین المللی کنار گذارد.
وی افزود: خرسندیم که این رفتار و منطق خردمندانه جمهوری اسلامی ایران از سوی اکثر کشور‌ها قابل درک و حمایت بوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: اگر تهدیدات نظامی، تمامیت ارضی کشور‌ها را نشانه می‌رود، تهدیدات نوین امنیتی که طیفی از ابزار‌های اطلاعاتی، عملیات روانی، سایبری، جنگ الکترونیک، ریزپرنده ها، تهدیدات محیط زیستی را دربر می‌گیرد، هویت و حاکمیت ملی کشور‌ها را هدف گرفته است
وی گفت: اینجانب ضمن استقبال از حرکت خوبی که دولت روسیه در پی اجلاس سال گذشته برای ایجاد یک درک مشترک از تهدیدات سایبری و دست یابی به یک سازوکار همکاری مشترک در مقابله با این تهدید پیگیری نمود، اعلام می‌کنم که اگر طیف وسیعی از کشور‌ها تصمیم مشترک بگیرند که دربرابر باج خواهی و زورگویی غیرقانونی آمریکا بایستند، می‌توانیم آمریکا را وادار به عقب نشینی و پذیرش رفتار معقول و مسئولانه در نظام بین الملل نمائیم.
شمخانی خاطر نشان ساخت: علاقه‌مندم از این فرصت استفاده کرده و چند پیشنهاد را برای مقابله با تهدیدات ترکیبی که امنیت ملی، ثبات و توسعه کشورهای‌مان از سوی امریکا را مورد هدف قرار داده است تقدیم می‌کنم:
۱. تلاش مشترک برای آزادسازی اقتصاد جهانی از انحصار دلار و ایجاد استقلال در نظام پولی و بانکی جهانی خارج از سیطره آمریکا.
۲. ایستادگی در برابر دخالت، زورگویی، باج خواهی اقتصادی آمریکا به منظور استقرار صلح و امنیت بین الملل.
۳. به رسمیت نشاختن و مقابله با تحریم‌های فراسرزمینی دولت آمریکا علیه کشور‌ها با برگزاری نشستی بین المللی با حضور تمامی کشور‌هایی که با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالفند و ایجاد سازوکار دائمی برای مقابله با آن.
۴. کمک مشترک به کشور‌هایی که در معرض تهاجم تهدیدات نوین امنیتی قرار می‌گیرند. بخصوص در شرایط فعلی کمک به دولت قانونی آقای مادورو در ونزوئلا در برابر مداخلات براندازانه‌ی دولت آمریکا.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان گفت:: امیدوارم این اجلاس بتواند به گام موثری در درک بیشتر برای همکاری عملی در جهت برقراری صلح و امنیت در جهان منتج شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار