کد خبر: 958765
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با حضور در مجتمع آب سنگین خنداب به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: بهروز کمالوندی سازمان انرژی اتمی که در مجتمع آب سنگین خنداب اراک حضور یافته است در نشست خبری گفت: درباره بحث تصمیماتی که شورای امنیت می‌گرفت، دو اقدام را سازمان انرژی اتمی برعهده گرفت. درباره اینکه به مرحله دوم ورود خواهیم کرد نمی‌دانیم و بستگی به اقدام طرف مقابل دارد.

کمالوندی در ادامه گفت: ما تولید را در نطنز افزایش دادیم. امروز شمارش معکوس شروع شده و از امروز به مدت ۱۰ روز ما از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهیم کرد و افزایش تولید بالا خواهد رفت و سرعت افزایش اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ بالا خواهد رفت. ما در زمینه آب سنگین به مصرف کننده تبدیل شده‌ایم که در یکی از موارد تا ۵۷ نوع بیماری را می‌توان تشخیص داد. ممکن است در سنوات آینده نیازی به صادر کردن آب سنگین نباشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: اگرچه ما نمی‌خواهیم تعهداتی را که در گذشته داشته‌ایم و بازار‌هایی که پیدا کرده‌ایم را کنار بگذاریم، ممکن است با یک روندی، با رفتن به ۱۳۰ به بالاتر، مزیت‌های اقتصادی را کنار نگذاریم و آن را به عنوان مواد اولیه صادر نکنیم و با ارزش افزوده آن را صادر کنیم.

وی درباره مرحله دوم اقدام ایران برای کاهش تعهدات به برجام گفت: درباره مرحله دوم ما منتظر تصمیم مقامات هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها وقت باقی است. آن‌ها در گذشته هم فرصت داشتند که یک سال صبر استراتژیک بود و دو ماه هم فرصت دادیم. اروپایی‌ها اظهار عجز کرده‌اند، اما این موضوع به وزارت خارجه مربوط هست. اگر دو اقدامی که در مرحله اول زمانبر بود و ما داشتیم در مرحله بعدی به ویژه برای رفتن بالاتر از ۳.۶۷ نیاز به زمانی نخواهد بود. فکر نکنند که بعد از ۶۰ روز، بار دیگر فرصت ۶۰ روزه خواهند داشت. اقدامات ایران در راستای بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام است. درباره بند دیگری که در رابطه با مرحله دوم هست، امروز در خدمت متخصصین بودیم. آنچه دستور گرفته‌اند این است که هر دو رآکتور را با هم به پیش ببرند.

کمالوندی همچنین افزود: ما درباره افزایش ۳.۶۷ هم سناریو‌های مختلف را در نظر گرفته‌ایم. این می‌تواند از ۳.۶۸ باشد تا شرایط دیگری. بر اساس نیاز‌های فنی سناریو‌های مختلف در خدمت مسئوین نظام قرار گرفته و در انتهای ۶۰ روز اول تصمیم گرفته خواهد شد. با همین روندی که رو به جلو می‌رویم، ما فکر می‌کنیم در دو ماه و نیم آینده اگر بازار جدیدی برای عرضه تولیدات جانبی آن‌ها نداشته باشیم، این (آب سنگین) می‌تواند از ۱۳۰ تن عبور کند. در ذهن ترامپ این است که اگر کسی از ما آب سنگین نخرد به صورت خودکار کارخانه تعطیل می‌شود، در صورتی که اینطور نیست ما هم مصرف داخلی داریم و هم بازار داریم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار