کد خبر: 958688
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با احتساب رشد ۴ هزار و ۵۰ واحدی در محدوده ۲۳۸ هزار واحد قرار گرفت و برای نخستین بار ارزش کل بورس تهران در محدوده ۹۰۰ هزار میلیارد تومان جا خوش کرد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در این میان، نماد‌های گروه شیمیایی با مجموع ارزش معاملات ۲۳۲ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند وگروه‌های خودرو، بانک، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم را در این زمینه از آن خود کردند.
به گزارش «جوان»، آرامش نسبی در بازار‌های ارز، طلا و سکه و همچنین تشدید رکود در بازار سنگین مسکن موجب شده بازار سرمایه همچنان پذیرای نقدینگی جدید باشد به طوری که در هفته جاری به‌رغم انتظار کارشناسان برای اصلاح قیمت ها، شاهد رشد شاخص‌ها به مدد تقویت بهای سهام شرکت‌ها بودیم، اما مسئله‌ای که همچنان برای اقتصاددان ها، متولیان مدیریت اقتصاد و کارشناسان در رابطه با بازار سرمایه مطرح می‌باشد، آن است که عملیاتی که در این بازار انجام می‌گیرد تا چه اندازه در خدمت نظام تأمین مالی کشور و تقویت تولید ملی است، زیرا سال‌های سال است که سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد در حدود ۱۰ درصد درجا می‌زند.
در این بین، نکته قابل ملاحظه در جریان معاملات جهشی روز‌های گذشته بازار بورس آن بود که کارشناسان در این روز‌ها انتظار اصلاح قیمت‌ها را داشتند که گویی بازار فعلاً خیال اصلاح قیمت‌ها را ندارد.

رشد ارزش بازار به سطح ۹۰۰ هزار میلیاردی
در این روز رشد قیمت‌ها در بازار سهام سبب شد با احتساب رشد ۴ هزار و ۵۰ واحدی امروز (معادل ۷۳/ ۱ درصد)، برای اولین بار در تاریخ معاملات بازار سهام ارزش بورس تهران در محدوده ۹۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر برود، البته با توجه به دلار ۱۳ هزار تومانی ارزش بازار در دوران کنونی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری این بازار در سال ۹۶ فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد، از همین رو کارشناسان معتقدند هنور قیمت‌های سهام نسبت به ارز و یا تورم عمومی و یا بخشی عقب ماندگی معنی‌داری دارد.
در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، نماد‌های گروه شیمیایی با مجموع ارزش معاملات ۲۳۲ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، بانک، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم را در این زمینه از آن خود کردند.
حجم معاملات بورس تهران ۴ میلیارد و ۷۹۸ میلیون سهم به ارزش معاملات آن هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان بود که از این میان هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بود.
در میان سهام‌ها نیز سهم بانک ملت با تبادل ۱۳۱ میلیون سهم به ارزش ۵۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نماد‌های بورسی به خوداختصاص داد. این نماد در حالی معاملات خود را به اتمام رساند که در قیمت ۴۱۹ تومان با ۳۹ /۱ درصد افت قیمت رو به رو شد.

امید بانک‌ها به تسعیر ارز
گفتنی است بانک‌ها به تسعیر ارز با بهای ۷ الی ۸ هزار تومان امیدوار هستند تا بدین واسطه بتوانند ساختار مالی خود را تقویت کنند که در میان بانک‌ها بانک ملت به دلیل آنکه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مبادلات ارزی کشور را در اختیار دارد بی‌شک تحت تأثیر رویداد فوق قرار دارد. این در حالی است که تخمین‌ها از دارایی ارزی این بانک ارقامی در حدود ۱۰ میلیارد دلار را در بر می‌گیرد.
در همین رابطه یک مقام مسئول در بانک ملت از آماده کردن گزارش عملکرد دوازده ماهه گذشته با نرخ تسعیر ارز ۷۵۰۰ تومانی و برنامه افزایش سرمایه از محل سود تسعیر ارز خبر داد.
وی در خصوص نرخ نهایی تسعیر ارز بانک‌ها هم توضیح داد: به نظر می‌رسد ۷۵۰۰ تومان نرخ نهایی و مد نظر بانک مرکزی برای تسعیر ارز باشد که بانک ملت هم بر همین اساس نرخ را در صورت‌های مالی اعمال کرده است. البته هنوز معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از تسعیر ارز تصویب نشده و در صورت نهایی شدن این موضوع، بانک ملت تحولات مثبتی را پیش رو دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارز در دسترس بانک ملت رقم قابل توجهی است، گفت: بانک‌ها به طور جدی پیگیر معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از سود تسعیر ارز هستند با توجه به اینکه دولت در تلاش برای اصلاح نظام بانکی است، احتمالاً جهت تقویت ساختار مالی و افزایش سرمایه آن‌ها با این معافیت مالیاتی موافقت خواهد کرد. بانک ملت به دلیل تراز ارزی بالایی که دارد حتی در صورت عدم معافیت مالیاتی بطور قطع اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد، اما سایر بانک‌ها در صورت لزوم پرداخت مالیات ممکن است دچار تردید یا تعلل در این خصوص شوند.
از سوی دیگر، شاخص آیفکس معاملات روزگذشته را با صعود ۳۳ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تأثیر مثبت را از نماد‌های «مارون»، «زاگرس» و «مادیرا» پذیرفت.
حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۶۱۳ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۶۲۱ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۹۲۳ میلیارد تومان رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار