کد خبر: 958679
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
ترس از شکست مانع رقابت رئیس فراکسیون امید شد
در سال پایانی مجلس دهم، ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون‌های مجلس جز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مشخص شد. از مهم‌ترین تغییرات در این کمیسیون‌ها نامزد نشدن محمدرضا عارف برای ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود. عارف قبل از اینکه وارد مرحله رأی‌گیری شود از رقابت با زاهدی نماینده مردم کرمان کنار کشید که به عقیده یک نماینده ناشی از ترس از شکست در این انتخابات پس از ناکامی در رقابت هیئت رئیسه مجلس بوده است.
مهدی پورصفا
سرویس سیاست جوان آنلاین: محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با مهر در خصوص انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس، گفت: محمدرضا عارف که در اجلاسیه سوم مجلس دهم ریاست کمیسیون آموزش را برعهده داشت، قرار بود برای ریاست کمیسیون، نامزد شود، اما به دلایلی انصراف داد.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ادامه داد: دو تن از نمایندگان (آقایان احمدی لاشکی و کارن خانلری) که در اجلاسیه سوم به آقای عارف رأی داده بودند اعلام کردند در اجلاسیه چهارم به زاهدی رأی خواهند داد. وی افزود: آقای عارف پیش از این در انتخابات ریاست مجلس شکست خورده بود و فراکسیون امید هم یکی از نواب رئیس خود را در هیئت رئیسه از دست داده بود، بنابراین برای جلوگیری از شکست مجدد، وی از نامزدی برای ریاست کمیسیون آموزش انصراف داد.
به این ترتیب با کنار کشیدن عارف راه برای زاهدی هموار شد تا بر صندلی ریاست کمیسیون تکیه بزند. پیش از او نیز محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون امید بر صندلی ریاست کمیسیون آموزش نشسته بود. بر اساس آرای مأخوذه محمدمهدی زاهدی به عنوان رئیس کمیسیون و قاسم احمدی لاشکی و محمد نگهبان سلامی به عنوان نواب اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند. بر این اساس، سیدحمید میرزاده به عنوان سخنگو و فریده اولادقباد و علیرضا صمیمی به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند. این کمیسیون یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بود که اصلاح طلبان تلاش فراوانی برای کسب ریاست آن کرده بودند که تنها دو دوره موفق شدند آن را در اختیار بگیرند.

حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله کمیسیون‌های مهمی بود که ریاست آن تغییر کرد. محمد رضا پور ابراهیمی نماینده کرمانی مجلس شورای اسلامی سه دوره گذشته ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت و نقش مهمی در بسیاری از تغییرات و همچنین برکناری برخی از وزرای دولت از جمله وزرای اقتصاد و تأمین اجتماعی داشت. سید حسن حسینی شاهرودی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به انتخابات دیروز هیئت رئیسه از انتخاب الیاس حضرتی به عنوان رئیس این کمیسیون خبر داد.
وی افزود: انارکی محمدی و کعبی نیز به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم و آقایان کبیری و اسماعیلی به ترتیب به عنوان دبیران کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شدند. عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد مجلس تصریح کرد: بنده از سوی اعضا به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخاب شدم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر کرد
کمیسیون اجتماعی مجلس از جمله کمیسیون‌هایی بود که ریاست آن با تغییر روبه رو شد و سلمان خدادادی که در طول یک سال گذشته با برخی حاشیه‌ها روبه رو شده بود، از ریاست آن کنار رفت و عبدالرضا عزیزی با رأی اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان رئیس این کمیسیون در سال پایانی دوره دهم انتخاب شد.
رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیات انتخابات این کمیسیون، گفت: در این جلسه انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون برای سال پایانی دوره دهم برگزار شد که بر این اساس، عبدالرضا عزیزی به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد و علی ساری و محمد وحدتی به عنوان نواب رئیس، ناهید تاج‌الدین و روح‌الله بابایی صالح به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند.

نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت شد
علی نوبخت حقیقی هم در انتخابات دیروز رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی شد. نوبخت نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید است. بر همین اساس محمدحسین قربانی و سیدمرتضی خاتمی نیز به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم این کمیسیون برگزیده شدند. منوچهر جمالی یوسفی و احمد حمزه توانستند با کسب اکثریت آرا از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون برای اجلاسیه چهارم مجلس انتخاب شوند، همچنین اکبر ترکی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شد. انتخابات ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار بود هفته گذشته برگزار شود که به دلیل سفر خارجی نوبخت به این هفته موکول شد.

رقابت ذوالنور و فلاحت‌پیشه برای کمیسیون امنیت ملی
رقابت در خصوص ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تنها انتخاباتی است که به هفته آینده موکول شد و دلیل آن رقابت نزدیک برخی نامزد‌ها برای رسیدن به ریاست این کمیسیون است. البته طبیعی است که به دلیل جایگاه این کمیسیون در حوزه سیاست خارجی و همچنین امنیت ملی طبیعی است که گروه‌های مختلف به دنبال کسب ریاست آن باشند.
روز گذشته و در حالی که تعدادی از نمایندگان اصولگرای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار بود در یک جلسه رأی‌گیری استمزاجی بین علاءالدین بروجردی و مجتبی ذالنوری برگزار کنند، بروجردی به نفع نماینده مردم قم از شرکت در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون کناره‌گیری کرد.
همچنین مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس که پیش از این خود را به عنوان دیگر نامزد این دوره از انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون معرفی کرده بود از شرکت در آن به نفع حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کناره‌گیری کرد. با این حال جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس که قرار بود برای انتخابات هیئت رئیسه این کمیسیون برگزار شود به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا تشکیل نشد و به هفته آینده موکول شد.
با وجود این به نظر می‌رسد که با توجه به نحوه جهت‌گیری نمایندگان در کمیسیون احتمال رأی‌آوری فلاحت پیشه بیش از ذوالنور باشد.

تغییر چهره کاندیدا‌ها
یک هفته پیش نیز با رأی نمایندگان تکلیف هفت کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی مشخص شد و در جریان تمامی آن‌ها روسای کمیسیون‌ها در جایگاه خود تثبیت شدند.
غلامرضا تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمد جواد کولیوند به عنوان رئیس کمیسیون شوراها، عزیز اکبریان در سمت ریاست کمیسیون صنایع، فریدون حسنوند به عنوان رئیس کمیسیون انرژی، الهیار ملک‌شاهی به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران و محمدعلی کیخا به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی در جایگاه خود تثبیت شدند.
با این حال بر خلاف هفته قبل، روز گذشته و در جریان ادامه انتخاب رئیس و هیئت رئیسه تعداد دیگری از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شاهد تغییرات جدی بودیم. تغییراتی که نشان می‌دهد در سال آخر مجلس دهم شاهد چهره جدیدی از برخی کمیسیون‌های تخصصی خواهیم دید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار