کد خبر: 958643
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
یک کارشناس مسائل بین‌الملل:
سرویس سیاسی جوان آنلاین: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اینستکس نمی‌تواند راه‌حلی برای دور زدن تحریم‌ها باشد، گفت: اروپایی‌ها قادر به ایستادگی در برابر فشار‌ها و تحریم‌های امریکا نیستند.
به گزارش مهر، میرقاسم مؤمنی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص آینده روابط اروپا با ایران در قالب موضوعات برجام و اینستکس، اظهار داشت: رشد گروه‌های راست افراطی در انتخابات اخیر پارلمانی اروپا نگرانی برخی مقامات اروپایی را فراهم آورده و آن را یکی از تهدیدات آینده اتحادیه اروپا ارزیابی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر این روند در اروپا تداوم داشته باشد دوره بعدی، گروه‌های راست‌گرا می‌توانند اکثریت پارلمان را در اختیار گیرند، گفت: افکار عمومی اروپا این باور را دارند که اتحادیه اروپا از زمان تأسیس تا به حال نتوانسته منافع ملی کشور‌های اروپایی را تأمین کند و همواره متأثر از سیاست‌های امریکا تصمیم‌گیری کرده است.
مؤمنی افزود: به هر حال موضوعات مختلفی میان ایران و اروپا هست که می‌تواند با تغییرات پیش‌رو در آینده رویکرد آن‌ها هم تغییر داشته باشد، از شرایط برجام و ادامه همکاری‌ها با ایران گرفته تا موضوعی، چون اینستکس، هر چند به نظر من این کانال مالی صرفاً حرف و ایده آن مطرح شده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: شاید بتوان گفت: بنا به سیاست تحریمی امریکا علیه کشور‌ها و شرکت‌های اروپایی که قصد همکاری با ایران را در قالب اینستکس دارند، این کانال هم نمی‌تواند راه‌حلی برای دور زدن تحریم‌ها برای ایران به حساب آید و اروپایی‌ها قادر به ایستادگی در برابر فشار‌ها و تحریم‌های امریکا نیستند.
وی خاطرنشان کرد: شاید اروپایی‌ها این‌طور تصور می‌کنند که از عدم همکاری با ایران چیزی از دست نمی‌دهند. اروپا به دنبال خرید زمان است و منتظر است تا تحولات مختلفی که در منطقه ما و عرصه بین‌المللی در حال رُخ دادن است منجر به این شود که با فراهم آمدن فرصتی مناسب بتوانند با امریکا وارد مذاکره شوند و امتیازاتی را از آن‌ها بگیرند.

مؤمنی با بیان اینکه ۸۰ درصد کشور‌های اروپایی از حضور ترامپ در کاخ سفید نگران هستند و این دولت را در تضاد با منافع خود می‌دانند، افزود: برجام دستاورد دیپلماتیک مهمی برای اروپا به حساب می‌آمد، چراکه برای اولین بار اروپا توانست بعد از جنگ جهانی دوم در موضوعی بین‌المللی بدون دخالت امریکا تأثیرگذار باشد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: برجام تأمین‌کننده امنیت کشور‌های اروپایی هم هست و شاید قسمت مهمی از حمایت سیاسی آن‌ها از برجام به این موضوع برگردد.

وی بیان کرد: اگر برجام به شکست انجامد، اروپایی‌ها دچار سرخوردگی می‌شوند و به نوعی استقلال آن‌ها زیر سؤال می‌رود، بنابراین اروپایی‌ها تمام تلاش خود را داشته و خواهند داشت که حتی شده پوسته و ظاهری از برجام باقی بماند تا به وسیله آن بتوانند منافع خود را در مقابل با امریکا تأمین کنند.
مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: منافع اقتصادی اروپا با ایران بسیار کمتر از حجم روابط تجاری آن‌ها با امریکاست و آن‌ها به واسطه این میزان از روابط ضعیف اقتصادی با ایران نمی‌خواهند منافع زیاد تجاری خود با امریکا را به خطر اندازند، اما موضوع این است که از نظر سیاسی وجود برجام برای اروپا حیثیت و اعتبار دارد و آن‌ها خواهان حفظ آن هستند، اما به شیوه خودشان که آن هم خرید زمان و معطل نگه داشتن ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار