کد خبر: 958639
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
سرویس ایران جوان آنلاین: نخستین مرکز تخصصی پوستین‌دوزی ترکمن که جزو صنایع دستی منسوخ شده به شمار می‌رود در روستای دوزالوم گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: یکی از برنامه‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان احیای رشته‌هایی است که منسوخ شده‌اند. در حال حاضر پوستین‌دوزی ترکمن در روستای دوزالوم، زین‌سازی و نمدمالی در روستای قره‌ماخر احیا شده است. مریم آق‌آتابای افزود: با بیان اینکه این شهرستان مهد ساخت ساز‌های سنتی به ویژه کمانچه ترکمن است، بیان داشت: تولید کمانچه ترکمن از سوی استان ثبت ملی شده و بیشترین تولیدات آن در گنبدکاووس است. وی ادامه داد: ۳۰ اثر پیشنهادی در بخش تپه‌ها و محوطه به عنوان پرونده ثبتی به کشور ارسال شده است تا بعد از سپری کردن فرآیند اداری ثبت ملی شود. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس با اشاره به ظرفیت خوب روستا‌های گنبدکاووس در راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی گفت: هشت پروژه بوم‌گردی در روستا‌های مختلف گنبدکاووس در حال پیگیری بوده و میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان با ۲۰ نفر اشتغال مستقیم و دائم است.
آق‌آتابای زمان برپایی نمایشگاه صنایع دستی در محوطه برج قابوس را تا ۳۰ خرداد ماه امسال اعلام کرد و افزود: به‌مناسبت روز جهانی صنایع دستی نمایشگاهی با ۲۰ غرفه و پنج آلاچیق از ۲۰ تا ۳۰ خرداد ماه دایر است. در این نمایشگاه آثار و هنر‌های صنایع دستی شهر‌های گنبدکاووس، کردکوی، گرگان، یزد و همدان به‌نمایش گذاشته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار