کد خبر: 958593
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: با گرم‌تر شدن هوا مصرف انرژی به بالاترین حد خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسیده است. این در حالی است که معاون استاندار تهران اعلام کرده، در صورت افزایش مصرف و عدم صرفه‌جویی در ادارات دولتی تغییر ساعت کاری در دستور کار این استانداری قرار خواهد گرفت. در برخی از ادارت دولتی و عمومی متأسفانه تعداد اندکی از کارمندان برای دریافت چندساعت اضافه‌کاری در ساعت پایانی روز تمامی سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده را روشن نگه می‌دارند که این اقدام سبب افزایش مصرف انرژی می‌شود. می‌توان گفت: هزینه اضافه‌کاری در برابر انرژی مصرفی بسیار ناچیز است و این یعنی هدر رفت انرژی.

پس از پشت سر گذاشتن سال پر بارش، گرمای تابستان زودتر خودش را نشان داد. حالا در برخی روز‌ها دمای هوای پایتخت به ۴۰ درجه هم نزدیک می‌شود. گرمای طاقت‌فرسا علاوه بر افزایش مصرف آب، مصرف انرژی را نیز بالا برده است. در برخی روز‌ها به‌دلیل مصرف بالا، مصرف انرژی الکتریکی به حد هشدار به شبکه توزیع برق رسیده و با گرم‌شدن هوا این موضوع نیز همچنان ادامه خواهد یافت. متأسفانه نه الگوی مناسب برای مصرف انرژی و نه سازه‌های شهری مصرف‌کننده انرژی برای درست مصرف‌کردن داریم. هدررفت انرژی در ساختمان‌ها و مراکز دولتی و عمومی بسیار زیاد است. کارشناسان معتقدند بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد انرژی‌ها در ساختمان‌ها موجود به هدر می‌رود.
این درحالی است که سیستم‌های سرمایشی چندساعت زودتر از آغاز به کار کارمندان روشن و حتی در برخی موارد کلاً خاموش نمی‌شود.

اضافه‌کاری کارمندان نیز براین معضل و مشکل افزوده است؛ اضافه‌کاری برخی کارمندان در ادارات سبب افزایش مصرف انرژی در این فصل شده است. برخی دستگاه‌های دولتی در هدررفت انرژی رتبه اول را کسب کرده‌اند. استفاده همزمان از چندین دستگاه سرمایشی کار را جایی رسانده که وقتی در فصل گرما وارد این محیط‌ها می‌شوید باید لباس گرم حتماً همراه داشته باشید. نبود مدیریت صحیح کاری برای کارمندان و بهره‌وری پایین عملاً سبب افزایش هزینه‌ها شده است. متأسفانه این مشکل در بسیاری از مراکز دولتی و عمومی به‌صورت اپیدمی در حال گسترش است که همین امر سبب شده در اولین اقدام فوری، معاون استانداری خبر از احتمال کاهش ساعات کاری ادارات را بدهد. غلامرضا عباس‌پاشا معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران در تشریح احتمال تغییر ساعت کاری ادارات گفت: در صورت عدم رعایت طرح مصرف بهینه انرژی در دستگاه‌های اجرایی، در مورد تغییر ساعت کاری ادارات تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: در حال حاضر در خصوص کاهش ساعت کاری ادارات تصمیمی اتخاذ نشده، اما در نخستین جلسه شورای اداری استان تهران در سال جاری طرح مصرف بهینه در دستگاه‌های اجرایی مصوب شد؛ البته اگر شرایط در حالت اضطرار قرار گیرد با نظر استاندار و تشکیل کمیته‌ای تصمیم در خصوص تغییر ساعت کاری ادارات اتخاذ خواهد شد، اما فعلاً در این خصوص هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: به دستگاه‌های اجرایی تأکید شده است که تا ۴۰درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی در دستور کار خود قرار دهند، اگر این مورد توسط دستگاه‌های اجرایی رعایت نشود مجبور به تغییر ساعت کاری ادارات خواهیم بود. پاشا در خصوص لزوم وجود مصوبه هیئت دولت برای تغییر ساعت کاری ادارات نیز گفت: این موضوع به استانداران تفویض اختیار شده و نیازی به مصوبه هیئت‌دولت نیست و جمع‌بندی این موضوع توسط استاندار تهران انجام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار