کد خبر: 958566
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
بدیهی است ایران به صورت یک طرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر کشور‌ها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: بدیهی است ایران به صورت یک طرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر کشور‌ها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی روز گذشته در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارزش‌هایی است که شما عالیجنابان در خلال چهار دهه اخیر در سیاست خارجی ما مشاهده کرده‌اید. از جمله می‌توان به مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی که چهره‌ای خشک و خشن از اسلام ارائه می‌دهد، پناه دادن به مردم بی‌گناهی که اسیر جنگ و مصیبت‌های ناشی از آن شده‌اند، مبارزه با یکجانبه‌گرایی که در آن یک کشور بخواهد با قدرت مادی و اعمال زور دیگران را به سیطره خویش در‌آورد، مخالفت صریح با تولید هر نوع سلاح کشتار جمعی از هسته‌ای تا شیمیایی و در نهایت تعامل سازنده با همه کشور‌هایی که به این ارزش‌ها باور دارند، اشاره کرد.

نمی‌توانیم متعهد یکطرفه برجام باشیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مداخلات خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشور‌های منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یکجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، منطقه ما را به یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است. در خصوص برجام، یادآوری می‌کنم که اجرای کامل تعهدات ایران بار‌ها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و با وجود خروج امریکا، از سرگیری تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه این کشور و نیز حمایت ناچیز سایر طرف‌های موافقتنامه از آن، همچنان معتقد هستیم که انجام تعهدات پذیرفته شده از سوی کلیه طرف‌های ذی‌ربط، نقش مهمی در افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا خواهد کرد. بدیهی است ایران به صورت یکطرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر کشور‌ها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند. اکنون که نهایت حسن نیت و شکیبایی استراتژیک ما از یک سو و قانون‌شکنی امریکا از سوی دیگر بر همگان ثابت شده است، جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه تعامل، تصمیم گرفته است تا طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای تعهداتش را برای بازگرداندن توازن در توافق مزبور کاهش دهد. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، به ناچار اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.

امریکا عامل بی ثباتی منطقه

بخش دیگری از سخنان روحانی به نقش بی ثبات‌ساز امریکا در منطقه اختصاص داشت. وی در همین زمینه تصریح کرد: همه به نقش سیاست‌های دولت فعلی امریکا در بی‌ثبات‌سازی کشور‌های منطقه به خوبی واقفیم. وضعیت کنونی فلسطین، عراق، سوریه، افغانستان و یمن نمونه‌هایی بارز از پیامد‌های این سیاست در سال‌های اخیر است. این سیاست‌ها، ناقض حق تعیین سرنوشت به عنوان یکی از حقوق اساسی و ذاتی همه ملت‌ها در بسیاری از کشور‌های منطقه بوده است.

روحانی همچنین به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به اقدامات نامشروع رژیم اسرائیل، اقدام غیرقانونی در امر انتقال سفارت امریکا به قدس شریف و حمایت از الحاق ارتفاعات جولان به قلمرو رژیم صهیونیستی، استمرار سیاست‌های توسعه‌طلبانه را به دنبال داشته و موجب شده است تا رسیدن به راه‌حلی جامع و عادلانه برای این بحران، بیش از گذشته از دسترس دور شود. جامعه بین‌المللی باید به وظیفه خود برای احقاق حقوق مردم فلسطین از جمله تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف عمل کند. حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین و احقاق حقوق فلسطینیان، کلید بازگشت ثبات و امنیت پایدار و توسعه اقتصادی منطقه جنوب غرب آسیاست.

ایران سدی قدرتمند مقابل تروریسم تکفیری

رئیس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود در اجلاس سیکا افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان سدی قدرتمند در مقابل تروریسم تکفیری، در سوریه و عراق عمل کرده و مانع نفوذ و گسترش تروریزم به دیگر نقاط جهان شده و از این طریق سهم شایسته‌ای در تأمین صلح و ثبات در منطقه و جهان ایفا کرده است. همچنین از ابتدای شروع تهاجم خارجی به خاک یمن، با ارائه طرح گفت‌وگو‌های فراگیر یمنی – یمنی، خواستار توقف عملیات نیرو‌های خارجی بودیم و اعتقاد داریم هر چه در اجرای این طرح تعلل شود خسارت‌های جانی و مالی بیشتری به بار خواهد آمد. وی سپس پیشنهاد کرد: به دلیل حساسیت شرایط کنونی و ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی، شایسته است ما کشور‌های عضوِ سیکا با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه، روند چندجانبه‌گرایی را تقویت و زمینه‌های جدیدی در ساحت همکاری‌های سیاسی – امنیتی، اقتصادی و تجاری، مستقل از رویکرد‌های یکجانبه‌گرایانه برخی از کشور‌ها کشف و همکاری‌های خود را گسترش دهیم و با مشارکت در طرح همکاری‌های بین‌منطقه‌ای با سایر مناطق جغرافیایی روابط خود را تعمیق و با یکجانبه‌گرایی مقابله کنیم. روحانی گفت: در پایان بر این نکته تأکید می‌کنم که در شرایط امروز جهان، یک کشور به تنهایی قادر به مقابله با چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها نبوده و دستیابی به سطح قابل قبولی از صلح، ثبات و توسعه، نیازمند گسترش همکاری و گفت‌وگو‌های منطقه‌ای با هدف تقویت تفاهم است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک، سود متقابل و در یک کلمه، سیاست برد – برد است. در همین چارچوب، مشارکت با کشور‌های منطقه و استفاده از‌ساز و کار گفت‌وگو‌های چندجانبه در قالب نشست‌های سیکا را بسیار مفید، ضروری و کارگشا می‌دانیم.

دیدار‌های روحانی

در حاشیه این همایش روحانی به طور جداگانه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، رئیس جمهور ترکیه و رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور در دیدار امیر قطر رایزنی دوجانبه و چند جانبه و همکاری بیشتر را تنها راه کاهش اختلافات و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: همکاری با کشور‌های همسایه از اصول ثابت سیاست خارجی ایران است. روحانی گفت: رایزنی دوجانبه و چند جانبه و همکاری بیشتر، تنها راه کاهش اختلافات و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای است و ایران همواره آماده مشارکت در این عرصه است. رئیس جمهور گسترش روابط با کشور‌های همسایه و دوست به ویژه قطر را از اولویت‌های ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تأکید کرد: ثبات و امنیت کشور‌های منطقه به یکدیگر پیوند خورده است و ما خواستار حاکمیت روحیه اعتدال، برادری و حکمت و دوراندیشی در روابط میان کشور‌ها هستیم. وی اظهار داشت: جهان اسلام نیازمند وحدت و یکپارچگی است و دو کشور بی تردید می‌توانند با همکاری یکدیگر در این عرصه تلاش کنند.
روحانی روابط ایران و قطر را برادرانه و دوستانه و به نفع مردم منطقه دانست و گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها در راستای منافع دو ملت استفاده کرد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار گفت: قطر بر این اعتقاد است که حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت و گو، همکاری جمعی و پیگیری راه‌های سیاسی امکان پذیر است. امیر قطر همچنین اظهار داشت: دوحه برای توسعه روابط خود با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه، آماده است.

ضرورت افزایش مبادلات ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد

رئیس جمهور همچنین در دیدار رجب طیب اردوغان تأکید کرد: تهران علاقه‌مند به توسعه روابط با آنکارا در همه عرصه‌ها به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی و تجاری است و حجم مبادلات سالانه دو کشور باید به رقم ۳۰ میلیارد دلار افزوده شود.

روحانی افزود: برای توسعه و تعمیق روابط ایران و ترکیه در سال‌های اخیر گام‌های ارزنده‌ای برداشته شده و این روند باید شتاب بیشتری بگیرد. وی با تأکید بر اینکه تهران علاقه‌مند به توسعه روابط با ترکیه در همه عرصه‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصادی است، تأکید کرد باید به تلاش‌ها برای تقویت این همکاری‌ها و رساندن حجم مبادلات سالانه دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار افزوده شود. رئیس جمهورهمچنین همکاری‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه را با اهمیت دانست و اظهارداشت: همکاری‌های دو جانبه و سه جانبه با روسیه در حوزه مسائل منطقه‌ای و از جمله در فرایند آستانه و بازسازی سوریه را بسیار با اهمیت و در راستای تقویت صلح و ثبات منطقه است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار گفت: روابط تهران - آنکارا روابطی رو به توسعه بوده و تقویت بیش از پیش این روابط در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است. وی افزود: ترکیه مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصه‌ها توسعه دهد. رئیسان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این دیدار همچنین بر مخالفت خود با تحریم و زورگویی در منطقه تأکید کردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
0
0
آیا نمی شد سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد از این برجام خسارت بار خارج می شدی ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار