کد خبر: 958532
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
با وجود اینکه سیل اخیر فروردین ماه موجب وارد آمدن خسارت‌های بسیاری به برخی از استان‌ها از جمله خوزستان، لرستان و گلستان شد، اما این موضوع در برخی از مناطق کشور نیز سبب شد تا کشت و زرع آن‌ها به نحو چشمگیری با افزایش تولید مواجه شده
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: با وجود اینکه سیل اخیر فروردین ماه موجب وارد آمدن خسارت‌های بسیاری به برخی از استان‌ها از جمله خوزستان، لرستان و گلستان شد، اما این موضوع در برخی از مناطق کشور نیز سبب شد تا کشت و زرع آن‌ها به نحو چشمگیری با افزایش تولید مواجه شده و حتی در برخی از محصولات، کشور را از واردات بی‌نیاز کند که در این میان می‌توان به فزونی تولید گندم در استان‌هایی همچون کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، گلستان و بوشهر اشاره کرد. موضوعی که موجب شد تا رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به بارش‌های خوب اخیر، از تولید بیش از ۸۳۰ هزار تن گندم در این استان خبر دهد.

از آنجا که تولید گندم به عنوان غذای مهم ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار است لذا تولید و افزایش آن همواره مورد توجه بوده است. با این‌که در برخی از سال‌ها در زمینه تولید گندم به خود کفایی رسیده‌ایم، اما در بعضی از اوقات نیز با وقوع خشکسالی‌ها عملاً موجب کاهش تولید و نیاز به واردات داریم. شدت بارندگی‌های فروردین ماه امسال موجب شده تا مدیران جهاد کشاورزی استان‌های کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، گلستان و بوشهر اعلام کنند این استان‌ها علاوه بر تأمین گندم مورد نیاز خود می‌توانند اضافه تولیدات خود را به دیگر استان‌ها صادر کنند.

فزونی تولید گندم در کرمانشاه

با این‌که جاری شدن سیل در برخی از مناطق کرمانشاه بر میزان تولید این محصول تأثیر گذاشت، اما خبر‌ها در این زمینه حکایت از آن دارد که تولید خوب در سایر مناطق این استان توانسته علاوه بر جبران خسارت‌های وارده در کل، تولید گندم را با افزایش مواجه کند به طوری که امسال تولید گندم در این استان به حدود ۸۳۰ هزار تن برسد. در جریان سیل فروردین ماه، ۹۱ هزار و ۲۳۴ هکتار از اراضی گندم استان متحمل خسارت شد که از این میزان ۶۳ هزار و ۳۵۰ هکتار دیم و مابقی آبی بود. این میزان خسارت باعث شد تا تولید گندم ۹۴ هزار تن نسبت به پیش‌بینی‌ها در کرمانشاه کاهش پیدا کند، اما، چون در مزارع دیگر افزایش عملکرد وجود داشت نسبت به سال گذشته تغییری ایجاد نشد به عبارتی این مهم موجب شد تا علاوه بر تأمین نیاز استان مازاد تولید را نیز بتوان صادر کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تأیید این مطلب و با اشاره به شرایط نامناسب پرداخت خرید تضمینی گندم به کشاورزان در سال گذشته در این خصوص گفت: «امسال تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شده است که در کوتاه‌ترین زمان بهای گندم کشاورزان پرداخت شود.» نوربخش حاتمی با بیان اینکه ۶۷۱ دستگاه کمباین بومی در استان کرمانشاه وجود دارد، افزود: «در چند سال اخیر با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت تعداد زیادی کمباین مدرن خریداری شده این در حالی است که ۵۰۰ دستگاه کمباین غیربومی نیز برای برداشت وارد استان شده است.»

رکورد زنی در گلستان

با وجود جاری شدن سیل در گلستان و از بین رفتن برخی از زیرساخت‌های صنعتی و کشاورزی در این استان نه تنها در کل تأثیر منفی بر تولیدات کشاورزی نگذاشته بلکه موجب شده تا در زمینه تولید برخی از محصولات از جمله گندم رکورد بزند. مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: «با وجود آنکه سطح زیر گشت گندم در سال زراعی ۹۸- ۹۷ در سطح استان کاهش پیدا کرد، اما تولید این محصول به بیش از یک میلیون تن رسید.» حمیدرضا علی محمدی افزود: «برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران در خرید باکیفیت تضمینی و پرداخت به‌موقع پول به کشاورزان باعث افزایش انگیزه کشاورزان به کاشت گندم در سطح استان شده است.» این در حالی است که پارسال نیز کرمانشاه رتبه دوم تولید گندم را در کشور به دست آورد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به کسب رتبه اول دست پیدا کند. طبق آمار جهاد کشاورزی در گلستان میزان تولید گندم در اراضی دیم یک تا ۵ /۲ تن در هر هکتار و اراضی آبی ۳ تا ۵ /۴ تن در هر هکتار است.
برداشت ۱۶۳ هزار تن در بوشهر

بوشهر نیز از جمله استان‌هایی بود که با بارش خوب در فصول پاییز و زمستان سال گذشته و فروردین ماه سال‌جاری سبب شد تا در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی در موقعیت ممتازی قرار بگیرد، به صورتی که کشاورزان استان بوشهر امسال با افزایش ۱۰ برابری نسبت به سال قبل ۱۶۳ هزار و ۴۵۵ تن گندم برداشت کردند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با تأیید این آمار گفت: «امسال کشاورزان استان بوشهر ۱۴۳ هزار و ۱۰۸ تن گندم مازاد بر نیاز مصرف خود تحویل مراکز خرید هفت‌گانه استان بوشهر دادند و ۹ هزار و ۲۵۲ تن مابقی را برای مصرف شخصی خود نگه داشتند.» محمدتقی منوچهری با بیان اینکه ۱۷ هزار ۷۹۶ هکتار از مزارع گندم آبی بوده است تصریح کرد: «در مزارع آبی در هر هکتار ۳ هزار و ۶۱۰ کیلوگرم و در مزارع دیم یک‌هزار و ۱۸۲ کیلوگرم گندم برداشت شد.»

تولید ۸۵ هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری

یکی از استان‌های سرسبز کشور که همواره در زمینه تولیدات محصولات باغی و زراعی از شهرت بالایی برخوردار است چهارمحال و بختیاری است. این موقعیت ویژه موجب شده تا به طور میانگین سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در چهار محال وبختیاری تولید و عرضه شود. در بین محصولات زارعی، تولید گندم در میان کشاورزان این استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. درحالی که سال گذشته ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم در این استان برداشت شد، طبق پیش‌بینی‌ها، امسال ۸۵ هزار تن گندم از مزارع چهار محال وبختیاری برداشت می‌شود که بر همین مبنا قرار است تا از اول تیرماه سال‌جاری گندم مازاد نیاز کشاورزان با قیمت تضمینی برای هر کیلوگرم گندم هزار و ۷۰۰ تومان، خریداری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار