کد خبر: 958477
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
همزمان با نزدیک شدن به زمان آغاز فعالیت رسمی بازار متشکل ارزی، مدیران ارزی بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی عصر امروز با رئیس کل بانک مرکزی جلسه ویژه خواهند داشت.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بدنبال مباحث مطرح شده در جلسه مدیران بازار متشکل ارزی و صرافی ها، بعدازظهر امروز کارشناسان و مدیران ارزی بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی در دفتر رئیس کل بانک مرکزی موضوعات مطرح شده را با عبدالناصر همتی مورد بحث و تصمیم گیری قرار خواهند داد.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، تأکید رییس کل بانک مرکزی بر هماهنگی کامل بین عوامل مختلف مرتبط با بازار قبل از عملیاتی شدن آن است.

به گزارش تسنیم، بازار متشکل ارزی با هدف شناسایی و هویت بخشی به بازیگران اصلی بازار ارز بزودی آغاز به کار خواهد کرد. ایده راه اندازی این بازار برگرفته از تجربه جهانی است.

تجربه جهانی نشان داده که براساس نیاز‌های بازار، بازیگران مداخله کرده و نیاز‌های ارزی را پوشش می‌دهند؛ در ایران نیز بناست به زودی بازار متشکل ارزی رسماً فعالیت خود را آغاز کند؛ هیات مدیره این بازار طبق اعلام بانک مرکزی هفته قبل تشکیل شده و هم اکنون صراف‌ها در حال تکمیل اطلاعات برای عضویت در بازار متشکل ارزی هستند.

بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی، صرافی‌های مجاز، بانک‌ها و صرافی‌های بانک‌ها هستند؛ تمام بازیگران موظف به معرفی حساب ارزی به بانک مرکزی هستند. صرافی‌هایی که در این بازار خرید و فروش عمده را انجام میدهند باید یک درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل، نیاز‌های خُرد ارزی را براساس فهرست مصارف ۲۴ گانه پوشش دهند.

همزمان با آغاز به کار بازار متشکل ارزی، نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و در پایان هر روز نیز براساس میانگین قیمت ارز در همان روز، نرخ پایه ارز برای روز بعد تعیین می‌شود. بناست نرخ‌های معاملاتی در این بازار آنلاین برای اطلاع مردم نمایش داده شود.

قیمت ارز در این بازار، براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ این بازار، امنیتی به بازیگران می‌دهد که براساس آن، وجوه بین خریدار و فروشنده به صورت ضمانت یافته رد و بدل می‌شود.

صرافی‌های عمده فروش در بازار متشکل ارزی می‌توانند ارز خود را عرضه نمایند؛ در سایت این بازار فقط مبلغ و قیمت نمایش داده خواهد شد. سامانه بازار به گونه‌ای طراحی شده است که پایین‌ترین قیمت فروش را در بالاترین سطح نمایش قرار میدهد و در عین حال، بالاترین قیمت خرید را در بالاترین سطح نمایش میدهد. برهمین اساس قیمت‌ها به صورت آنلاین در سیستم مَچ می‌شود و کشف نرخ صورت می‌گیرد.

راهکار بانک مرکزی برای جلوگیری از ثبت نرخ‌های کاذب در این بازار تدوین آئین نامه معاملاتی از سوی بازیگران اصلی است؛ در آئین نامه به هیات مدیره بازار متشکل اجازه داده می‌شود نرخ را براساس کلوز آخر وقت روز قبل با نوسان ۵ درصد تعیین کند.

از جمله اهداف بازار متشکل ارزی این است که افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند و مجوز نیز دارند، گرداننده اصلی بازار شوند، ولی تحت نظارت و رصد دقیق بانک مرکزی! گفتنی است، بناست بخشی از ساختمان شماره یک بانک مرکزی واقع در خیابان فردوسی، محل استقرار و فعالیت بازار متشکل ارزی باشد.

پیش از ایده شکل گیری و راه اندازی بازار متشکل ارزی، نگاه تمام بازاری‌ها به دبی و سلیمانیه بود، ولی با راه اندازی این بازار، بانک مرکزی بنا دارد که نقش این بازار‌ها را در تعیین نرخ ارز به حداقل ممکن برساند.

مدافعان شکل گیری بازار متشکل ارزی می‌گویند که این بازار برای حذف هیچ بازاری ایجاد نخواهد شد بلکه برای کشف نرخ و تضمین امنیت معاملات، اعمال نظارت بانک مرکزی و رعایت قانون در عرصه‌ی بازیگران تشکیل خواهد شد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار