کد خبر: 958438
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
گزارش «جوان» از حال و هوای ارومیه میزبان هفته سوم لیگ ملت‌ها
شهر ارومیه در حالی از دیروز میزبان هفته سوم لیگ ملت‌ها با حضور تیم کشورمان، کانادا، روسیه و لهستان است که در این شهر علاقه به والیبال حرف اول را می‌زند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در ارومیه وقتی صحبت ورزش می‌شود، همه تنها از یک رشته نام می‌برند، اینجا نه خبری از فوتبال و هواداران دو آتشه است و نه از کشتی که ورزش اول ایران است و گوش شکسته‌هایی که تشک‌های کشتی را خسته کنند، اینجا در ارومیه همه از والیبال می‌گویند؛ شهری که خیلی‌ها می‌گویند پایتخت والیبال ایران است، کلانشهر شمال غرب ایران که این روز‌ها میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدا‌های والیبال دنیاست، میزبان لیگ ملت‌ها، رقابت‌هایی که هفته سوم آن از دیشب در سالن غدیر ارومیه آغاز شد و تا فردا شب ادامه دارد.

ورزش فقط والیبال
اگر از علاقه مردم ارومیه به والیبال چیزی ندانید، وقتی وارد شهر می‌شوید از همان ابتدای گردش‌تان در خیابان‌های مرکز استان آذربایجان غربی برایتان محرز می‌شود که انگار به شهر والیبال سفر کرده‌اید، نماد‌های والیبال در طول خیابان‌ها و میدان‌های شهر خودنمایی می‌کند و یکی از میدان‌های اصلی شهر که به میدان ورزش معروف است، با یک توپ والیبال تزئین شده است. اگر بیشتر شهر‌های ایران زمین‌های گل کوچک و چمن مصنوعی فوتبال طرفدار زیادی داشته باشد، اینجا در ارومیه زمین‌های والیبال بیشتر از هر جای دیگری در داخل شهر دیده می‌شود، زمین‌های آسفالتی که با نصب یک تور آماده شده است. یکی از این همین زمین‌ها، زمین احد است؛ زمینی در محله پل مدرس ارومیه که پنج تور والیبال در آن قرار دارد، چند صد متر آن‌طرف‌تر در پارک حجاب ارومیه باز هم زمین‌های والیبال است که توجهتان را به خودش جلب می‌کند. جوان و پیر هم نمی‌شناسد، در هر سنی می‌توانید ببینید که دور هم جمع شده‌اند و یک والیبال دست گرمی بازی می‌کنند.
میزبانی هفته سوم لیگ ملت‌ها هم سبب شده تا بیشتر از همیشه این شهر فضای والیبالی به خودش بگیرد. بنر‌ها و استند‌های لیگ ملت‌ها که با تصاویر ملی‌پوشان در سطح شهر نصب شده است، هر چه به محل برگزاری مسابقات در سالن غدیر یا محل اقامت تیم‌ها در هتل آنا نزدیک می‌شوید، نماد‌های لیگ ملت‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند. بنر‌هایی که بیشتر از همه با تصاویر سعید معروف کاپیتان ارومیه‌ای تیم ملی والیبال دیده می‌شود. عشق و علاقه ارومیه‌ای‌ها سبب شده تا هواداران والیبالیست از کوچک و بزرگ، دختر و پسر برای گرفتن عکس یادگاری و امضا پاشنه در هتل آنا را از جا بکنند و مسئولان حراست هتل اقامت تیم‌های حاضر در هفته سوم، سخت‌ترین روز‌های کاری‌شان را تجربه کنند.
حامد یکی از اهالی ارومیه و مانند بقیه همشهری‌هایش عاشق والیبال است، او می‌گوید: «اینجا خبری از میز پینگ‌پنگ و شطرنج یا چمن فوتبال در داخل پارک‌ها نیست، درکمترین فضایی یک تور نصب و سوت مسابقه والیبال زده می‌شود!» نه تنها شهر بلکه در روستا‌های ارومیه هم والیبال حرف اول را می‌زند، همین علاقه به والیبال و طرفدار نداشتن رشته‌های دیگر مانند فوتبال سبب می‌شود تا به گفته حامد، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری فوتبال که قرار است این هفته با حضور وزیر ورزش افتتاح شود، چندان هیجانی برایشان نداشته باشد، می‌گوید کسی اینجا فوتبال نمی‌بیند و این ورزشگاه هم برای شهر زیاد است، این را مقایسه کنید با شهر‌های دیگر که جوانانش چه شور و هیجانی برای افتتاح یک چمن جدید در شهرشان دارند!

ترس حریفان از سالن غدیر
همین است که بحث والیبال این روز‌ها بین ارومیه‌ای‌ها داغ‌تر از همیشه است. آن‌ها اولین میزبان لیگ ملت‌ها هستند که خارج از تهران برگزار می‌شود و پس از ۹ سال دوباره میزبان یک مسابقه بین‌المللی شده‌اند. ارومیه پس از میزبانی کاپ والیبال آسیا در سال ۲۰۱۰، حالا میزبان لیگ ملت‌هاست. تلاش و تکاپوی زیادی بین مردم عادی تا مسئولان این شهر برای یک میزبانی خوب دیده می‌شود. ورزشگاه ۶ هزار نفری غدیر در خیابان ورزش ارومیه که به سالن دورنالار یوواسی معروف است، میزبان هفته سوم لیگ ملت‌هاست؛ یکی از مجهزترین سالن‌های والیبال، سالنی دایره مانند با صندلی‌هایی به رنگ‌های سبز، زرد، آبی و قرمز که این سالن را به یکی از شادترین سالن‌های والیبال بدل کرده و جو وحشتناک آن با حضور پرشور تماشاگران ارومیه‌ای یکی از دغدغه‌های سرمربیان تیم‌های کانادا، روسیه و لهستان است. نکته‌ای که ساملوو سرمربی روس‌ها هم در نشست خبری پیش از بازی‌ها به آن اشاره کرد این بود که «صدای تماشاگران در سالن طوری بلند خواهد بود که حتی نتوانیم با هم حرف بزنیم و این یک مسئله خاص است.»

دست بالای ارومیه‌ای‌ها در تیم ملی
محبوبیت والیبال سبب‌شده تا این شهر بیشترین ملی‌پوش را هم داشته باشد؛ شهری که کولاکوویچ در نشست خبری پیش از بازی درباره آن گفته بود: «تاریخ والیبال اینجاست.» در ورودی ورزشگاه غدیر سردیس‌های ملی‌پوشان قدیمی ارومیه‌ای دیده می‌شود و چهره‌هایی مانند یدالله کارگر پیشه، رحیم قارصی، محمود محب، عزیز پرتوی، ابراهیم وطن‌پرست، مجید ساداتی و سیدمحمود آفریدون.
امروز هم ارومیه‌ای‌ها در تیم ملی در اکثریت هستند تا این شهر به قول مردمش پایتخت والیبال ایران باشد. سعید معروف، میلاد عبادی‌پور، مرتضی شریفی و محمدرضا حضرت‌پور چهار ملی‌پوش ارومیه‌ای هستند که در لیست اصلی کولاکوویچ قرار دارند. به این لیست می‌توان پوریا فیاضی را هم اضافه کرد که متولد ارومیه است، اما در تهران بزرگ شده است. امیرحسین توخته و میثم صالحی هم که در لیست ۲۵ نفره تیم ملی قرار دارند، اما در لیگ ملت‌ها حضور ندارند دیگر والیبالیست‌های ارومیه‌ای هستند تا این شهر دست بالا را در بین ملی‌پوشان نسبت به سایر شهر‌ها داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار