کد خبر: 958430
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
پس از ۴۸ ساعت از هدف قرار گرفتن برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب عربستان، پهپاد‌های یمنی برای دومین بار این فرودگاه را بمباران کردند؛ حملاتی که باز هم ناکارآمدی سامانه پاتریوت عربستان را به نمایش گذاشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یمنی‌ها به وعده‌ای که به متجاوزان داده بودند، عمل کردند و هر روز با حملات غافلگیر‌کننده موشکی و پهپادی، ترس و وحشت را در عربستان و امارات حاکم کرده‌اند. جنبش انصارالله یمن پس از حمله موشکی به فرودگاه اب‌ها در جنوب عربستان، روز جمعه هم این فرودگاه را با پهپاد مورد هدف قرار داد. به گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله پهپادی که به فرودگاه بین‌المللی اب‌ها انجام شد در واقع رادار‌های هوایی را هدف گرفته بود». به گفته وی، این حملات با پهپاد‌های بومی «قاصف k۲» صورت گرفته است. یحیی سریع، با رد ادعای عربستان مبنی بر رهگیری پنج فروند پهپاد یمنی، تأکید کرد: «این پهپاد‌ها از دقت بسیار بالایی برخوردارند». سخنگوی ارتش یمن هشدار داد: «به حکومت سعودی می‌گوییم تا زمانی‌که تجاوزات آن‌ها ادامه دارد، حمله ما به فرودگاه‌ها و مواضع نظامی ادامه می‌یابد». سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن در این باره گفت: «حمله به فرودگاه‌های عربستان در چارچوب حمله به فرودگاه در برابر فرودگاه است. فرودگاه در برابر فرودگاه معادله جدیدی است که یمنی‌ها آن را بر ائتلاف متجاوزان به فرماندهی عربستان تحمیل کرده‌اند. پهپاد‌های یمنی در چارچوب این معادله اخیراً فرودگاه‌های جیزان، نجران و پایگاه هوایی خمیس مشیط و موشک‌های بالستیک یمنی هم فرودگاه اب‌ها را هدف قرار داده‌اند، اما حمله به فرودگاه اب‌ها در مقایسه با تمامی حملات دیگر، برای عربستان دردآورتر بوده است.»
شبکه المسیره همچنین به نقل از یک منبع یمنی گزارش داد، پس از آنکه پهپاد‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرودگاه اب‌ها را هدف قرار دادند، پرواز‌ها در این فرودگاه متوقف شده است. سخنگوی ائتلاف سعودی مدعی شد که پدافند هوایی عربستان، پنج پهپاد یمنی را که قصد حمله به فرودگاه اب‌ها و پایگاه نظامی خمیس مشیط را در منطقه عسیر داشتند، هدف قرار داد. نیرو‌های ارتش یمن و انصارالله بامداد چهار شنبه گذشته با شلیک یک فروند موشک کروز فرودگاه اب‌ها را هدف قرار داده بودند. این چهارمین حمله به فرودگاه‌های عربستان سعودی و دومین حمله به فرودگاه اب‌ها است. حملات یمنی‌ها به فرودگاه‌های عربستان و ایجاد ناامنی در این کشور، می‌تواند سیستم تردد و حمل و نقل در فرودگاه‌های سعودی را مختل کند.
درحالی که یمنی‌ها گفته‌اند که حملات پهپادی به فرودگاه اب‌ها موفق بوده است، منابع سعودی این مسئله را رد کردند. به گزارش المیادین، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با تأیید این حمله، مدعی شد: «پدافند هوایی ارتش سعودی، پنج پهپاد را بر فراز شهر ابها و استان خمیس مشیط رهگیری و منهدم کرد». ادعای سعودی‌ها درحالی است که سیستم پاتریوت امریکا که در خاک عربستان مستقر است، در مقابله با حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها ناتوان مانده است و موشک‌های یمن، مراکز و مواضع حساس را در عمق عربستان هدف قرار داده‌اند. به گزارش سایت خلیج‌اونلاین، سعودی‌ها سعی دارند سامانه گنبد آهنین متعلق به رژیم صهیونیستی را به خدمت بگیرند تا بتوانند با حملات هوایی یمنی‌ها مقابله کنند. تلاش سعودی برای خرید سامانه گنبد آهنین، در شرایطی است که این سامانه در سال‌های اخیر در برابر موشک‌های گروه‌های مقاومت در نوار غزه ناکارآمد بوده است و نتوانسته موشک‌های مقاومت را رهگیری کند. حملات پهپادی یمن به فرودگاه‌های عربستان در حالی است که انصارالله چند روز پیش هشدار داد که حملات به فرودگاه متجاوزان به زودی آغاز می‌شود. انصارالله تهدید کرده است که بعد از این به سیاست چشم در مقابل چشم روی می‌آورد. توانایی انصارالله در ساخت پهپاد‌های نظامی، معادله جنگ را به نفع یمنی‌ها تغییر داده است و این مسئله نگرانی سعودی‌ها و امارات را در پی داشته است. انصارالله اعلام کرده است که اطلاعات ده‌ها منطقه حساس امارات و عربستان در تیررس آن‌ها قرار دارد که در آینده آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند.

ادعای ضد ایرانی سعودی
عربستان سعودی که توانایی مقابله با حملات پهپادی یمنی‌ها را ندارد، سعی دارد با متهم کردن ایران به حمایت از جنبش انصارالله، این مسئله را بین‌المللی کند. عربستان سعودی با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه اب‌ها ادعا کرد که ایران در این حمله دست داشته است. به گزارش العربیه نت، در این نامه آمده است که ریاض خود را موظف به حمایت از جان غیرنظامیان می‌داند و مجرمان این حادثه را به هر طریق ممکن مجازات خواهد کرد. عربستان با یادآوری اینکه انصارالله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است، مدعی شد که «نظام ایران نیز همچنان از اقدام‌های تروریستی آنان حمایت می‌کند». مقام‌های سعودی و امریکایی ایران را متهم می‌کنند که تجهیزات نظامی از جمله موشک و پهپاد در اختیار انصارالله قرار می‌دهد، اما ایران این اتهام را رد می‌کند. از سوی دیگر، عربستان سعودی روز پنج شنبه سلسله حملات هوایی به نقاطی در شهر صنعا، پایتخت یمن انجام داد و ائتلاف سعودی ادعا کرد که انبار سلاح و موشک‌های انصارالله را منهدم کرده است. به گزارش المسیره «شش حمله به مقر نیرو‌های ویژه در منطقه الصباحه در غرب پایتخت انجام شد و دو حمله نیز به منطقه الصیانه در محله الثوره در مرکز پایتخت صورت گرفت که به منازل شهروندان و غیرنظامی‌ها آسیب زد، اما کسی از غیرنظامی‌ها آسیب ندید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار