کد خبر: 958427
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
فرانسه به رغم لفاظی‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام، واردات ۲ میلیارد دلاری نفت از ایران را به صفر رسانده و در عوض واردات نفت از عربستان را ۵۰ درصد افزایش داده است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، فرانسه که یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران بوده در پی خروج امریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران نه تنها اقدامی عملی برای دفاع از منافع ایران در برابر این تحریم‌ها انجام نداده بلکه در پیروی از تحریم‌های امریکا پیش رو بوده است.
شرکت توتال فرانسه که قراردادی را برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با ایران بسته بود نخستین شرکت اروپایی بود که در پی تحریم‌های امریکا، ایران را ترک کرد. شرکت‌های خودروسازی رنو و پژو نیز به رغم این که سهم بزرگی از بازار ایران داشتند بدون توجه به تعهدات خود همکاری با ایران را متوقف کردند.
آمار‌های وزارت دارایی فرانسه نشان می‌دهد این کشور در پی این تحریم‌ها و طی یک سال گذشته واردات نفت از ایران را متوقف کرده و برای تأمین نیاز‌های خود واردات نفت از عربستان را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
بر اساس این گزارش، فرانسه در فاصله ماه‌های آوریل ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ بالغ بر ۲/۲ میلیارد یورو نفت از ایران وارد کرده بود. ایران در این دوره ۱۲ ماهه سومین تأمین‌کننده بزرگ نفت فرانسه بوده است.
اما در دوره ۱۲ ماهه بعد واردات نفت فرانسه از ایران ۵۷ درصد کاهش یافته و به ۹۳۶ میلیون یورو رسیده است. از سپتامبر ۲۰۱۸ نیز واردات نفت فرانسه از ایران به طور کامل متوقف شده است. در عوض، واردات نفت فرانسه از عربستان در ماه‌های مارس ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ بالغ بر ۵۰ درصد رشد داشته و به ۷ /۳ میلیارد یورو رسیده است.
در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا اوایل سال ۲۰۱۸ خرید نفت فرانسه از ایران به بیش از ۲ میلیارد یورو رسیده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار