کد خبر: 958422
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
به رغم وعده‌های رنگارنگ اینترنتی محمدجواد آذری جهرمی به مردم در آغاز وزارت، بعد از گذشت ۵/۲ سال از مسئولیت وی در کسوت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشترکان اینترنت همچنان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزیر ارتباطات در ماه‌های نخست وزارت خود گفته بود: «مردم از کم‌فروشی اینترنتی گلایه دارند و به همین جهت باید تنظیم مقررات در استان‌ها فعال شود تا شکایات مردم را دریافت کنند. این نیازمند این است که نظارت مردم بر مردم فعال شود. من گفتم تمام شکایاتی که در رابطه با کم‌فروشی اینترنت وجود دارد، به صورت رسانه‌ای منتشر شود تا روشن شود مردم از چه کسانی شکایت دارند. این نظارت بهترین راه نظارت است. هیچ ترسی هم از هیچ‌کسی نداشته باشید و ملاحظه‌ای هم نکنید. شکایات را منتشر کنید تا اصحاب رسانه آن را به مردم منتقل کنند و مردم بدانند شکایات کجاست و از کیست و چه کسی رعایت نمی‌کند. نمی‌شود ما مدیون مردم باشیم و مردم از ما طلب کنند و ما پاسخگو نباشیم.»
البته آذری جهرمی در شهریور ۹۶ به وعده خود عمل کرد و لیستی از کم‌فروش‌های اینترنتی را رسانه‌ای کرد که بیشترین میزان شکایات نیز (شاید به خاطر شمار مشترکان) مربوط به شرکت مخابرات ایران بود. با انتشار این لیست انتظار می‌رفت اولاً تمامی شرکت‌های اینترنتی ماست‌ها را کیسه کنند و به راه راست هدایت شوند؛ ثانیاً این روند افشاگرانه، نظارتی و کنترلی ادامه پیدا کند تا دیگر هیچ شرکتی جرئت سرکیسه‌کردن مردم را پیدا نکند. کم‌فروشی، قطعی پی‌در‌پی اینترنت‌های وایرلس خانگی و از همه مهم‌تر فعالیت غیرقانونی شرکت‌های اینترنتی از جمله مسائلی است که همچنان وجود دارد و مردم گرفتار هم شاید پیه ۴۰، ۳۰ هزار تومان ضرر را به تن بمالند و قید پیگیری‌های وقت‌گیر و بی‌نتیجه را بزنند و در این میان سودجویان اینترنتی هم با جمع هزاران هزار مورد از این ۴۰، ۳۰ هزار تومان‌ها بار خود را ببندند و به ریش مردم و مسئولان بخندند.

از این شرکت به آن شرکت!
با این حال هستند شهروندانی که نه به خاطر ۴۰، ۳۰ هزار تومان بلکه در دفاع از حقوق شهروندی خود و دیگران موضوع را از رسانه‌ها پیگیری می‌کنند تا شاید به نتیجه‌ای برسند. ما هم به عنوان رسانه همان‌طور که وزیر محترم تأکید کرده است «بدون ترس و ملاحظه» مشکل بخشی از مردم را منعکس می‌کنیم.
گلایه چند تن از شهروندان و درخواست آنان برای انعکاس مطالباتشان، بی‌تردید تنها مشتی نمونه خروار از تخلفات شرکت‌های اینترنتی است. براساس این نمونه، چند ماهی است مشترکان قدیمی کیان‌نت و شرکت پارسی‌رسانه که طی یک‌سال گذشته دائم از قطعی و کم‌فروشی اینترنت وایرلس خانگی این شرکت گلایه داشتند، اشتراکشان به شرکت تک‌نت منتقل شد و در نهایت به رغم شارژ اینترنتی حساب خود با قطعی کامل اشتراکشان از سوی شرکت دات‌نت مواجه شدند و روی نمایشگر‌های خود صفحه آفلاین شرکتی دیگر به نام «رای نت» را مشاهده کردند. تماس با شرکت دات‌نت نیز نتیجه‌ای نداد و این شرکت مشترکان متضرر را به شرکت رای‌نت و پارسی‌رسانه حواله داد. یکی از مشترکان در این‌باره به «جوان» گفت: «من و همسایگانم سال‌ها مشترک اینترنت مرکزی کیان‌نت در یکی از برج‌های غرب تهران بودیم که از حدود دو سال پیش تمام خدمات آن با عنوان پارسی‌رسانه ارائه می‌شد. از قصه پرغصه کم‌فروشی و قطعی‌های پی‌در‌پی و سرعت پایین به رغم هزینه بالا که بگذریم، سال گذشته تمام خدمات پارسی‌رسانه به دات‌نت منتقل شد و ما مثل گوشت قربانی دائم دست‌به‌دست می‌شدیم. این انتقال دوباره موجب قطعی اینترنت به مدتی طولانی شد تا اینکه شرکت دات‌نت مجدداً اینترنت مجتمع را وصل و به رغم دریافت هزینه زیاد یکی دو ماهی خدمات نسبتاً مطلوبی ارائه کرد.»

قطع خودسرانه
وی افزود: «در فروردین امسال اینترنت مجتمع به طور کامل قطع شد و این در حالی است که دو ماه شارژ پرداختی مشترکان سوخت شد و شرکت دات‌نت با وجود دریافت میلیون‌ها تومان از مشترکان، آنان را به پارسی‌رسانه حواله داد و علاوه بر قطع خودسرانه اینترنت مشترکان، از پرداخت خسارت آنان نیز خودداری کرد.»
این شهروند ادامه داد: «چند وقتی بود با روشن‌شدن مودم اینترنت خانگی، صفحه شرکت رای نت روی نمایشگر می‌آمد که درخواست نام کاربری و رمز ورود جدید می‌کرد. در تماس با شرکت رای نت و در گفت‌وگو با پشتیبانی مشترکان متوجه شدم، شرکت پارسی‌رسانه اصلاً مجوز نداشته و در تمام این سال‌ها به صورت غیرقانونی سوار بر نام سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کرده است. البته شرکت‌های مجوزدار نیز مقصر هستند که به خاطر منافع خود نام فروشی می‌کنند و در تخلفات یک شرکت بدون مجوز سهیم می‌شوند.» در خاتمه آنچه از گفته‌های این شهروند و مشکلات گفته شده، قابل احصا می‌باشد به قرار زیر است:
۱) یک شرکت اینترنتی سال‌های سال بدون مجوز فعالیت می‌کند و تحت لوای نام و خدمات شرکت‌های دیگر هزاران مشترک را می‌دوشد، بدون آنکه کک نهاد‌های نظارتی بگزد.
۲) شرکت‌های اینترنتی مجوزدار با شرکت‌های اینترنتی بدون مجوز همکاری می‌کنند تا از منافع و سود بیشتری برخوردار شوند، پس آن‌ها هم متخلف هستند.
۳) در آخر این وسط سر مشترکان است که بی‌کلاه می‌ماند چراکه به عنوان نمونه، شرکت اینترنتی دات‌نت وقتی به هر دلیل همکاری خود را با پارسی‌رسانه قطع می‌کند، همه کاسه کوزه‌ها سر مشترکان شکسته می‌شود و دات‌نت علاوه بر قطع اینترنت مشترکان، از استرداد پول آن‌ها نیز خودداری می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار