کد خبر: 958418
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
عباس حاجی‌نجاری
بعد از ناکامی ترامپ در بهره‌گیری از ظرفیت میانجی‌ها برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره فرمایشی تصور هر اقدامی از سوی کاخ سفید و متحدان منطقه‌ای‌اش برای پیشبرد اهداف در منطقه دور از انتظار نیست، چرا که برای این سناریو نیز دشمن همچون برنامه‌های گذشته از تمام ظرفیت و اعتبار خود و متحدان استفاده کرده بود. اگرچه توسل به میانجی‌ها برای حل منازعات جزو اولین گام‌ها و اقدامات در عرصه دیپلماسی است، ولی برای تیم مغرور حاکم بر کاخ سفید در جنگ همه‌جانبه یکی دو سال اخیر علیه مردم ایران این گمانه شکل گرفته بود که ایران متأثر از شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی‌اش خیلی زودتر از این‌ها تسلیم شده و بنابراین رئیس‌جمهور امریکا نیازی نمی‌دید که برای امضای یک توافقنامه صوری دوجانبه همچون توافق با کره‌شمالی دست به دامن میانجی‌ها شود. از نظر آن‌ها هر یک از گام‌های خروج از برجام و تحریم‌های مرحله اول سال ۹۷ در مردادماه و مرحله دوم در ۱۳ آبان‌ماه برای شکست اراده مردم ایران و تسلیم نظام اسلامی کافی بود، اما نه آن فازبندی تحریم‌ها ترامپ را به نتیجه رساند و نه گام‌های چندگانه تشدید تحریم‌ها در سال ۹۸، از تروریست قلمداد کردن سپاه و لغو معافیت‌های خرید نفت ایران توسط سایر کشور‌ها و سرانجام آن که به تحریم شرکت‌های پتروشیمی ایران و تهدید نظامی ایران منجر شد. مروری بر سخنان ترامپ در آستانه ورود میانجی‌ها مبنی بر اینکه ایران با همین نظام هم می‌تواند قدرتمند شود و... نشان داد که عملاَ برای تیم حاکم بر کاخ سفید ابزار دیگری برای به تسلیم وا داشتن ایران باقی نمانده و آنگاه است که متوسل به میانجی‌ها شده است. میانجی‌هایی که صراحت مواضع آن‌ها در نمایندگی از ترامپ برای گشودن باب گفت‌وگو با ایران، عملاَ نشان داد که نجات ترامپ از باتلاقی که در این دوساله اخیر در مقابله با ایران گرفتار شده، اهمیتش بیش از منافع دوجانبه برای کشور‌های میانجی است. اما مواضع صریح مقام معظم رهبری در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن که صریحاً گفته بود که حامل پیام ترامپ برای رهبر انقلاب است، سبب شد که محصول این گام کاخ سفید نیز همچون گام‌های بعدی به نماد دیگری از شکست امریکا تبدیل شود، به گونه‌ای که اغلب رسانه‌های غربی و به‌ویژه امریکایی در عین انعکاس سخنان نخست‌وزیر ژاپن، حاضر نشدند تا جواب‌ها و مواضع رهبر معظم انقلاب را منتشر نمایند. مروری بر پاسخ‌های رهبر معظم انقلاب در عین برملاسازی سناریوی میانجی‌تراشی دشمن، نماد عینی مقاومت فعال است که رهبر معظم انقلاب در ماه‌های اخیر بار‌ها بر آن تأکید کرده و همگان را به عمل در آن راستا فراخوانده بودند:
۱-اینکه شخص ترامپ شایسته مبادله هیچ پیامی نیست. ۲- امریکا دروغ می‌گوید که قصد براندازی نظام اسلامی را ندارد، اگر می‌توانست انجام می‌داد، اما نمی‌تواند. ۳- کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده مذاکره کند. ۴- ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است، اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، امریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن امریکا هیچ مانعی ایجاد نمی‌کرد. ۵- مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ صادر نمی‌شود، صداقت در میان مقامات امریکایی بسیار کمیاب است. ۶- ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با امریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام با تشریح ابعاد و اجزای «راه و منطق مقاومت و ایستادگی» به عنوان درس بزرگ امام برای مردم و مسئولان، تأکید کردند: این فکر و راه پرجاذبه هر روز بیش از پیش ملت‌ها را به خود جلب می‌کند و ملت ایران و مسئولان نیز این راه و روش الهی را تا رسیدن به نقطه بازدارندگی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی ادامه خواهند داد، ایشان در همین دیدار ضمن بر شمردن اجزای اندیشه مقاومت مبنی بر اینکه، مقاومت دارای «پشتوانه قوی منطقی، عقلایی، علمی و دینی است»، «شرف و هویت انسانیت هر ملت»، «عقب نشینی دشمن در مقابل مقاومت و ایستادگی»، «بیشتر بودن هزینه تسلیم در مقابل دشمن از هزینه مقاومت»، «مبانی دینی قرآنی مقاومت» و «امکان پذیر بودن مقاومت در برابر قدرت‌ها» را برشمرده و شروط استمرار حرکت موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی را بر می‌شمارند. مبتنی بر آن مبانی و شروط، واکنش عزتمندانه رهبری در قبال درخواست مذاکره و تسلیم دشمنان را اینگونه می‌توان تبیین نمود: ۱-‌مواجهه نظام اسلامی مبتنی بر مقاومت فعال، شجاعانه بود و نه مرعوبانه، امیدوارانه و نه مأیوسانه، مبتکرانه و نه منفعلانه و عاقلانه و خردمندانه و نه هیجانی و احساساتی و سطحی. ۲- هوشیاری نسبت به ترفند دشمن بر تضعیف اندیشه مقاومت که به طور طبیعی پذیرش این پیام و پیامد‌های بعدی آن می‌توانست به تضعیف جایگاه و اندیشه مقاومت بینجامد. ۳- اعزام میانجی‌ها جلوه‌ای از همان زرنگ بازی‌های سیاسی امریکایی‌ها بود که رهبری انقلاب پیش از این نسبت به آن هشدار داده و یادآور شده بودند که زرنگ بازی سیاسی رئیس‌جمهور امریکا مسئولان جمهوری اسلامی و ملت را فریب نخواهد داد و نباید اجازه داد امریکایی‌ها نزدیک شوند، قدم آن‌ها نامبارک است و هرجا پا گذاشتند جنگ و برادرکشی و یا فتنه یا استثمار و یا استعمار و تحقیر ایجاد کردند. ۴- پاسخ رهبری نماد شرف و هویت ملت ایران بود. ملتی که طی دو سال اخیر با تحمل سختی‌ها و مشکلات معیشتی فریب راهبرد‌های دشمن را نخورد و با ایستادگی و حفظ وحدت و انسجام ملی، توطئه‌های متعدد دشمن در برهم زدن امنیت داخلی و فروپاشی درونی را خنثی کردند. ۵- مواضع رهبری نماد ایستادگی و مقاومت مردم ایران و عدم عقب‌نشینی از اصول و مواضع حتی در شرایطی است که دشمن برای تسلیم ایران از تهدید و تحریم و فشار طرفی نبسته و به میانجی‌ها متوسل شود.
۶- نحوه مواجهه رهبری نماد امکان پذیر بودن مقاومت در برابر قدرت‌ها و بیان صریح و بی تکلف مواضع بود. تاریخ انقلاب اسلامی یک بار دیگر این مواجهه را تجربه کرده بود و آن هم زمانی بود که پس از پیام حضرت امام به گورباچف، شوارد نادزه وزیر خارجه وقت شوروی برای امام پیام آورده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار