کد خبر: 958393
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است و به زودی با تثبیت نرخ ارز در مسیر هفته قبل برنامه نوسان‌گیران را برهم خواهد زد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی تعیین‌کننده نرخ ارز تغییری نکرده است، گفت: روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.
مهدی فتحی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی تعیین‌کننده نرخ ارز تغییری نکرده است، گفت: روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.
به گزارش «جوان» معمولاً دلالان به بهانه‌های مختلف در بازار ارز تمایل دارند تا سود خود را از نوسان‌گیری حداکثر کنند و از این رو خبر آتش‌سوزی دو کشتی و واکنش قاطع و محکم رهبری را برای سود خود اهرم کردند به طوری که نرخ دلار بیش از ۵۰۰ تومان در سایت‌ها و فضای مجازی بالا رفت تا تهییج بازار عاملی بشود برای تحریک تقاضای افراد ساده‌ای که قصد خرید داشتند و البته فضای سودمندی را هم برای دلالان رقم زد.

مشکلی در تثبیت اقتصادی نداریم

اگر چه جریان اطلاع‌رسانی رسمی در روز پنج‌شنبه و جمعه برای کنترل عملیات روانی تا حدودی مختل شد، اما عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که برای دیدار با فعالان اقتصادی و مسئولان آذربایجانی پنج‌شنبه (٢٣ خرداد) به این استان سفر کرده بود در این باره ورود کرد و در خصوص تأثیر سفر «آبه شینزو» نخست‌وزیر کشور ژاپن بر نوسانات بازار ارز گفت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره‌برداری از ابزار‌های سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، در اینجا باید یادآور شوم هیچ‌یک از بنیان‌های اقتصادی که تعیین‌کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است. از این رو به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.

وی در خصوص هدف از سفر خود به این استان عنوان کرد: هدف از سفر به استان آذربایجان‌شرقی لبیک گفتن به فعالان و مسئولان اقتصادی این استان بوده تا این‌گونه از نزدیک مسائل اقتصادی مرتبط با صادرات، پولی و بانکی و ارزی را بررسی و ارزیابی کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: این استان از نظر تولید و صادرات جزو استان‌های کلیدی و مهم کشور است، لذا از آنجایی که امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده است، درصددیم نیاز‌های تولیدکنندگان را مدنظر قرار داده و آن‌ها را تأمین کنیم.
همتی با ظالمانه خواندن تحریم‌های امریکا علیه کشورمان تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما رشد صادرات غیرنفتی کشور و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است که امیدواریم امروز و فردا طی جلسات مشترک با فعالان اقتصادی، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان بتوانیم این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره اهداف اقتصادی سفر «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت: در دیداری که چهارشنبه‌شب نخست‌وزیر ژاپن با رئیس جمهوری کشورمان داشتند و بنده نیز حضور داشتم، درباره روابط دوجانبه، گسترش روابط اقتصادی و مالی میان دو کشور، سرمایه‌گذاری کشور ژاپن در بخش‌هایی از اقتصاد کشورمان نظیر بهداشت و محیط زیست بحث و گفت‌وگو شد. خوشبختانه روابط دیرینه‌ای با کشور ژاپن داریم و قطعاً با این سفر روابط ایران و ژاپن تقویت می‌شود.

تلاش‌های نوسان‌گیران گذراست

وی در ادامه افزود: به‌رغم تلاش‌های نوسان‌گیران، هیچ خریدی در صرافی‌های بانکی کشورمان وجود نداشت و این در حالی بود که قیمت زیر ۱۳ هزار تومان بود. از این رو تأکید می‌کنم این جریان گذراست و باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد بازار حواله است و این یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی بوده است که حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته، حدود ۵/۹ میلیارد دلار تأمین ارز برای کالا‌های وارداتی انجام شده است؛ لذا در شرایط فعلی راه‌های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده‌ایم و به امید خدا این روند را ادامه می‌دهیم و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: با روندی که برای صادرات غیرنفتی و نیز راه‌هایی که برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیدا کردیم این مسائل را پشت سر خواهیم گذاشت و همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز در نامگذاری سال با عنوان «رونق تولید» تأکید کرده‌اند، ما نیز تمام برنامه‌ریزی‌مان را بر این امر متمرکز کردیم و امیدواریم واردات محدودتر و صادرات با قدرت و شدت بیشتری ادامه یابد و ما شاهد توسعه و پیشرفت کشورمان به صورت مستقل و در چارچوب اصولی و سالم باشیم.

با توجه به اظهارات پرقدرت همتی درباره نبود دغدغه برای تأمین ارز برای بازار فیزیکی و تأکید بر ثبات در این بازار به نظر می‌رسد از ساعات ابتدایی کار اداری امروز شنبه بازارساز، با ورود و عرضه بیشتر تلاش نوسانگیران بازار ارز را بر باد بدهد و به سرعت آرامش و ثبات برای دلار در کانال ۱۲ هزار تومان و یا کف کانال ۱۳ هزار تومان محقق شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امیر
|
Sweden
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
, آقای همتی ,حذف دلار از معاملات بازرگانی، اگر ما در معاملات بازرگانی از هر نوع ،نفت کالا ،و یا هر چیز دیگر با روسیه روبل ، با چین یوان ، با هندوستان روپیه ،با ترکیه لیر، با عراق دینار رد و بدل کنیم خیلی‌ از مشکلات کنونی‌ بخصوص برجام حل میشود. زیرا دنیا به سمت حذف دلار بدون پشتوانه است ، پس بهتر است که دولت مردان و بانک مرکزی زود تر در این مورد اقدام کنند.
امیر
|
Sweden
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
قابل توجه آقای روحانی و بانک مرکزی کشورمان،‌حذف دلار از معاملات بازرگانی، اگر ما در معاملات بازرگانی از هر نوع ،نفت کالا ،و یا هر چیز دیگر با روسیه روبل ، با چین یوان ، با هندوستان روپیه ،با ترکیه لیر، با عراق دینار رد و بدل کنیم خیلی‌ از مشکلات کنونی‌ بخصوص ارز و برجام حل میشود. زیرا دنیا به سمت حذف دلار بدون پشتوانه است ، پس بهتر است که دولت مردان و بانک مرکزی زود تر در این مورد اقدام کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار