کد خبر: 958392
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
بر اساس مصوبه اخیر مجمع عمومی، سرمایه سازمان مرکزی تعاون روستایی با افزایش قابل ملاحظه از ۸۰۰۰ میلیون ریال به ۷۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که می‌تواند به‌طور چشمگیری قدرت شبکه تعاونی‌های روستایی را برای تأمین منابع مالی افزایش دهد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بر اساس مصوبه اخیر مجمع عمومی، سرمایه سازمان مرکزی تعاون روستایی با افزایش قابل ملاحظه از ۸۰۰۰ میلیون ریال به ۷۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که می‌تواند به‌طور چشمگیری قدرت شبکه تعاونی‌های روستایی را برای تأمین منابع مالی افزایش دهد.

یکی از مشکلات تعاونی‌های روستایی در سال‌های اخیر، فقدان پشتوانه اعتباری لازم جهت دریافت تسهیلات بانکی مورد نیاز و راه‌اندازی طرح‌های سودآور بوده است. از این رو افزایش سرمایه سازمان ضمن تسهیل روابط بازرگانی و تعاملات اقتصادی برای تعاونی‌های روستایی، حضور شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی را در بازار سرمایه مانند بورس کالا امکان‌پذیر کرده و در عین حال بستر لازم به‌منظور افزایش توان چانه‌زنی آن‌ها را برای دریافت تسهیلات بانکی فراهم می‌کند.

در این خصوص مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به افزایش سرمایه سازمان از ۸ هزار میلیون ریال به ۷ هزار میلیارد ریال در سال جاری گفت: حدود ۲۲ درصد سهام سازمان مرکزی تعاون روستایی متعلق به اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی روستایی کشور شامل اتحادیه‌های فعال در حوزه‌های مختلف کشاورزی است و هیچ‌گونه محدودیتی برای تعاونی‌های روستایی جهت استفاده از این سرمایه وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند از این پشتوانه سرمایه‌ای برای فعالیت در حلقه‌های مختلف بخش کشاورزی استفاده کنند.
حسین شیرزاد افزود: اولویت با طرح‌هایی است که اکنون در وزارت جهاد کشاورزی یا حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح هستند و از جمله این طرح‌ها؛ توسعه کشت گلخانه‌ای، کشت دانه‌های روغنی، پرورش دام سبک و کشت گیاهان دارویی را نام برد.

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی برخورداری از منابع اولیه تولید شامل آب، زمین یا ظرفیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری را شرط اولیه بهره‌مندی تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها از این سرمایه عنوان کرد. شیرزاد اظهار امیدواری کرد افزایش سرمایه سازمان مرکزی تعاون روستایی زمینه‌ساز حرکتی بزرگ برای توسعه فعالیت‌های تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها باشد که سهامداران اصلی آن‌ها کشاورزان و روستاییان سراسر کشور هستند.

آغاز خرید توافقی خرما در برخی استان‌ها تا چند روز آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی از خرید بیش از یک و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در قالب تضمینی- مباشرتی و توافقی از کشاورزان خبر داد و گفت: خرید سیر در قالب خرید توافقی به میزان یک هزار و ۶۴۵ تن، گندم به میزان یک میلیون و ۲۲۴ هزار تن و دانه روغنی کلزا به میزان ۱۵۰ هزار تن تا تاریخ بیستم خرداد سال جاری بوده است. وی تصریح کرد: خرید تضمینی- مباشرتی گندم و کلزا توسط مراکز تحت پوشش سازمان تعاون روستایی ایران همچنان ادامه دارد.

شیرزاد با تأکید بر اینکه یکی از وظایف سازمان تعاون روستایی ورود به بازار محصولات کشاورزی برای جلوگیری از زیان کشاورزان و تنظیم بازار این محصولات است، افزود: حمایت از کشاورزان و کوتاه کردن دست دلالان از وظایف سازمان تعاون روستایی است و بر اساس این وظیفه در صورت لزوم و با موافقت وزارت جهاد کشاورزی به بازار محصولات کشاورزی ورود کرده تا از زیان کشاورزان جلوگیری نماید که این امر در بلندمدت به نفع مصرف‌کنندگان نیز خواهد بود. شیرزاد افزود: گزارش‌هایی از کاهش قیمت خرما در یکی از استان‌های کشور و زیان نخلداران داشته‌ایم بر همین اساس به زودی خرید توافقی را در این استان آغاز خواهیم کرد.

وی همچنین درباره مجموع اقدامات سازمان تعاون روستایی ایران از سال گذشته تا امروز با هدف حمایت از کشاورزان این‌گونه تشریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون سازمان تعاون روستایی و شبکه‌های زیرمجموعه آن در مجموع حدود ۴ میلیون تن از محصولات کشاورزان را خریداری نموده که از این میزان بیش از ۲۷۵ هزار تن خرید حمایتی، بیش از ۵۱ هزار تن خرید تضمینی و بیش از ۳ میلیون تن خرید تضمینی- مباشرتی بوده است. وی تأکید کرد: این سازمان با ورود به‌موقع در خرید حمایتی گوجه فرنگی، سیب زمینی و خرما موفق شد تولیدکنندگان این محصولات را از بحران جدی اقتصادی نجات دهد.

رکوردشکنی در ۱۳ شهر تا خرید ۹۰۰ هزار تنی گندم در خوزستان

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: خوشبختانه امسال به‌رغم تمامی مشکلاتی که برای خرید گندم استان خوزستان حادث شده بود، تا این لحظه ۱۳ شهرستان این استان تا قبل از اتمام فصل خرید توانسته‌اند رکورد سال گذشته خود در گندم را بشکنند و با رکورد ۴۵۷۵۰۰ تن گندم خریداری شده، حدود ۶۰ درصد رکورد سال گذشته را بهبود بخشیده‌اند که این مهم ما را یک گام دیگر به خودکفایی کامل نزدیک‌تر کرده است.

حسین شیرزاد همچنین با اشاره به اتمام کار خرید کلزا در استان خوزستان گفت: در این زمینه نیز موفق به ثبت رکورد ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن خرید دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان شده‌ایم که خوشبختانه تمامی این محصول استراتژیک و باارزش راهی کارخانجات روغن‌کشی شده‌اند.
شیرزاد از ورود اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا به استان یزد خبر داد و گفت: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت و سرمایه‌گذاری اتحادیه و شرکت‌های تعاونی دامداران اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا مستقیم از کشور اسپانیا وارد استان یزد شد و اجرای طرح اقتصادی پرورش بز مورسیا به ظرفیت ۱۰۸۰ رأس و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال (تاکنون) توسط مجموعه‌ای از اتحادیه‌ها و تعاونی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی کلید خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار