کد خبر: 958288
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶
ابهامات جدید درباره سکه‌های پیش فروش ۲ سال پیش
تعدادی از خریداران دور اول پیش‌فروش سکه که به نام افراد زیر ۱۸ سال ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز موفق به دریافت سکه‌هایی که پول آن‌ها را پرداخت کرده‌اند، نشده‌اند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: بانک مرکزی اواخر سال ۹۶ و چند ماه نخست سال ۹۷ به منظور مدیریت بازار طلا و سکه از طرح پیش‌فروش سکه رونمایی کرد. این طرح با نقد‌های فراوانی هم همراه شد، گروهی از طرح پیش فروش سکه با عنوان حراج ذخایر طلا و ارز کشورمان یاد کرده و نقد زیادی به مدیریت وقت بانک مرکزی مطرح کردند.
اکنون با گذشت چند ماه از توقف این طرح، تعدادی از خریداران سکه هنو‌ز موفق نشده‌اند، سکه‌هایشان را تحویل بگیرند. علاوه بر این اخذ مالیات از سکه‌های پیش‌فروش شده که چند روزی است از سوی سازمان امور مالیاتی مطرح شده معضل دیگر خریداران سکه به شمار می‌رود.
پیش‌فروش سکه در دور نخست همزمان با رونمایی از بسته ارزی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز آغاز شد؛ در این دور هیچ محدودیتی در سن خریداران و تعداد سکه وجود نداشت، اما دور دوم پیش‌فروش سکه با تغییراتی همراه بود که مهم‌ترین آن اضافه‌شدن محدودیت سنی برای متقاضیان بود؛ در این طرح فقط افراد بالای ۱۸ سال امکان ثبت‌نام را داشتند.
نکته مهم در این گزارش مشکلی است که برای برخی از خریداران سکه‌های پیش‌فروشی در دور نخست اجرای این طرح پیش آمده‌است؛ این افراد در آن زمان با توجه به عدم لحاظ محدودیت سنی به هر دلیلی، سکه‌ها را به نام فرزندان خود ثبت‌نام کرده‌اند و حال که زمان سررسید‌شان رسیده‌است نمی‌توانند سکه‌ها را دریافت کنند. بانک ملی در توضیح چرایی عدم‌تحویل سکه‌های پیش‌فروشی به خریداران گفته است: از آنجایی که در زمان ثبت‌نام، محدودیت سنی رعایت نشده، سامانه اجازه تحویل سکه‌ها را نمی‌دهد. یکی از خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده که نمی‌تواند سکه‌های خود را از بانک ملی دریافت کند به «تسنیم» گفت: بانک ملی می‌گوید، چون سن فرد ثبت‌نام‌کننده کم است، سیستم پیش‌فروش، اجازه تحویل سکه را نمی‌دهد. اخبار رسیده حکایت از آن دارد که بانک ملی در تلاش برای رفع این نقص سیستمی است؛ البته این تلاش در حالی انجام می‌شود که بانک مرکزی تمام سکه‌های پیش‌فروش را به بانک ملی تحویل داده‌است، اما مشخص نیست منع بانک ملی برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش چیست و چرا سکه‌های ثبت‌نامی زیر ۱۸ سال را تحویل نمی‌دهد؟!

از دلالان سکه چگونه مالیات گرفته می‌شود؟
همچنین سازمان امور مالیاتی اخیراً درخصوص مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی اعلام کرد: برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند، نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده‌است. هر چند که انتشار خبر کلیات این طرح باعث به وجود آمدن انتقادات و البته استقبال‌هایی توسط کارشناسان و فعالان اقتصادی شده، اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از جنبه‌ها و جزئیات این طرح بزرگ مالیاتی مبهم مانده‌است.
سازمان امور مالیاتی گفته است از دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ که بیشتر از ۲۰ سکه خریده باشند، مالیات اخذ خواهد کرد. با این حال مشخص نیست که این مالیات بر اساس چه اطلاعاتی قرار است اخذ شود؟ اگر بر اساس حواله‌های صادر شده قرار است این مالیات تعیین شود، پس تکلیف کسانی که تعداد بیشتری سکه را بدون حواله و در بازار غیررسمی خرید و فروش کرده باشند چه می‌شود و چگونه قرار است اطلاعات آن‌ها رصد شود؟

ورود مجلس به بحث اخذ مالیات
همچنین رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به ابهامات اخذ مالیات از سکه‌های پیش‌فروشی گفت: مالیات ستانی اخیر در ماجرای سکه‌های پیش‌فروش شده سؤال‌برانگیز است؛ چراکه فعلاً خبری از مالیات ارز، خودرو و مسکن نیست. امیر خجسته با بیان اینکه، وقتی دولت فقط در حوزه سکه‌های پیش فروش‌شده به‌دنبال وصول مالیات است ابهاماتی ایجاد می‌شود، افزود: برای مردم سؤال ایجاد می‌شود که تکلیف ثروت‌های بادآورده در حوزه مسکن و ارز و خودرو چه می‌شود.
این نماینده مجلس گفت: این نوع مالیات ستانی یک‌طرفه سؤال‌برانگیز است و دولت باید از همه حوزه‌هایی که در سال ۹۷ با جهش‌های غیر‌قابل‌توجیه مواجه شده و ثروت‌های هنگفت ایجاد کردند، مالیات‌ستانی داشته باشد.
وی گفت: امروز مردم شک کرده‌اند چرا تنها در حوزه سکه بحث مالیات درآمد مطرح شده و انتظار آن‌ها این است که سایر بازار‌ها هم تحت پوشش مالیاتی قرار بگیرد. به گفته خجسته، مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد تا زوایای پنهان آن روشن شده و مالیات‌ستانی جامع و عادلانه صورت گیرد. خجسته در پاسخ به اینکه تکلیف اعتماد عمومی به دستگاه‌های دولتی چه می‌شود، گفت: هر آنچه قانون شد باید اجرا شود و با اجرای قوانین اعتماد عمومی نیز تقویت می‌شود، در حوزه مالیات هم که اخیراً مباحث مختلفی ایجاد شد، همین قاعده پابرجاست.

عدم‌پرداخت مالیات سکه تا آخر خرداد منجر به جریمه می‌شود
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی نیز گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ یا عدم پرداخت اقساط در سررسید‌های مقرر، مشمول جریمه خواهد بود. نادر جنتی اظهار داشت: خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی به نشانی www. tax. gov. ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‎کنندگان سکه» وارد کرده و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبت‎نام در این سامانه کنند.
وی همچنین از امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی خبر داد و گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ یا عدم پرداخت اقساط در سررسید‌های مقرر، مشمول جریمه خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار