کد خبر: 958287
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
نماد‌های بانکی در کانون توجه
در جریان معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل ۲ هزار و ۷۳۵ واحد جهش داشت، این در حالی بود که در این روز بهای دلار در بازار آزاد به محدوده ۲۹۰۰ تومان نزول کرد و بهای سکه بهار آزادی با رشد قیمت همراه شد که شاید دلیل آن افزایش بهای جهانی طلا بود. در این میان نزول قیمت خودرو از جمله رویداد‌های قابل ملاحظه در بازار بود.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: گزارش «جوان»، بازار‌های ایران همچنان دستخوش نوسان‌هایی است که ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک و عوامل بنیادی و تکنیکال برای آن‌ها رقم می‌زند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران آخرین روز معاملاتی هفته جاری را با رشد ۲ هزار و ۷۳۵ واحدی پشت سر گذاشت به‌طوری که این نماگر برای اولین بار به سطح ۲۳۳ هزار و ۳۵۲ واحد رسید این در حالی بود که رشد مذکور به مدد رشد قیمت در نماد‌های بانکی، مخابراتی و صادرات محور محقق شد، البته در این روز نماد‌هایی در گروه‌هایی، چون خودرو، دارو و لبنیات در محدوده منفی قیمت معامله شدند، اما میزان رونق در سایر نماد‌ها به حدی بود که می‌توان روز گذشته را روزی سبز برای بازار به شمار آورد.

رونق معاملات در گروه بانکی
گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که متأثر از اخبار مربوط به تسعیر ارز، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین فروش دارایی‌های مازاد خود هستند، روز گذشته ضمن تبادل یک میلیارد و ۹۵۷ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲۸۵ میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات در میان گروه‌های موجود در بازار قرار گرفتند. طبیعتاً همزمان با افزایش بهای ارز طی یکسال گذشته بانک‌هایی که در لیست دارایی‌های خود ارز جای داده‌اند از این رویداد منتفع شده‌اند و همین دلیل بازار همواره نیم نگاهی به سهام بانک‌ها دارد.
به‌طور نمونه بانک ملت که سهم عمده‌ای از گردش مبادلات ارزی کشور را دارا می‌باشد و روزگاری در آستانه برگزاری مجمع از محل درآمد‌های ارزی لبخند را بر لب سهامدارانش می‌نشاند، این روز‌ها روند مثبتی را طی می‌کند به‌طوری که حتی قیمت سهام این بانک در روز گذشته محدوده ۴۰۰ تومان را به خود دید.
گفتنی است که در این روز ۲۸۱ میلیون سهم از سهام بانک ملت به ارزش تقریبی ۱۱۵ میلیارد تومان طی این روز معامله شد، این در حالی است که ارزش بازاری این شرکت به محدوده ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و باید دید در زمان عرضه بلوک بیش از ۱۶ درصدی دولت در سهام بانک ملت وضعیت قیمت سهام این شرکت به چه شکل خواهد بود.
در همین راستا باید اشاره داشت که در این روز نماد بانک پاسارگاد نیز روز خوبی را در گروه بانکی‌ها تجربه کرد.

خودرویی‌ها در رتبه دوم ارزش معاملات
از سوی دیگر، گروه خودرو ساخت قطعات پس از گروه بانکی در رتبه دوم ارزش معاملات قرار گرفت نماد‌های خودرویی جمعاً شاهد تبادل یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون سهم بودند که ارزشی بالغ بر ۲۷۹ میلیارد تومان داشت. در این میان دو نماد «خودرو» و «خساپا» بیشترین ارزش معاملات را در میان نماد‌های مورد بحث داشتند. به طوری‌که ارزش معاملات این دو نماد به ترتیب ۶۹ و ۵۶ میلیارد تومان بود.
پیشروی ۲ هزار و ۷۳۵ واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد ۱۹/۱ درصدی این نماگر نسبت به روز معاملاتی گذشته انجامید. در این روز نماد‌های «همراه»، «وبملت» و «رمپنا» بیشترین تأثیر را بر حرکت روزانه شاخص کل گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۳۳ هزار و ۳۵۲ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نماد‌های حاضر در برخی گروه‌ها نظیر مخابرات و بانکی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات بورس تهران پنج میلیارد و ۹۸۸ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۷۴۹ میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده‌است. معاملات بورس تهران در حالی پایان یافت که نماد‌های گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۲۸۵ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزات اساسی و دارویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.
در ادامه باید عنوان داشت که روز چهارشنبه قیمت دلار در صرافی‌های بانک‌ها با کاهش نسبت به روز ماقبل ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روزسه‌شنبه در قیمت ۴ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان معامله شد و در این میان سخن از کاهش قیمت خودرو در بازار مطرح بود که گویی قیمت‌ها در این بازار نیز ریزشی گزارش شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار