کد خبر: 958283
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
کنفرانس خبری رؤسای جمهور ایران و ژاپن برگزار شد، اما معلوم نگشت که در گفت‌وگوی دو‌جانبه چه چیز مطرح شد جز آنکه ظاهراً رئیس‌جمهور ایران به جای هزار و یک حرف کمتر گفته شده درباره نقش امریکا و اروپا در به هم ریختن ثبات جهان و نظام اقتصادی عادلانه کشور‌ها و بدعهدی و ناعهدی و جنایات اروپا و امریکا در برابر همه کشور‌های مستقل، دوباره بی‌دلیل و از روی هوا، سخن از «جنگ» به میان آورد
سرویس سیاست جوان آنلاین: کنفرانس خبری رؤسای جمهور ایران و ژاپن برگزار شد، اما معلوم نگشت که در گفت‌وگوی دو‌جانبه چه چیز مطرح شد جز آنکه ظاهراً رئیس‌جمهور ایران به جای هزار و یک حرف کمتر گفته شده درباره نقش امریکا و اروپا در به هم ریختن ثبات جهان و نظام اقتصادی عادلانه کشور‌ها و بدعهدی و ناعهدی و جنایات اروپا و امریکا در برابر همه کشور‌های مستقل، دوباره بی‌دلیل و از روی هوا، سخن از «جنگ» به میان آورد: «اگر جنگی علیه ما بخواهد شروع شود، پاسخ بسیار قاطعی خواهیم داد.» آقای روحانی باید به افکار عمومی ملت پاسخ دهد که در کجا و چگونه نقشه جنگ را دیده است که هر بار به مناسبت و بی‌مناسبت، حرف از جنگ می‌زند؟! وقتی رئیس‌جمهور ما در یک دیدار دوستانه با کشوری که ظاهراً برای توسعه روابط اقتصادی و یا به قول خودشان برای «رفع تنش» آمده‌اند، حرف از جنگ می‌زند، معلوم است که طرف مقابل هم از اینکه ایران سلاح اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده است، سخن می‌گوید و استقبال می‌کند. بخش دیگری از سخنان روحانی، نشان می‌دهد ژاپنی‌ها به ادامه خرید نفت از ایران و حل و فصل روابط مالی علاقه نشان داده‌اند. ترامپ نیز که حالا از جنگ و تهدید، عقب‌نشینی کرده است، پس کسی باید نوار سخنان رئیس جمهور را به روز کند، تا او به سیاق سابق، خطر جنگ را بیخ گوش ملت ایران تکرار نکند.
آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن عصر دیروز در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و دیپلماتیک برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد مورد استقبال دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت.
نخست وزیر ژاپن در بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد مورد استقبال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه قرار گفت. وی امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کند. نخست وزیر ژاپن پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به سفر دو روزه خود به تهران پایان می‌دهد.
پس از سفر روز دوشنبه «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و اکنون حضور آبه در ایران، تهران به کانون توجه رسانه‌های جهان تبدیل شده است. دیدار آبه شینزو از تهران که نخستین دیدار یک مقام عالیرتبه ژاپن از ایران بعد از دیدار سال ۱۹۷۸ تاکئو فوکودا، نخست وزیر وقت ژاپن است به دنبال خروج امریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران انجام می‌شود، ژاپن همواره از توافق هسته‌ای حمایت کرده است.
یک مقام دیپلماتیک ژاپنی روز گذشته هدف سفر آبه به تهران را بر اساس تصمیم فردی نخست وزیر و برای کاستن از تنش‌ها از طریق دیدار با مقامات ایرانی به ویژه در موقعیت فعلی و تشدید تنش‌ها در منطقه اعلام کرد. نخست وزیر ژاپن پیش از عزیمت به تهران در فرودگاه توکیو در جمع خبرنگاران تأکید کرد که می‌خواهد از طریق «تبادل صریح دیدگاه‌ها» به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند.
آبه گفت: نگرانی‌هایی در مورد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه وجود دارد، در حالی که این وضعیت توجه جامعه جهانی را به ضرورت تأمین صلح و امنیت منطقه معطوف کرده است ژاپن می‌خواهد تا آنجا که ممکن است نقش خود را ایفا کند. ایران و ژاپن در حالی وارد نودمین سال روابط خود می‌شوند که پس از انقلاب اسلامی ایران (در سال ۱۳۵۷)، این اولین بار در ۴۱ سال گذشته است که نخست وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند.

نشست خبری روحانی و آبه
پس از استقبال رسمی روحانی از نخست‌وزیر ژاپن، نشست هیئت مشترک برگزار شد و دو طرف درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل نظر پرداختند.
پس از این نشست روحانی و آبه در نشست خبری حاضر شدند. در ابتدا رئیس‌جمهور کشورمان گفت: علاقه‌مندی به ادامه خرید نفت از ایران و همچنین حل و فصل مسائل و روابط مالی، علمی و فرهنگی بین دو کشور نکته‌ای است که می‌تواند توسعه روابط دو کشور را تضمین کند.
به گزارش فارس، روحانی افزود: بسیار خوشحالم که جناب آقای نخست‌وزیر آبه شینزو دعوت من را برای سفر به جمهوری اسلامی ایران پذیرفتند. امروز میزبان ایشان و هیئت همراه بودیم. روابط دو کشور از قدمت تاریخی برخوردار بوده و امسال نودمین سالروز روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. وی ادامه داد: ملاقات‌های سازنده‌ای را با آقای نخست‌وزیر داشتیم و امروز هشتمین دور از ملاقات‌ها در سال‌های گذشته بود. از اینکه دولت ژاپن و شخص آقای نخست‌وزیر مصمم به روابط بین دو کشور در زمینه اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، استقبال می‌کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: ما امروز هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه بین هیئت‌ها مذاکراتی راجع به مسائل و روابط بین دو کشور از جمله سرمایه‌گذاری ژاپن در منطقه جنوبی ایران مخصوصاً چابهار و سواحل مکران داشتیم.

روحانی و جنگ!
روحانی، اما به سیاق همه سال‌هایی که قبل و بعد از برجام و حتی بعد از فروپاشی برجام، سخن از جنگ می‌گفت، دوباره به جنگ پرداخت و گفت: ما علاوه بر مسائل مربوط به روابط دوجانبه، درباره امنیت و تنش‌زدایی در منطقه با یکدیگر گفت‌وگو کردیم، ضمن اینکه خوشحالیم که هر دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. من به آقای نخست‌وزیر گفتم ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود، حتی با امریکا، اما اگر جنگی علیه ما بخواهد شروع شود پاسخ بسیار قاطع خواهیم داد.
رئیس‌جمهور گفت: آقای نخست‌وزیر نسبت به آینده خوش بینی قابل ملاحظه‌ای داشتند و می‌گفتند می‌بینم تغییرات مثبتی در راه است ضمن اینکه بسیار خوشحالم که آقای نخست‌وزیر در مذاکرات امروز همچنان بر حمایت‌شان از برجام ادامه دادند و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می‌دانند. من به آقای نخست‌وزیر گفتم که ما علاقه‌مند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، در چارچوب برجام و در چارچوب بند ۳۶ برجام خواهد بود.
وی اظهار داشت: من از آقای نخست‌وزیر ژاپن خواستم که بین تهران و توکیو شاهد همکاری در زمینه هسته‌ای در آینده باشیم، زیرا هر دو کشور معتقد به فناوری صلح آمیز هسته‌ای بوده و هر دو ما با سلاح‌های هسته‌ای مخالف هستیم.

ریشه برخی تنش‌ها به جنگ اقتصادی امریکا برمی‌گردد
رئیس‌جمهور گفت: من در مذاکرات بر این نکته تأکید کردم که اگر ما شاهد برخی از تنش‌ها هستیم، ریشه این تنش‌ها به جنگ اقتصادی امریکا علیه ملت ایران باز می‌گردد و هر زمانی که این جنگ متوقف شود شاهد تحول بسیار مثبتی در منطقه و جهان خواهیم بود. از آقای نخست‌وزیر و هیئت همراه تشکر می‌کنم که کاملاً با حسن نیت و برای آرمان‌هایی که مورد نظر دو طرف است، مانند صلح و امنیت و تنش‌زدایی در منطقه است این سفر را انجام داده‌اند و امیدوارم این سفر آغازی برای روابط بهتر بین دو کشور و تحولات مثبت در منطقه باشد.

شینزو: شاید بخشی از حرف‌هایم خوش‌نواز نباشد!
نخست‌وزیر ژاپن نیز در این دیدار گفت: برای اینجانب بسیار افتخارآمیز است که در نودومین سالگرد روابط دو کشور، به ایران سفر کردم و با استقبال گرم و محبت‌آمیزی روبه‌رو شدم. در واقع، اینجانب راه بسیار طولانی را پیمودم تا به ایران رسیدم. ۴۱ سال پس از سفر نخست‌وزیر ژاپن انجام شده است.
او گفت: بعضی حرف‌های اینجانب که برای مردم ایران خواهم گفت، شاید به گوش‌های شما خوش‌نواز نباشد، اما، چون آرزو دارم پشتوانه شما بشوم، جسارتاً این حرف‌ها را خواهم گفت. در حال حاضر در خاورمیانه تنش رو به افزایش است و احتمال وقوع درگیری تصادفی به گفته تحلیلگران وجود دارد، ولی باید جلوی درگیری نظامی را گرفت. ثبات در این منطقه برای رونق اقتصادی در تمام جهان مهم است. ژاپن آرزو دارد برای ایجاد ثبات و صلح تلاش حداکثری خود را بکند.
شینزو گفت: ایران از زمان باستان، کشور بزرگ خاورمیانه بوده و خواهد بود. برای اینکه در حال حاضر، تنش در خاورمیانه رو به افزایش است و برای اینکه صلح و ثبات را به‌وجود آوریم، لازم است ایران نقش سازنده خود را ایفا کند.
دین اسلام، دین صلح و تسامح است. همیشه از معنویت اسلام و میانه‌روی علاقه‌مند بودم.
نخست وزیر ژاپن همچنین در پایان تأکید کرد: برای صلح در منطقه، از این پس نباید ناامید شود و باید نقش حداکثری خود را ایفا کند. امروز اولین قدم را برداشتیم. امیدوارم که شما را به‌زودی ببینم و مطمئنم که این به‌زودی محقق خواهد شد.

سفر شینزو آبه به تهران؛ نشانه رویکرد عقلایی ایران
رئیس مجلس شورای اسلامی هم سفر نخست وزیر ژاپن به تهران را حاکی از رویکرد عقلایی ایران دانست. علی لاریجانی دیروز در حاشیه مراسم بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام احمدی در خصوص سفر نخست وزیر ژاپن به تهران، افزود: ما همیشه در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با دوستان‌مان و کشور‌های علاقه‌مند گفت‌وگو داریم. وی گفت: ژاپن یکی از کشور‌هایی است که در سال‌های گذشته همیشه با ما رایزنی و مراودات اقتصادی داشته است. رئیس مجلس افزود: افرادی از کشور‌های اروپایی مثل آلمان نیز به ایران آمدند و طبعاً رئیس‌جمهور کشورمان نیز در سفر به شانگ‌های با مسئولان دیگر کشور‌ها مانند روسیه و چین ملاقات‌هایی خواهند داشت. وی با اشاره به این گفت‌وگو و رایزنی‌های خارجی ایران، گفت: این نشان می‌دهد که هدف ایران، ​ حل مسائل از طریق گفت‌وگوست، اما اگر طرف‌ها اهلیت داشته و درست عمل کنند؛ حل و فصل مسائل راحت‌تر خواهد بود. لاریجانی افزود: متأسفانه این امریکایی‌ها هستند که مشکل ایجاد کردند بنابراین سفر آبه به تهران نشان از رویکرد عقلایی ایران دارد که حل و فصل مسائل را از طریق گفت‌وگو دنبال می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
غریبه
|
Netherlands
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
ژاپن که خودش مستعمره امریکاست نظامیان امریکادرخاک ژاپن به زن ژاپنی تجاوزمیکنند ژاپن نمیتواندان نظامی رامحاکمه کندمثلابرای میانجیگری امده؟مضحکه
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
کدام علاقه ؟ ژابن حامل بیامهایی بود که شفاف نمیگردد . جناب روحانی و مجلس دل به ژابن نبندند . ظریف هم که ماموریت خودش را جهت اماده سازی مزاکرات نصفه و نیمه انجام داده ولی ظاهرا مجددا اشتباه برجام گریبان دولت روحانی و مجلس را گرفته است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار