کد خبر: 958197
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
المیادین نوشت، حرف بی عمل اروپایی‌ها درباره پایبندی به تعهداتشان در قبال ایران نشان می‌دهد که آن‌ها در پس پرده با دولت آمریکا در فشار حداکثری علیه ایران تقسیم نقش کرده‌اند و هر دو از یک قماشند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: وبگاه خبری شبکه «المیادین» در یادداشتی به قلم «قاسم عزالدین» با عنوان «پشت پرده پایبند نبودن اروپا به تعهداتش در قبال ایران چیست؟»، روابط استراتژیک اروپا با آمریکا و نه منافع اقتصادی مشترکشان را مانع پایبندی اروپا به تعهداتش در قبال ایران دانست.

در این یادداشت آمده است: «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در پایان دیدارش با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود در تهران می‌گوید که تروئیکای اروپایی به توافق هسته‌ای متعهد هستند، اما انتظار معجزه ندارند. چیزی که کشور‌های اروپایی هر بار اعلام کرده‌اند. اظهارات اروپایی‌ها به ظاهر نشانه تمایز آن‌ها از دولت آمریکاست و البته اجرا نکردن تعهدات خود را این گونه توجیه می‌کنند که تحت فشار‌های آمریکا هستند که منافع اروپا با آمریکا را تهدید می‌کند.

المیادین افزود: وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که مهم ادامه گفت‌وگوست تا جلوی جنگ گرفته شود. شاید این سخنان منعکس کننده چهره کم‌تر دغل باز آلمان در مقایسه با دیگر اروپایی‌هاست که تمایل کشورش را برای اجتناب از جنگ نشان می‌دهد؛ اما واقعیت چهره اروپایی‌ها در عدم پایبندی عملی به تعهداتشان را «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نشان می‌دهد که خواهان تکمیل توافق هسته‌ای شده و می‌خواهد این توافق، برنامه هسته‌ای و آنچه مقابله با نفوذ ایران در منطقه خوانده است، شامل شود.

به عقیده نویسنده، به نظر می‌رسد کشور‌های اروپایی که ادعا می‌کنند به برجام متعهدند به ادامه گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران امید بسته‌اند در حالی که به ادعای اینکه اراده سیاسی ندارند نمی‌توانند روابط سیاسی واقتصادی خود را با ایران عادی کنند.

المیادین آورده است: در این راستا، پس از خروج آمریکا از برجام ایران به اروپایی‌ها برای حفظ آبرویشان کمک کرد و به توافقی موسوم به اینستکس دست یافت که به اروپا فرصت مقابله با تحریم‌های آمریکا می‌دهد، اما کشور‌های اروپایی به همین ساز و کاری هم که خودشان وضع کردند متعهد نماندند.

این وبگاه خبری افزود: اروپا پس از توافق بر این مکانسیم در شورای امنیت قطعنامه‌ای را به پیشنهاد فرانسه درباره مقابله با تامین مالی تروریسم به تصویب رساندند و ایران برای این که از لیست سیاه FATF (کارگروه اقدام مالی) خارج شود، باید در کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم که مخفف آن می‌شود CFT عضو شود. کنوانسیونی که اسرائیل هم در آن عضویت دارد و می‌تواند از اطلاعات محرمانه مالی ایران مطلع شود. از همین رو اروپایی‌ها به روابط اقتصادی با ایران در زمینه بشردوستانه یعنی غذا و دارو و نه دیگر کالا‌های مورد نیاز ایران اکتفا کردند.

نویسنده تصریح کرد: آنچه کشور‌های اروپایی درباره عدم توانایی برای انجام تعهدات خود و عدم اراده سیاسی نشان می‌دهند معلوم می‌کند موضوعی شک برانگیز و ترسناک در پس پرده وجود دارد. مبادلات تجاری اروپا با آمریکا ۲۰ درصد از تجارت اروپاست که ۲۷۹۱ میلیارد یورو از صادرات و ۲۵۷۸ میلیارد یورو از واردات را شامل می‌شود.

المیادین گفت: این مبادلات تجاری اروپایی‌ها با ایالات متحده کمتر از دو سوم مبادلات تجاری بین ایالات متحده و چین است، کشوری که برای فرار از اجرای تعهدات ذیل برجامی خود، منافع اقتصادی با آمریکا را بهانه نمی‌کند.

عز الدین دیدگاه چین به منافعش را با کشور‌های اروپایی متفاوت خواند و گفت: چین منافع خود را در یک چارچوب استراتژیک و سیاسی وسیع‌تر و عمیق‌تر از منافع برخی شرکت‌های بزرگ می‌بیند و منافع آن به منافع این شرکت‌های تجاری محدود نمی‌شود. آنچه چین به عنوان اختلاف استراتژیک و سیاسی با ایالات متحده می‌بیند، منافع اقتصادی و مبادلات تجاری آن را از بین نمی‌برد.

وی تاکید کرد:، اما کشور‌های اروپایی خود را به ایالات متحده به طور استراتژیک و سیاسی نزدیک می‌بینند، برای همین، منافع اقتصادی و مبادلات تجارتی را بهانه می‌کنند تا تقسیم نقش‌هایشان در فشار بر ایران را کتمان کنند.

المیادین نوشت: آنچه کشور‌های اروپایی در مذاکره با ایران امید دارند، همان چیزی است که ترامپ با فشار حداکثری بر ایران دنبال می‌کند؛ یعنی بر سر برنامه موشکی ایران و آنچه عدم بی‌ثبات‌سازی ایران در منطقه می‌خواند، با تهران وارد مذاکره شود.

این وبگاه خبری افزود: با اینکه بهانه‌های ترامپ و کشور‌های اروپایی در این زمینه متفاوت است، اما نقطه التقای منافع راهبردی وسیاسی آن‌ها در اسرائیل و منافع تجاری و مالی آن‌ها در عربستان و امارات است.

در پایان آمده است:، اما ایران به زبان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و به زبان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه خود در برابر هایکو ماس تهدید می‌کند که مهلت شصت روزه قابل بحث نیست و ایران نیازی به رابطه با آمریکا ندارد و بهتر است گفته شود ایران نیازی به روابط با اروپا هم ندارد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار