کد خبر: 958163
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به «جوان»:
دست کشیدن از تلاش‌های همه جانبه علیه انتقال مواد مخدر به اروپا فقط در حرف باقی مانده است. خانواده مأموران پلیس در حالی یک به یک داغدار فرزندانشان در راه مبارزه با مواد مخدر می‌شوند که کشور‌های غربی حاضر به پرداخت هزینه‌هایی که ایران در این راه صرف کرده است، نیستند. هر چند تلاش‌های کشور ما در این باره وجه انسانی دارد، اما این پرسش مطرح است که ایران تا چه زمان باید هزینه مصونیت غرب از گرفتار شدن در باتلاق مواد مخدر را پرداخت کند؟!
سرویس جامعه جوان آنلاین: اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به این پرسش «جوان» در نشست خبری روز گذشته این گونه پاسخ داد: «کمک‌های جهانی در حد تقدیر و تشکر بوده است. البته ما به آن‌ها اعلام کردیم که به کمک‌شان نیازی نداریم، اما باید نقش خود را در زمینه مبارزه با مواد‌مخدر ایفا کنند و ایجاد مزاحمت نکنند. تحریم‌های ظالمانه آن‌ها امکان تلاش را از ما می‌گیرد؛ چراکه به هر حال مواد مخدر امروزه یکی از چند تجارت کسب درآمد در دنیاست و مقابله با آن با امکانات ۳۰ ساله قبل امکان‌پذیر نیست. اخیراً رئیس‌جمهوری نیز به نوع همکاری ایران با اروپا در خصوص مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و بنده هم در اجلاس سازمان‌ملل در وین نیز با اشاره به افزایش کشفیات در ایران نسبت به کشور مبدأ با توجه به عدم کمک‌های غرب و مسئولیت‌ناپذیری آن‌ها تأکید کردم، ایران با توجه به بدعهدی‌های غرب و اروپا در رویکرد‌های ملی‌اش تجدید نظر خواهد کرد. امیدواریم کشور‌های اروپایی و غرب به مسئولیتشان در این زمینه عمل کنند.»

آمار کشفیات مواد مخدر
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفت: «بر اساس آمار‌های سازمان ملل ۷۵‌درصد کشفیات تریاک جهان، ۶۱‌درصد مرفین و ۱۷‌درصد هروئین در جهان در ایران کشف می‌شود. همچنین در سال‌۲۰۱۷ در ایران حدود ۲۱‌تن هروئین کشف شده است، اما در کل اروپا چهار تن کشف شده است. همچنین بر اساس آمار سازمان ملل میزان کشفیات در کشور مبدأ کمتر از ۳۰۰‌تن است و این در حالی است که ایران سالانه بیش از ۸۰۰ تن کشفیات انواع مواد مخدر دارد.»
مؤمنی همچنین خاطرنشان کرد: «در ۳۰‌سال گذشته، ۴۱‌هزار عملیات در حوزه مقابله با مواد مخدر انجام شده و ۱۲‌هزار تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است. همچنین بیش از ۲ هزار کیلومتر از مرز‌ها مسدود شده که همین امر هزینه بسیاری برای جمهوری اسلامی ایران داشته است و بر اساس برآورد‌ها و پیمایش‌هایی که صورت گرفته است بیش از ۱۱‌درصد از تولید ناخالص ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مقابله و برخورد با مواد مخدر هزینه شده است.»

آمار جرائم مخدر در آمریکا
وی ادامه داد: «امریکا بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار زندانی دارد که ۴۷‌درصد از این تعداد زندانی مستقیماً به دلیل مواد مخدر در زندان هستند، اما ۷۰‌درصد زندانیان ایرانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند. همچنین ۲۰‌میلیون از جمعیت بالای ۱۲‌سال در امریکا یک بار مواد مخدر را مصرف کرده‌اند و ۷۰ هزار و ۲۳۷ نفر نیز در همین رابطه در امریکا به دلیل استفاده از مواد مخدر فوت شده‌اند در حالی که در سال‌۹۷ تنها ۳۶۷۲ نفر در ایران به دلیل مواد‌مخدر جان خود را از دست داده‌اند.»

کاهش مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان
مؤمنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آمار‌های مربوط به اعتیاد دانش‌آموزان گفت: «بر اساس آمارها، آمار ۲ /۱‌درصد دانش‌آ‌موزان معتاد افزایش نداشته است و این در حالی است که قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان مواد مخدر، با بسته‌های جدید و تبلیغات متنوع قصد جذب جوانان و دانش‌آموزان را به سمت مواد داشتند که با تشدید اقدامات پلیس در اطراف مدارس ما به توفیقات خوبی در این زمینه دست یافته‌ایم.»

لزوم اصلاح قوانین برای شناسایی اموال قاچاقچیان
وی در این خصوص گفت: «در این زمینه نیازمند اصلاح و بازنگری قوانین هستیم و پیشنهادات‌مان را در این زمینه به صورت کتبی به مراجع ذی‌صلاح اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با هماهنگی دولت قوانین اصلاح و بازنگری آن صورت گیرد. از سوی دیگر شناسایی اموال قاچاقچیان که ناشی از جرم باشد یک فرآیند طولانی دارد، از همین روی معتقدیم باید در این خصوص اصلاح قوانین حتماً انجام شو‌د.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار