کد خبر: 958141
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
سید عبداله متولیان
کلمه مقاومت نقطه مقابل تسلیم است و در اصطلاح سیاسی به معنای عام، ایستادگی در برابر زورگویی، ستمگری، استکبارورزی، استعمارگری، استثمارگری و در یک کلمه ایستادگی در برابر نظام سلطه است. بی‌شک مقاومت و ایستادگی دارای منطق قوی و قابل دفاع دینی، علمی، عقلی و... است. حتی اگر منطق دینی و علمی و عقلی مقاومت هم مد نظر نباشد، تجربه تاریخی نشان داده که تسلیم شدن و همراهی با مستکبر و سکوت در برابر سلطه‌گر مشارکت با سلطه‌گر و ظالم بوده و بر اساس متون دینی و آیات (به‌عنوان نمونه آیه ۱۶۵ سوره اعراف) و روایات اسلامی جرم و گناه ظلم پذیر و مظلوم اگر بیش از ظالم نباشد کم از او نخواهد بود.
حضرت امام خامنه‌ای در مراسم سی‌امین سالگرد ارتحال امام راحل رضوان‌الله علیه فرمودند: «امام، مقاومت را از روی هیجان‌زدگی انتخاب نکرد، از روی احساسات زودگذر انتخاب نکرد؛ پشتوانه‌ی انتخابِ مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه منطقی است، پشتوانه عقلانی است، پشتوانه علمی است و البتّه پشتوانه دینی؛ منطق، پشت سرِ ایستادگی امام و مقاومتِ امام وجود دارد...».
منطق استدلالی بسیار قوی مقاومت وقتی معنا پیدا می‌کند که از حالت نظریه پردازی محض و از حالت انفعالی خارج شده و در حوزه عمل و مقاومت فعال به ایمن سازی و بازدارندگی همه جانبه منتهی شده و دشمن را در تحقق مطامع شیطانی و درنده خویی‌اش ناکام و پشیمان نماید، در غیراین‌صورت سخن گفتن از مقاومت، به یک سرگرمی کلامی می‌ماند و متأسفانه برخی از سیاسیون، یا مقاومت را در حد حرف و بحث‌های کلامی رهگیری می‌کنند و یا مغالطه‌گون و بعضاً منافقانه و گاهی خیانت‌آلود، مقاومت را استحاله به باطل نموده و تسلیم شدن و امتیاز دادن به دشمن و نظام سلطه را در چارچوب مقاومت تفسیر و تأویل می‌کنند.
در ٤۰ سال گذشته نمونه‌های فراوانی از آثار مبارک و گران‌سنگ مقاومت فعال پشتوانه قوی و مؤید راه و روش امامین انقلاب اسلامی است: پیروزی مردم افغانستان، عراق، سوریه و... بر نظام سلطه میوه شجره مقاومت فعال حضرت روح‌الله است، تنومند شدن درخت مقاومت در لبنان نتیجه و ثمره مقاومت فعال است، زمین‌گیر شدن ارتش تا بن دندان مسلح رژیم کثیف و منحوس صهیونیستی در برابر مردم مظلوم فلسطین نتیجه باروری و ثمردهی مقاومت در فلسطین است.
مقاومت فعال در آثار و اهداف آن معنا پیدا می‌کند: مثلاً در فلسطین اشغالی، در یک بازه زمانی حدود ۳۰ ساله مقاومت فعال جبهه مقاومت اسلامی فلسطین از جنگ با سنگ و کلوخ به جنگ با موشک ارتقا یافته و دشمن صهیونیستی را ذلیلانه زمین‌گیر کرده است. در سوریه مقاومت فعال اراده اهریمنی نظام سلطه برای تغییر نظام سوریه را درهم شکسته و حذف بشار اسد را با اضمحلال کامل تروریست‌های داعش جابه‌جا کرده است. این وضعیت در عراق نیز این‌چنین است و در یمن هم روال بر همین منوال است و نظام سلطه و قارون‌های منطقه‌ای اوضاع خوبی نداشته و در چنگال مقاومت فعال مردم یمن گیر افتاده‌اند.
و، اما آنچه هدف این وجیزه مختصر است اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز هر کجا که مسئولان به مقاومت فعال رو آورده‌اند شاهد آثار گران‌سنگ آن بوده‌اند و هرکجا که از منطق مقاومت فاصله گرفته و چاره حل مشکلات را در هم‌آغوشی و مذاکره با حریف و دادن امتیازات به دشمن دیده‌ایم نه تنها هیچ مشکلی از نظام، کشور و مردم حل نشده بلکه بی‌تردید بر حجم کمی و کیفی مشکلات افزوده شده و دشمن را گستاخ‌تر کرده و متأسفانه در موارد متعدد راه نفوذ را بر دشمن گشوده‌ایم.
هدف اصلی کشور استحکام درونی و بازدارندگی کامل کشور از شرور و زیاده‌خواهی‌های دشمنان است و این هدف مهم فقط و فقط از طریق مقاومت فعال به دست می‌آید ولاغیر. کشور ما که دیروز در صحنه جنگ تحمیلی آماج موشک‌ها و بمب‌های نظام سلطه توسط صدام بود و برای تأمین کمترین سلاح و مهمات هم در تحریم مطلق قرار داشت اینک در اوج قله اقتدار دفاعی و موشکی قرار گرفته و نظام سلطه را در تعدی به حدود نظام اسلامی پشیمان ساخته و چشمان دشمنان از حدقه درآمده و سبب بغض کفار و دشمنان شده است، اما شوربختانه در سایر حوزه‌ها مطالبات دائمی رهبری و مردم در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، به رغم داشتن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل روی زمین مانده و به حرف بسنده شده‌است.
در آستانه گام دوم انقلاب، با پوست‌اندازی و جوان سازی مدیریت کشور و با سرعت بالا و رویکرد جهادی و انقلابی باید شاهد روئیدن جوان‌های مقاومت فعال در سایر زمینه‌ها مثل زمینه نظامی و دفاعی باشیم. جای تأسف است که همه مسئولان از جنگ اقتصادی سخن می‌گویند، اما آرایش نظام مدیریتی کشور مطلقاً آرایش جنگ اقتصادی نداشته و کماکان به توجیه اشتباهات و سوءمدیریت‌ها و بی‌برنامگی‌ها پرداخته می‌شود. سخنان مقام معظم رهبری در سی‌امین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل و در آستانه گام دوم انقلاب به خوبی نشانه خواست ملی و مطالبه رهبری در خصوص مقاومت فعال در سایر حوزه‌ها مانند حوزه دفاعی و نظامی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار