کد خبر: 958129
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
ذره بین شورا‌ی پایتخت برروی انتخابات شورایاری‌ها
چندی است که شورای اسلامی شهر تهران بر روی آیین نامه شورا یاریه دقت نظر بالایی دارد و با گذشته ماه‌های از اعلام زمان برگزاری این انتخابات بازهم خبر از تعویق برگزاری انتخابات شورا یاری به گوش میرسد. حالا که شورا در بحث انتخابات شورا یاری قرار است با دقت و نظر بالا این انتخابات را مکانیزه و با نظارت مضاعف برگزارکند. این انتظار هم میرود که اعضای شورا دست یاری شورایاری‌ها رادر اداره محلات گرفته گرفته تا این نهاد هم پای شورای شهر بتواند در محلات علاوه بر جلب مشارکت دستگاه‌های شهری و ارتقاء زندگی شهروندان بیافزایند. در شرایط کنونی، توسعه محلات پایتخت با تقویت شورا یاری‌ها امکان پذیر خواهد بود. براین اساس فعالیت این نهاد مردمی می‌تواند گام به گام سبب ارتقاء زندگی در محلات و کاهش مشکلات ومعضلات محله‌ای شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: انتخابات شورایاری‌ها برای نخستین بار مکانیزه برگزار می‌شود. در حالی که قرار بود با اتمام رسیدگی به آیین نامه انتخابات شورایاری‌ها در شورای اسلامی شهر تهران، انتخابات شورایاری‌ها ۳۱ خرداد ماه برگزار شود، اما رییس شورای شهر اعلام کرد در هیئت رئیسه تاریخ‌های دیگری برای برگزاری انتخابات مطرح شده و به نظر می‌رسد انتخابات به یک ماه دیگر موکل شود.
در این خصوص عضو شورای شهر تهران از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت مکانیزه خبر داد و گفت:‌نظارت بر انتخابات به عهده شورای شهر است.
احمد مسجدجامعی در ارتباط با جزئیات اساسنامه آئین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها، اظهار داشت: متن آئین‌نامه با کمک ۷ نفر از اعضای شورای شهر تهیه شده و ۴ تفاوت اصلی با آئین‌نامه قبلی دارد.
وی افزود: انتخابات شورایاری‌ها امسال برای نخستین بار ثبت‌نام و حتی رأی گیری آن مکانیزه است و این مسئله احتمال تقلب و سوء استفاده را به حداقل می‌رساند و تجربه جدید و خوبی برای این شیوه از انتخابات است.
مسجد جامعی با اشاره به اینکه نظارت بر انتخابات با شیوه مکانیزه آسان‌تر خواهد بود گفت:‌امسال این آئین‌نامه انتخابات را در بخش نظارت به دو قسمت تقسیم کردیم، قسمت نخست بخش اجرایی و قسمت دوم بخش نظارت است که قسمت اجرایی به عهده شهرداری و نظارت به عهده شورا با همکاری معتمدین محلی است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها لایه به لایه خواهد بود، گفت:‌نظارت کلان به عهده تک تک اعضای شورا است و به ازای هر عضو شورا در ۲۲ منطقه نظارت دارند البته دو منطقه که سطح کمتری دارد با هم ادغام خواهد شد.
وی بیان داشت: ما با نظارت کشور در سال‌های گذشته به صورتی عدم همسویی داشتیم، ولی امسال وزارت کشور در انتخابات همکاری خواهد داشت و این همکاری در زمینه شیوه‌های مکانیزه و حتی صندوق‌ها است.

*برخی می‌خواهند انتخابات شورایاری‌ها را دیرتر برگزار کنند

عضو شورای شهر تهران گفت:‌این تصور وجود دارد که برخی می‌خواهند انتخابات شورایاری‌ها را بعد از انتخابات مجلس برگزار کنند.

محمود میرلوحی در ارتباط با جزئیات آین‌نامه اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها اظهار داشت:‌انتخابات شورایاری‌ها قرار بود در اردیبهشت برگزار شود، اما دچار مسائلی شدیم که این موضوع با تأخیر همراه شد.
وی افزود: این مسئله با تأخیر برای ۳۱ خرداد اعلام شد، ولی اکنون چند روز دیگر به این تاریخ مانده، ولی هنوز شیپور انتخابات نواخته نشده است و به نظرم اگر امروز مصوبه مربوطه تأیید نشود، می‌توانم عرض کنم که آخرین تیر به شورایاری‌ها باشد. چرا که صحبت زیاد در این زمینه شده و ۷ بار در جلسات هم‌اندیشی موضوع اساسنامه مطرح شد.
میرلوحی تصریح کرد: اگر امروز مصوبه شورایاری‌ها تصویب نشود به این معنا خواهد بود که انتخابات را تا اطلاع ثانوی به بعد از انتخاب مجلس بیندازیم. من ۴۰ سال تجربه انتخابات دارم و این موضوع نتیجه‌ای غیر از این نخواهد داشت.
وی به اعضای شورای شهر گفت: اجازه دهید زمان کوتاه شود چرا که یک راهبرد اساسی در معرض حدس است و انتخاب معتمدان محلات مهمترین رکن کار بود، ولی اکنون به دلیل زمان زیر سوال رفته است و من از دوستان می‌خواهم با دست‌اندازی مسئله را با تأخیر همراه نکنند.


۴ ایرادی که به اساسنامه جدید شورایاری‌ها
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در جلسه امروز در ارتباط با کلیات آئین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها گفت: نکاتی در این آئین‌نامه وجود دارد که در صورت اصلاح نتایج مؤثری را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: اهم وظایف مجمع معتمدان منطقه در این آئین‌نامه به صورتی اعلام شده که اعضاء با کاندیدا‌ها نسبت فامیلی نباید داشته باشند، و این در حالی است که این شرح قابل تفسیر بوده و برای جلوگیری از ابهام باید محدود به طبقه و درجه خاص شود.
عضو شورای شهر تهران افزود: در موضوع هیأت اجرایی این اساسنامه گفته شده در برگزاری انتخابات دو هیأت مشارکت دارند، ولی مشخص نشده این دو هیأت با چه تعداد از اعضاء تشکیل می‌شود.
اعطا گفت: همچنین در این آئین‌نامه قید نشده که آیا یک شخص می‌تواند عضو هیأت اجرایی چند منطقه باشند یا خیر همچنین تکلیف داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها رد یا تأیید نشده مشخص نشده است و باید تعیین تکلیف صورت گیرد

محمد سالاری در جریان بررسی آئین نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها در مخالفت با محتوای غالب بر برخی مضامین این آئین نامه گفت: بنده با تسریع در تصویب آئین نامه برای برگزاری انتخابات موافقم، اما مخالفت من بر دو وجه است، اولی موضوع یکی شدن مجری و ناظر انتخابات که قطعاً دارای اشکال است.
وی افزود در دوره‌های گذشته مجری شهرداری و ناظر شورای شهر تهران بوده است. در انتخابات دوره قبل ۹ نفر از اعضای شورا به عنوان هیأت نظارت مرکزی انتخابات شورایاری‌ها انتخاب شدند و آن‌ها نیز یک هیأت نظارت منطقه‌ای چابک و هیأت نظارت محله‌ای خیلی چابک را تشکیل دادند و کار را پیش بردند.
این عضو شورای شهر در تشریح دومین اشکال گفت: ما به عنوان پارلمان محلی مسئولیت اجرا و نظارت انتخابات را به ساختار دیگری مانند ستاد هماهنگی شورایاری‌ها واگذار می‌کنیم و آن گروه باید فرایند انتخابات را پیش ببرد و پاسخگوی نهاد شورای شهر نیز باشد، لذا درگیر کردن تک تک اعضای شورا در مناطق اشکال اساسی دارد و پاسخگویی برگزار کننده انتخابات را هم زیر سوال می‌برد.
وی افزود: انتخابات شورایاری‌ها فراگیرترین انتخابات نهاد محلی در کشور بوده و از انتخابات سراسری هم سخت‌تر و پیچیده‌تر است و تبعات آن نیز بیشتر، لذا هیأتی کردن و ایجاد شورای مشورتی و شورای راهبردی برای آن درست نیست، چراکه این انتخابات یک هیأت نظارت و یک هیأت اجرایی دارد.
سالاری افزود: مشارکت دهی تمام سازمان‌ها و نهاد‌های حاکمیتی، امنیتی، اجرایی و انتظامی در فرایند برگزاری ضروری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار