کد خبر: 957983
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۷
۱۴۴ دانشگاه ایران در بین برترین مؤسسات تحقیقاتی دنیا قرار گرفتند
پایگاه رتبه‌بندی سایمگو اقدام به رتبه‌بندی بیش از ۶ هزار دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی دنیا کرده است که در میان آن‌ها نام ۱۴۴ دانشگاه ایرانی به چشم می‌خورد. در حالی که این تعداد سال گذشته کمتر از ۱۱۶ دانشگاه بود.
علیرضا سزاوار
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: پایگاه رتبه‌بندی سایمگو اقدام به رتبه‌بندی بیش از ۶ هزار دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی دنیا کرده است که در میان آن‌ها نام ۱۴۴ دانشگاه ایرانی به چشم می‌خورد. در حالی که این تعداد سال گذشته کمتر از ۱۱۶ دانشگاه بود.

پایگاه رتبه‌بندی «سایمگو» یکی از معتبرترین پایگاه‌های رتبه‌بندی و یکی از منابع ارزیابی علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی جهان است. این پایگاه رتبه‌بندی براساس مجموعه‌ای از شاخص‌ها شامل عملکرد تحقیقاتی، خروجی ابداعات و اثر اجتماعی اقدام به رده‌بندی ۶ هزار و ۴۵۹ دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی دنیا کرده است.

در میان ۱۴۴ دانشگاه ایرانی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران رتبه نخست را بین دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی کسب کرده است که در ارزیابی جهانی، این دانشگاه در رده ۳۸۷ قرار دارد. این دانشگاه همچنین با رشد صعودی نسبت به سال گذشته در شاخص تحقیقاتی از رتبه ۲۴۶ در سال ۲۰۱۸ به رده ۱۹۹ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

صعود در پژوهش، نزول در ابداعات

این دانشگاه در شاخص ابداعات هم رده ۴۳۱ را کسب کرده است. این دانشگاه در شاخص پژوهش نسبت به سال گذشته افزایش رتبه داشته و در رتبه ۱۵۱ جای گرفته است. این دانشگاه سال ۲۰۱۵ در مقام ۲۷، سال ۲۰۱۶ در مقام ۲۹ و در سال ۲۰۱۷ هم در جایگاه ۸۹ جای گرفته است.
بعد از آن هم دانشگاه تهران با رتبه ۴۷۶ در جایگاه دوم دانشگاه‌ها و مراکز داخلی قرار گرفته است و نسبت به جایگاه ۴۲۹ در سال ۲۰۱۸ هم سیر نزولی را نشان می‌دهد. این دانشگاه در شاخص تحقیقات رده ۲۴۷ را دارد که نسبت به رده ۲۱۶ سال قبل سیر نزولی دارد، اما پیش از سال ۲۰۱۸، با سیر صعودی در شاخص تحقیقات روبه‌رو بود. در شاخص ابداعات نیز با چند پله نزول، از رده ۴۲۲ در سال گذشته به ۴۴۱ در سال ۲۰۱۹ رسیده است. دانشگاه تهران همچنین از رده ۲۷ در سال ۲۰۱۵ به رده ۱۹۰ در سال ۲۰۱۹ رسیده که تنزل قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

رشد شاخص تحقیقات دانشگاه بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی به‌عنوان سومین دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه‌بندی سایمگو، رتبه ۵۶۹ را در سال ۲۰۱۹ از آن خود کرده است. این در حالی است که سال گذشته در رده ۶۲۷ جهان قرار داشت.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۲۰۰۹ با رتبه ۷۵۲، رشد صعودی داشته است. همین روند رو به رشد را در شاخص تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم شاهد هستیم، به‌طوری که از رتبه ۵۳۲ در سال ۲۰۰۹ با سیری صعودی به رده ۳۰۸ دنیا رسیده است.

صعود در ابداعات، نزول اجتماعی

این دانشگاه همچنین در شاخص ابداعات توانسته رتبه ۱۶۲ جهان را از آن خود کند که در مقایسه با سال گذشته تنها دو پله صعود داشته است. اما بیشترین رشد صعودی آن به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد که در آن رتبه ۳۸۶ را از آن خود کرده بود. این دانشگاه در شاخص اجتماعی نسبت به سال‌های قبل سیر نزولی را طی کرده و با توجه به رتبه ۲۸ در سال ۲۰۱۵ تا رتبه ۱۶۸ در سال گذشته، در سال جاری در رده ۲۰۱ جهان قرار دارد. دانشگاه‌های علم و صنعت، پلی‌تکنیک و صنعتی اصفهان هم به ترتیب رتبه‌های بعدی را به‌دست آوردند.

دانشگاه آزاد هم رکورد زد

دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هم در رده ۶۶۸ جهان و ۱۹ ایران قرار گرفته است. این دانشگاه سال گذشته در رده ۶۳۴ جای گرفته بود. در شاخص تحقیقات، واحد علوم و تحقیقات با کسب رتبه ۳۷۸ سیری نزولی را نسبت به سال قبل داشته، به‌طوری که سال ۲۰۱۸ در رتبه ۳۵۲ قرار داشته است. دومین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در این رتبه‌بندی که در رده ۴۸ ایران و ۷۱۷ جهان قرار گرفته، واحد خمینی‌شهر اصفهان است که با رده ۳۷۱ در شاخص تحقیقات، رده ۵۰۵ در شاخص ابداعات و رده ۲۴۳ در شاخص اجتماعی جای گرفته است. این واحد برای اولین‌بار در رتبه‌بندی سایمگو حضور داشته است. درمجموع در بین دانشگاه‌های کشور بیشترین جهش در زمینه ابداعات را به ترتیب علم و صنعت و خواجه‌نصیر داشته‌اند. نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر