کد خبر: 957973
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
در سایه فقدان مدیریت صحیح صورت می‌گیرد
گویی باران‌های بهاری هر چه نداشته، توهم رفع کم آبی‌ها را به شدت در مسئولان به وجود آورده. به طوری که حتی از کم آب‌ترین استان‌های کشور هم خبر می‌رسد، نه تنها برنامه‌ای برای مدیریت آب ارائه نشده، بلکه حالا از آب شرب برای آبیاری فضا‌های سبز هم استفاده می‌شود.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: گویی باران‌های بهاری هر چه نداشته، توهم رفع کم آبی‌ها را به شدت در مسئولان به وجود آورده. به طوری که حتی از کم آب‌ترین استان‌های کشور هم خبر می‌رسد، نه تنها برنامه‌ای برای مدیریت آب ارائه نشده، بلکه حالا از آب شرب برای آبیاری فضا‌های سبز هم استفاده می‌شود. در این میان بوشهر از جمله استان‌هایی است که با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی در حوزه تأمین آب شرب روبه‌رو است و استفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز شهری به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

بوشهر از جمله استان‌هایی است که در منطقه گرم و خشک ایران قرار دارد و برای آگاهی از وضعیت آن، همین بس که حدود ۹۰ درصد از آب شرب مصرفی آن از همسایگان تأمین می‌شود و ۱۰ درصد نیز از طریق تأسیسات آب‌شیرین‌کن که در سال‌های اخیر ساخته شده و همچنین چند حلقه چاه که در نقاط مختلف استان احداث و مسئولیت تأمین آب ساکنان این منطقه را برعهده دارد. با این شرایط در حال حاضر که مسئولان امر بیش از هر‌کس دیگری باید به به اهمیت قطره‌قطره آب موجود در این استان واقف باشند، در کمال بی‌خیالی نه برنامه‌ای برای تأمین منابع آبی ارائه می‌کنند و نه مدیریتی برای حفظ آب‌های موجود.

تلاش‌های بی‌نتیجه

استان بوشهر در قسمت گرم و خشک ایران اسلامی قرار گرفته است و از میانگین بارشی سالانه پایینی برخوردار است و همچنین زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و تأمین آب در این استان نیز ضعیف است. آنچه در بوشهر بیش از هر چیز دیگری آزار دهنده است، ضعف زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و تأمین آب در این استان است. به طوری که نبود سد‌های مناسب برای آبگیری و ذخیره آب مورد نیاز مردم باعث شده تا این استان برای تأمین آب مورد نیاز خود به استان‌های همسایه یعنی فارس و کهگیلویه و بویراحمد وابسته باشد. اما در کنار کمبود‌هایی که در زمینه تأمین آب شرب مردم خصوصاً در فصل تابستان وجود دارد، عدم مدیریت مناسب آب موجود چالش‌های بیشتری را ایجاد می‌کند که باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کرد. در همین رابطه آبیاری فضای سبز با استفاده از منابع آب شرب از جمله چالش‌های اساسی به شمار می‌آید که در برخی از شهر‌های استان به چشم می‌خورد و همه این‌ها بیانگر عدم مدیریت درست در این عرصه است.

در همین راستا رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اهمیت بسیار بالای فضای سبز می‌گوید: «هرگونه تغییر در حوزه فضای سبز نیازمند حفظ پایداری لازم است.» رحیم خادمی دستیابی به وضعیت مطلوب در حوزه فضای سبز را مورد تأکید قرار داد و ادامه می‌دهد: «برای این که فضای سبزی داشته باشیم که ما را به اهدافمان برساند باید مطالعه و طراحی مناسبی در این حوزه داشته باشیم. متأسفانه از چند گونه گیاهی مناسب در استان بوشهر غافل شده‌ایم. گیاهانی مانند شبدر، پریوش، لاله عباسی، نخل‌های زینتی، لوز، بنجامین و گل کاغذی از گونه‌های گیاهی و درختی است که متناسب با آب و هوای استان است.» هر چند مسئولان استانی مدعی شده‌اند که تلاش گسترده‌ای صورت گرفته در آبیاری فضای سبز شهری در سطح استان از شیوه‌های مناسبی استفاده شود، اما شواهد امر نشان می‌دهد این تلاش‌ها به نتایج درستی منتهی نشده‌اند. مدیرکل دفتر فنی استانداری بوشهر در همین رابطه با اشاره به برگزاری همایش فضای سبز شهری در شرایط کم آبی با حضور شهرداران استان بوشهر، می‌گوید: «تلاش شد تا شهرداران استان با شیوه‌های صحیح آبیاری در شرایط کم‌آبی آشنا شوند.» سیدموسی موسوی با اشاره به برخی کمبود‌ها در زمینه تأمین منابع آبی در استان ادامه می‌دهد: «در این شرایط که تأمین آب به سختی صورت می‌گیرد و تقاضا برای مصرف بسیار بالا است باید مدیریت مناسبی انجام شود و شرایط اقلیمی استان بوشهر حکم می‌کند مدیریت مصرف منابع آبی از مهم‌ترین اولویت‌ها باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار