کد خبر: 957958
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۱
تقویت خداباوری برای رسیدن به روحیه دستگیری
حجت الاسلام علیرضا فرهنگ*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: یکی از راه‌های کسب آرامش در زندگی دستگیری و رسیدگی خالصانه و بدون منت از مستمندان و فقیران است. انسان فطرتاً از دستگیری و کمک به نیازمندان خوشش می‌آید و با این کار در وجود خود احساس آرامش می‌کند؛ چراکه وقتی انسان با چشم خود نیاز کسی را ببیند یا حس کند، اما نتواند دستگیری کند، یک احساس ناراحتی و ناآرامی می‌کند و دوست دارد می‌توانست به آنان کمک کند. این به نوعی آرامش به انسان می‌دهد. اما این آرامش وقتی با نیت الهی صورت گرفت، این احساس در وجود انسان بیشتر می‌شود؛ چراکه انسان‌ها وقتی احسان می‌کنند، دوست دارند این احسان از طرف شخصی که به او احسان می‌شود مورد تشکر واقع شود، اما از آنجا که گاهی اوقات این اتفاق نمی‌افتد، مقداری ناآرامی در انسان‌ها به وجود می‌آید. از این رو خدای متعال برای اینکه این ناآرامی نیز از وجود انسان بیرون رود ما را به دستگیری خالصانه و بدون منت دعوت کرده است؛ چراکه وقتی انسان ببیند کسی از او نسبت به احسانش تشکر نکرد چه بسا منتی هم بر شخص بگذارد که همین امر به جای اینکه نیاز شخص را برطرف کند، به نوعی با این منت باعث شرمندگی شخص شود.

اما چرا نفاق و دستگیری باعث آرامش شخص و حتی یک جامعه می‌شود؟ دلیل اول تقویت معادباوری و خداباوری در زندگی است. وقتی انسان دست دهنده داشته باشد درواقع دارد قلب و دل خود را از وابستگی به مال و مواهب دنیا کم می‌کند. وقتی این وابستگی کم می‌شود، طبیعتاً دلبستگی به آخرت و ذخیره‌سازی برای آینده زندگی خود که در دنیایی دیگر رقم می‌خورد، بیشتر می‌شود.

هرچه انسان آخرت برایش مهم‌تر باشد، بیشتر دست بخشش دارد. الگوی عملی ما اهل بیت (ع) هستند که در انفاق به ما درس بزرگی می‌دهند. دادن انگشتر با نیت خالص در نماز باعث شد تا در شأن علی (ع) آیه نازل شود یا اطعام به فقیر، مسکین و یتیم باعث نزول آیات سوره انسان شد و... پس ما در آخرت به انفاق‌ها احتیاج پیدا می‌کنیم.

دلیل دوم این است که انفاق، توکل و اعتماد انسان به خدا را بیشتر می‌کند. کسانی که در انفاق سست هستند، یکی از دلایلشان این است که می‌گویند: «از کجا معلوم اگر کمک کردم، به جای این مالی جایگزین اموال من شود؟ چه تضمینی است؟» همین باعث می‌شود اگر هم مقداری انفاق کرد آرامش نداشته باشد. چون به وعده خدا اعتقاد و باور قوی ندارد.

دلیل سومی که انفاق باعث آرامش می‌شود این است که وقتی انسان انفاق می‌کند، درواقع با خودخواهی و بخل مبارزه می‌کند. کسی که بخیل است، آرام نیست، اما کسی که سخی است، آرام است و می‌داند به نفع خود کار می‌کند، قبل از اینکه به نفع دیگران باشد. این‌ها همه از عوامل رسیدن به شادی و آرامش درونی است. پس فراموش نکنیم از عوامل مهم آرامش در زندگی دستگیری و خدمت به انسان‌های نیازمند است.
*کارشناس مذهبی و پژوهشگر سبک زندگی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار