کد خبر: 957956
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
پیمان جوانمردان، آیین تجلیل از مرام شهدای جوانمرد
رجعت پیکر مطهر شهید مجید قربانخانی در اردیبهشت ماه امسال و حضور بی‌نظیر اقشار و گروه‌های مختلف مردمی در آیین تشییع این شهید بزرگوار انگیزه‌ای برای اجرای ویژه‌برنامه‌ای از سوی فرهنگسرای خاتم (ص) در منطقه ۱۸ به منظور بزرگداشت شهدا و جانبازان عیاری شد که از شهرت، قدرت و زیبایی جوانی دل کندند و جان به جهاد و شهادت سپردند.
محمدصادق دهنادی*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: رجعت پیکر مطهر شهید مجید قربانخانی در اردیبهشت ماه امسال و حضور بی‌نظیر اقشار و گروه‌های مختلف مردمی در آیین تشییع این شهید بزرگوار انگیزه‌ای برای اجرای ویژه‌برنامه‌ای از سوی فرهنگسرای خاتم (ص) در منطقه ۱۸ به منظور بزرگداشت شهدا و جانبازان عیاری شد که از شهرت، قدرت و زیبایی جوانی دل کندند و جان به جهاد و شهادت سپردند. بر این اساس افتخار تکریم و تجلیل سه نسل شهدای جوانمرد، شامل شهدای نهضت اسلامی همچون شهید طیب حاج‌رضایی، نسل دوم شهدای جوانمرد شامل شهدای دفاع مقدس همچون شهید ضرغام و شهیدان برادران طوقانی و همچنین نسل سوم شهدای جوانمرد، جوانانی همچون مجید قربانخانی که توانستند راه دو نسل گذشته را ادامه دهند نصیب ما شد و البته تمام این سه نسل پیروان مسلک آزادگی حضرت امام حسین (ع) هستند.

بی‌شک آزادگی، پایه دینداری انسان‌ها است. به همین خاطر امام حسین (ع) می‌فرمایند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.» ممکن است ما به دلیل تبلیغات ضداسلامی دشمنانمان و اتفاقات سوئی که به واسطه آنان در این راستا افتاده یا خواهد افتاد، در ترویج برخی شعائر دین مشکل داشته باشیم. اما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در حوزه اخلاق و جوانمردی‌ها، روحیه دفاع از شرف و خداپرستی را بالا ببریم و نتیجه و خروجی‌اش هم، مجید قربانخانی‌ها می‌شود. افرادی همچون شاهرخ ضرغام، مجید سوزوکی، طیب حاج‌رضایی‌ها و... که یک عمر لوطی میدان خدمت به خلق برای رضای خدا بودند. حتی به افرادی همچون حاج رضایی لقب تاج‌بخش را می‌دادند. چون او کسی بود که در کودتای ۲۸ مرداد تاج را به شاه برگرداند، اما پس از مدتی مرام، معرفت و مسلکی که در وجود او بود، باعث شد به مردم بپیوندد و به استبداد شاهنشاهی پشت کند. همچنین حاج‌رضایی سخت معتقد بود که حاضر است هر کاری کند، اما به علم و پرچم سیدالشهدا خیانت نکند.

ما ایرانی‌ها اگر این نگاه معرفتی را و خصوصاً در جوانمردی و دفاع از شرف و ناموس ترویج کنیم، درنهایت این امر به توسعه دینداری منجر خواهد شد. با این رویکرد و انگیزه یادواره «پیمان جوانمردان» که عنوان آن برگرفته از حلف‌الفضول دوران جوانی پیامبر اکرم (ص) است در سومین روز شهادت امیرالمؤمنین (ع) مصادف با ۲۳ رمضان به همت فرهنگسرای خاتم (ص) و با همکاری باغ موزه قصر در محل زورخانه این مکان فرهنگی تاریخی برگزار شد. پیغمبر قبل از رسالتشان به تنها تفکری که پیوستند، حلف‌الفضول یا همان پیمان جوانمردان بود و حتی بعد از رسالتشان فرمودند: «من افتخار می‌کنم به عضویت در پیمان جوانمردان.» زیبا است اگر اکنون ما نیز همچون سنت پیغمبر و گذشتگان انسان‌های مختلف را از مسلک‌ها، مذهب‌ها و نگره‌های مختلف به پای جوانمردی و اخلاق ناب انسانی دعوت کنیم. این امر پیش از هر ایدئولوژی و فرهنگی می‌تواند زمینه‌های هدایت افراد به راه راست را به وجود آورد. من معتقد نیستم که قاطبه جوانان ما امروز به سمت فساد می‌روند. فکر می‌کنم این طرز فکر کم‌لطفی به جوانان است؛ چراکه اکثر جوانان ما پاک هستند، اما همانطور که اگر لکه سیاهی روی پیراهن سفیدی باشد بیشتر خودنمایی می‌کند، قاعدتاً بدی‌ها نیز بیشتر به چشم می‌آید. به اعتقاد من، ما باید تشکل‌هایمان را بیشتر کنیم و در این راستا بهترین راه، گفت‌وگو است. اگر امروز گفت‌وگوهایمان با پهلوانان و جوانان است، روز‌های دیگر با روشنفکران، علما، هنرمندان، دانشمندان و... باشد. در هر صورت باید گفت‌وگو‌های اجتماعی حول محور منافع مشترک ملی و آیینی گسترش پیدا کند و اینگونه است که ما می‌توانیم جوانانمان را از دام‌هایی که در فضای رسانه‌ای و... به دست دشمنانمان برایشان گسترده شده است، نجات دهیم.

*رئیس فرهنگسرای خاتم (ص) و دبیر یادواره «پیمان جوانمردان»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار