کد خبر: 957895
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی:
مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی گفت: مودیان مالیاتی بخش مشاغل تا پایان خردادماه سال جاری مهلت دارند تا نسبت به تنظیم و ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۱۳۹7 اقدام کنند.

 غلامرضا شریفی، با تاکید بر اینکه برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است، تصریح کرد: فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه کنند.

وی افزود: معافیت مالیاتی برای صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی در عملکرد سال 1397، مبلغ 216 میلیون ریال سالانه برابر ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده است و کسانی که اظهار نامه ندهند، نمی‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

شریفی با بیان اینکه تا پیش از اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، ۳۱ تیرماه آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل بود، گفت: بر اساس قانون جدید مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی از ۳۱ تیرماه به ۳۱ خردادماه تغییر یافته است. 

وی گفت: نسخه اینترنتی نرم افزار اظهارنامه‌های مالیاتی در پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانیWWW.TAX.GOV.IR در دسترس فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل قرار دارد و همکاران این اداره کل نیز از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹:۰۰ عصر به طور یکسره آماده راهنمایی مودیان مالیاتی می‌باشند.

مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم افزود: به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ برخی از صاحبان مشاغل که در گروه سوم تقسیم بندی مودیان قرار می‌گیرند و مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال ۱۳۹۷ حداکثر سی برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم (مبلغ ۸۲۸ میلیون تومان) است، در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده، از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف می باشند.

وی در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع این دسته از مودیان و پرداخت آن گفت: براساس این دستورالعمل، مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۳۹۷، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۶ به صورت مقطوع تعیین شده، به این صورت که مودیان با میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶، مالیات خود را پرداخت خواهند کرد. 

شریفی اضافه کرد: بر این اساس، همچنین برای مودیان با میزان مالیات قطعی بیش ۲۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال با ۵ درصد افزایش، مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۵۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال با ۹ درصد افزایش و مودیان با میزان مالیات قطعی بالاتر از ۱۰۰ میلیون ریال با ۱۵ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ مالیات تعیین شده است.

وی تصریح کرد: مودیانی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، باید از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی www.tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

شریفی در ادامه خاطرنشان کرد: صاحبان مشاغل مذکور در صورتی که سال ۱۳۹۷ اولین سال فعالیت آنها می باشد ( در سال ۱۳۹۶ فاقد فعالیت باشند) و همچنین صاحبان مشاغل مشارکتی که در طی سال ۱۳۹۷ شرکای آنها تغییر نموده باشد (تغییر هر یک از شرکا)، مشمول مفاد این دستورالعمل نبوده و هم چنین مودیانی که متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد ماده 137 ، 165 و 172 قانون مالیات های مستقیم در خصوص درآمد عملکرد سال 1397 خود هستند، از شمول دستورالعمل مالیات مقطوع فوق خارج بوده ومکلف به انجام تکالیف قانونی مقرر ( ازجمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر) می باشند.

وی یادآور شد: در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می گردد و عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

شریفی با بیان اینکه خردادماه موعد ارایه اظهارنامه و برخورداری صاحبان مشاغل از تسهیلات مالیات مقطوع است، یادآور شد: سایر صاحبان مشاغل نیز حسب مقررات مربوطه می باید به ارایه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات اقدام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر