کد خبر: 957870
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
چرا سکه ۱۰۰ هزار تومان افت را تجربه کرد؟
در محدوده خیابان فردوسی که قدم می‌زنی دو نکته بیشتر از همه جلب توجه می‌کند، یکی اینکه بیشتر افراد فروشنده‌اند و دیگر اینکه دو خبر به شدت بازار را تحت‌تأثیر قرار داده و همین امر باعث شده تا دیروز نرخ ارز به کانال ۱۲ هزار تومان سرازیر شود.
مهدی فتحی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در گوشه و کنار بازار از یک سو شایعه‌ای است که امکان مراودات ارزی فراهم شده بنابراین‌بانک مرکزی دیگر با محدودیت عرضه ارز مواجه نیست و دیگری اینکه برخی به ویژه صرافی‌ها خبر می‌دهند که قرار است عملیات بازار باز و بازار متشکل ارزی را از اول تیر ماه عملیاتی کند.
از همین رو است که روز گذشته قیمت ارز به روند کاهشی روز‌های اخیر ادامه داد؛ به طوری‌که دلار با کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان برگشت.
البته برخی صرافی‌ها نیز روند کاهشی را بی‌ارتباط با آمدن آبه شینزوآ نمی‌دانند و آن را حامل پیام و خبر‌های خوب می‌دانند، به هر حال داستان هر چه هست بازار‌های موازی همچون خودرو، ارز، طلا و سکه همگی با افت قیمت مواجهند و برای هر یک نیز دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کنند.

دلار در کانال ۱۲۰۰۰ تومان
بانک‌ها دیروز (۱۹ خرداد) قیمت ارز را نسبت به روز گذشته کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها به ۱۲ هزار و ۵۲۸ تومان رسیده‌است. همچنین قیمت خرید یورو نسبت به روز شنبه با کاهش همراه شد و شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۴ هزار و ۲۰۳ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز کاهش یافته‌است.
هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۹۶۸ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۹۱۷ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان می‌رسد.
اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته ۴۰۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز گذشته ۴۰۰ تومان کاهش داشته‌است.

افت شدید قیمت سکه
سکه تمام‌بهار آزادی نیز در بازار تهران دیروز به ۴میلیون و ۴۶۵ هزار تومان و طلای ۱۸عیار هم ۴۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده که افتی در حود ۱۰۰ هزار تومان را تجربه کرد.
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.
قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده‌است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۵ /‌۱۳۴۰ دلار معامله می‌شود.

سقوط آزاد قیمت خودرو
در بازار خودرو نیز وضعیت به همین منوال است سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرآنلاین افزود: قیمت خودرو کاهشی قابل توجه را در روز‌های اخیر تجربه کرده است، اما هنوز حباب خودرو تخلیه نشده است؛ چراکه عرضه خودرو از سوی خودروسازان هنوز مناسب نیست. او با اشاره به اینکه ریزش قیمت‌ها در روز گذشته بسیار قابل‌توجه است، گفت: قیمت خودروی ۴۰۵ هر چند از سوی برخی سایت‌ها ۸۵ میلیون تومان اعلام شده‌است، اما همکاران ما این خودرو را بالاتر از ۸۰ میلیون تومان نمی‌خرند.
وی با تأکید بر اینکه قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است، اضافه کرد: پیش بینی می‌کنم در روز‌های آینده قیمت این خودرو به ۷۲ میلیون تومان برسد؛ چراکه اگر قرار باشد این قیمت ۵ درصد بالاتر از تحویل قیمت کارخانه باشد، در همین حد و اندازه خواهد بود.
مؤتمنی با اشاره به اینکه قیمت پژو پارس نیز از ۱۱۵ میلیون تومان ابتدا به ۱۰۴ میلیون تومان و سپس به ۹۸ میلیون تومان رسید، گفت: خودروی پژو پارس امروز بالاتر از ۹۴ میلیون تومان خریدار ندارد و احتمالاً با طی همین روند به ۸۶ میلیون تومان خواهد رسید. او درباره قیمت کنونی خرد و فروش پراید گفت: پراید ۱۳۱ هر چند ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورده‌است، اما بالاتر از ۴۳ میلیون تومان خریدار ندارد و به زودی بر همین قیمت تثبیت می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت پراید ۱۱۱ همچنان در محدوده ۵۲ میلیون تومان باقی مانده؟ توضیح داد: دلیل ماندگاری قیمت این است که این مدل خودرو از سوی سایپا عرضه نمی‌شود و در صورت عرضه به سرعت قیمت آن کاهش خواهد یافت. به گفته وی پژو ۲۰۶ نیز به شدت با کاهش قیمت روبه‌روست. او در این خصوص افزود: این خودرو پیش‌تر به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان رسید، اما امروز کسی آن را بالاتر از ۹۰ میلیون تومان نخرید و در روز‌های آینده قیمت این خودرو ۸۲ میلیون تومان می‌شود. به گفته وی کف قیمتی ۲۰۶ همان ۵۸ میلیون تومانی است که در بهمن ماه سال گذشته در بازار بود.
این فعال صنفی درباره میزان کاهش قیمت خودرویی مانند سانتافه که تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پیشروی کرده بود، گفت: این خودرو امروز ۸۴۰ میلیون تومان نیز فروش نرفت یعنی بازار کاهش ۲۶۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو را نیز کافی نمی‌داند.
او تأکید کرد: سوناتا نیز با کاهش ۱۰۰ میلیونی قیمت به ۷۵۰ میلیون رسیده و خودروی توسان نیز حتی با قیمت ۷۸۰ میلیون تومان خریدار ندارد. وی درباره وضعیت قیمت پژو۲۰۰۸ نیز گفت: این خودرو تا هفته قبل ۳۳۲ میلیون تومان بود، اما امروز همکاران آن را به قیمت ۳۰۰ میلیون نیز نخریدند و پیش‌بینی می‌شود قیمت این خودرو نیز به حدود ۲۸۰ میلیون تومان برسد.
وی گفت: ما قبلاً هم هشدار داده بودیم که آگهی‌های فیک در فضای مجازی سبب شده‌است قیمت‌ها رو به افزایش بگذارد؛ چراکه از فروردین ماه تا کنون نیز نه قیمت ارز افزایش یافته و نه تغییر جدیدی در این بازار رخ داده‌است.
اما آیا علت تنها احتمال اجرای طرح‌های بانک مرکزی یا دیدار‌های دیپلماتیک است؟ در این باره می‌توان به اخبار قابل تأمل جدید از جمله افزایش صادرات و بازگشت ۴ میلیارد دلار ارز صادرات غیر‌نفتی به سامانه نیما اشاره کرد که به نوعی فشار را از بازار فیزیکی و حواله برداشته است.
وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در این‌باره گفته است: باید توجه داشت که در سال گذشته تقریباً ۱۰ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی کشور وارد کشور شده‌بود که با اقدامات و فشار بانک مرکزی نزدیک به ۹ میلیارد دلار آن نیز در دو، سه ماه اخیر برگشت داده شد بنابراین بازگشت ۱۹ میلیارد دلار از مجموع ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، توانایی سامانه نیما را افزایش داده‌است و این باعث تسریع مراودات صادرکنندگان و واردکنندگان شده است. نباید فراموش کرد ۱۹ میلیارد دلار رقم بزرگی است که تأثیرات مثبتی در بازار می‌تواند داشته باشد. همچنین برخی کارشناسان تغییر کانال ارزی از دبی به داخل و عراق را نیز در این افت قیمت‌ها مؤثر دانسته‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
0
0
تا زمانی که دلار حداکثر به نرخ 1300 تومان نرسیده باشد این افت قیمت دلار فقط فریبی بیش نیست . یک مرتبه حرف سقوط دلار را میزنند انگار که رفته زیر هزار تومان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار