کد خبر: 957710
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه:
متولیان امر در مسیر تولیدات استراتژیک باید به پرورش هنرمندان متعهد نیز مبادرت کنند چراکه این پرورش نقش مکمل تولیدات استراتژیک را دارد و هرگونه عدول و خروج از این راه، انحراف و خطا از راهبرد تعیین شده تلقی می‌شود.
الیاس مصطفوی
سرویس فرهنگ و هنر و جوان آنلاین: سعید الهی کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه با اشاره به دو نقل قول از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در رابطه با موضوع «سینمای استراتژیک» اظهار داشت: دو عبارت «هنر، دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست» و نیز «ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم» دو راهبرد اصلی و کلان فعالیت در عرصه هنر بعد از انقلاب است.
وی افزود: این جملات در قالب یک نگاه جامع، کل نگر و آینده محور اگر چه قطعاً برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط سرلوحه تدوین راهبرد‌های هنری بوده است، ولی در حوزه اجرا نباید درگیر پیچیدگی‌های مرسوم سازمانی شده و از آن غفلت شود.
الهی اضافه کرد: این خط فکری کلی دارای چشم‌انداز بوده و حتی به سهولت می‌تواند دربرگیرنده تاکتیک‌ها برای مدیران اجرایی نیز باشد. بی‌تردید اگر مدیران فرهنگی به ویژه دست‌اندرکاران سازمان سینمایی با تکیه بر این استراتژی روشن و دقیق با جامعه سینمایی و در عین حال مسئولان دستگاه‌های منتفع از حوزه فرهنگ و سینما تعامل مستمر داشته باشند، زمینه مشارکت و رغبت همگان برای ورود به عرصه تولید آثار استراتژیک فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به وجوه علمی و هنری مقوله استراتژیک در حوزه سینما خاطرنشان ساخت: در جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور موظف به تدوین، نظارت، هدایت و حمایت از سینمای متعهدانه و مسئولانه تحت عنوان سینمای استراتژیک هستند، صحبت از تشکیل شورا‌های جدید برای ایجاد همبستگی بین دستگاه‌های دولتی بعد از گذشت ۴۰سال از انقلاب نوعی موازی‌کاری است.
سعید الهی پرهیز از انفعال در دستگاه‌های فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه مدیران مربوطه چندان اراده‌ای برای رونق سینمایی منطبق بر راهبرد‌های کلان جامعه که اتفاقاً مورد نیاز جامعه نیز است، ندارند و این رخوت و سستی نیز به جز معدود هنرمندانی که دغدغه شخصی نسبت به انقلاب و ایران اسلامی دارند به درون اهالی سینما نفوذ کرده است.

وی افزود: دو عنصر تعهد و تخصص از ملزومات تولید سینمای استراتژیک است و تجربه آثاری، چون «به وقت شام» آقای حاتمی‌کیا ثابت کرده مردم اقبال خوبی نسبت به اینگونه آثار دارند، هر چند سینمای استراتژیک تنها در واکنش هنرمندان به موضوعات منطقه‌ای و سیاست خارجی خلاصه نمی‌شود و می‌تواند دربرگیرنده سایر نیاز‌های جامعه در بخش منافع و امنیت ملی نیز باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار