کد خبر: 957687
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰
در حاشیه انتشار خاطرات استاد سیدهادی خسروشاهی از امام خمینی
محمدرضا کائينی
سرویس تاریخ جوان آنلاین:‌ استاد سیدهادی خسروشاهی از پیشگامان تاریخ نگاری حوزوی در شش دهه اخیر به شمار می‌رود. نشو و نما در خاندانی اصیل و پرآوازه، حضور در حوزه علمیه قم از نوجوانی، حضور در متن قضایای سیاسی و فرهنگی از آن هنگام تا کنون وارتباط با جریانات فرهنگی وسیاسی جهان اسلام و تبادل فکری و فرهنگی با آنان، در زمره امتیازات اوست. او در این حوزه صد‌ها اثر تألیفی منتشر کرده و در دو دهه اخیر، تدوین این دست آثار را سرعت داده است. یکی از واپسین آثار منتشره استاد، خاطرات وی از امام خمینی و قیام ۱۵ خرداد است. وی در این مجموعه، شماری از خاطرات خویش از رهبر کبیر انقلاب را به همراه اسناد آن به تاریخ‌پژوهان ارائه نموده است. مؤسسه انتشاراتی عروج ناشر این اثر، در دیباچه‌ای بر آن چنین آورده است:

«معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اعتقاد به پایه‌گذاری تاریخ‌نویسی انقلاب اسلامی بر دیده‌ها و شنیده‌های واقعی حاضران و ناظرانی که بار عظیم انقلاب را بر دوش کشیده‌اند و دشواری‌ها و ناملایمات جانفرسایی را در راه پیروزی آن بر جان خریدند، ضبط و ثبت خطرات این تاریخ‌سازان را در شمار برنامه‌های اصلی خود گنجانده و بر آن است تا پس از تنظیم و تدوین آنها، با رعایت اصول علمی و امانتداری و بدون هیچ‌گونه داوری، خیل عظیم مخاطبان در زمان حال و آینده را از جزئیات این بخش از تاریخ ایران بهره‌مند گرداند. آنچه پیش رو دارید، گوشه‌ای از خاطرات جذاب و خواندنی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدهادی خسروشاهی، با تمرکز بر قیام ۱۵ خرداد به عنوان آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) است. وی در خلال خاطرات خویش، فضای حاکم بر حوزه‌های علمیه را قبل و بعد از ۱۵ خرداد به‌ویژه با توجه به تأثیر‌پذیری آن را نهضت حضرت امام تشریح نموده و ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی، حمله به مدرسه فیضیه و ملاقات رهبران نهضت آزادی با رهبر انقلاب را بازگو و در ادامه خاطراتی از دوران نمایندگی امام خمینی (ره) در وزارت ارشاد و سفاررت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و ابلاغ پیام معظم‌له به پاپ بیان کرده و در این میان ناگفته‌هایی را مطرح نموده که خواننده در جایی دیگر ندیده و نشنیده است».

مؤلف اثر نیز بر این مجموعه مقدمه‌ای نگاشته که مروری بر برخی فراز‌های آن، مفید به نظر می‌آید:
«از یک ربع قرن پیش و تاکنون یادداشت‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و خاطرات متفرقه اینجانب درباره اندیشه و نهضت امام خمینی (ره) در مطبوعات متعدد داخل و خارج و در تاریخ‌های مختلف منتشر شده است، بخش عمده آن‌ها هم‌اکنون در این مجلد، در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و به تصور اینجانب مسائل مطرح شده در این مجموعه، شامل اطلاعات و موضاعات جالبی است که از لحاظ تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شاید تاکنون در هیچ یک از کتاب‌ها و آثار خاطراتی دوستان و بزرگان، مطالبی از این نوع، با اسناد و مدارک، مطرح نشده باشد. البته آنچه که در این مجموعه آمدده است، همه دیدگاه‌ها یا خاطرات من درباره امام‌خمینی (ره) و نهضت و اندیشه ایشان نیست و تصمیم نخستین آن بود که کتاب، پس از تکمیل و افزودن نکات دیگر به دست چاپ سپرده شود، ولی پیشنهاد دوستان آن بود که نخست آنچه که موجود است منتشر گردد و بحث‌ها و موضوعات دیگر، پس از تکمیل و آماده‌سازی، به عنوان بخش دوم کتاب به چاپ برسد.

اشاره به یک نکته ضروری است و آن اینکه: به علت طول زمان ـ ۲۵ سال ـ نگارش‌ها و تعدد مطالب و تنوع مراکز نشر، شاید نکاتی در بعضی موارد و البته بطور اجمال، تکرار شده باشد که به هنگام تهیه آن نوشته‌ها و برای تکمیل موضوعات، ضروری بنظر رسیده است و حذف آنها، در مباحث مختلف این مجموعه، شاید با هماهنگی و انسجام موضوعی، همگام نباشد. بی‌شک هرگونه نقد و اصلاح، توسط دوستان آگاه، موجب تشکر و امتنان و اصلاح موارد ضروری، در چاپ‌های بعدی خواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار