کد خبر: 957579
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
چند صباحی است که هوای پاک و سالم میهمان پایتخت نشینان شده است و خبر‌های بسیاری از مراکز متولی همچون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری می‌رسد که با اقدامات آنان هوای پاک نصیب شهروندان تهرانی شده است البته نباید فراموش کرد که نقش باد و بارانی‌ها در این میان فراموش شده است. حالا بعد از خبر اتوبوس‌های دست دوم خبر از جایگزینی «خودرو‌های کارکرده» با «تاکسی‌های فرسوده» و احتمالا ورود خودرو‌های سواری دیزلی به گوش می‌رسد تا هوای پاک هم چنان در رویا‌ها باقی بماند.
*خودرو‌ها کارکرده جایگزین فرسوده
سرویس جامعه جوان آنلاین: هوای بهار‌ی پرباران و بارش حالا با خبر آمدن وسایل نقلیه کارکرده و دست دوم و حتی دیزلی به شبکه‌های حمل و نقل عمومی خاکستری می‌شود. هوای پاک و سالم که در این ایام به گفته مسئولان رکورد زد ه. شهرو شهروندان و زیست شهری را با خود همراه کرده است. با این حال چندی پیش پیروز حناچی شهردار تهران بر اقدام عاجل برای افزودن اتوبوس به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، ایده خرید اتوبوس‌های دست دوم باکیفیت اروپایی که قیمت آن‌ها نسبت به اتوبوس‌های نو بسیار مقرون به صرفه‌تر است، می‌تواند مناسب باشد. برای انجام این کار می‌توانیم از دولت بخواهیم یک مصوبه استثنا در نظر بگیرد. به هر حال وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس در ساعات پیک اصلاً مناسب نیست و باید برای آن تدبیری بیندیشیم. با رسانه‌ای شدن این سخنان طرح از سوی دولت رد. اما بعد از اتوبوس‌های دست دوم نوبت به تاکسی‌های کارکرده رسید که در این خصوص مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: پیشنهادی از جانب مجموعه وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به دولت داده شده است که خودرو‌های کارکرده‌ای که کمتر از ۳ سال عمر دارند و مشمول شرایط شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور هستند در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار گیرند. مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ناوگان تاکسیرانی انباشت فرسودگی بسیاری داریم، گفت: ۱۵۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌اند که تا پایان سال ۹۸ این تعداد به ۱۹۲ هزار دستگاه خواهد رسید.
وی افزود: در سال جاری با پیگیری‌های بسیار توانستیم ۱۰ هزار سهیمه تاکسی از شرکت خودروساز بگیریم که البته آن هم منوط به ایجاد برخی شرایط است بنابراین لازم است که از ظرفیت‌های دیگر در این حوزه استفاده شود تا از انباشت فرسودگی کاسته شود. یکی از این ظرفیت‌ها استفاده از خودرو‌های کارکرده موجود است. وی با بیان اینکه این طرح در دولت در حال بررسی است و امیدواریم با تایید آن پتانسیل خوبی برای کاهش انباشت فرسودگی ایجاد شود، گفت: هر خودرویی امکان این را ندارد که به تاکسی تبدیل شود؛ شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور نیز شرایط خاصی برای ناوگانی که می‌توانند پلاک تاکسی اخذ کنند، مشخص کرده است مثلاً ابعاد خودرو یکی از آن ویژگی‌ها است که مسافر بتواند راحت در تاکسی بنشیند و به همین جهت خودروی پراید به دلیل نامناسب بودن ابعاد خودرو از ناوگان تاکسیرانی حذف شد؛ همچنین شرایط دیگری نیز از جمله حجم موتور برای این ناوگان در نظر گرفته شده است.

*موتور ها‌ی دیزلی در در راه‌اند؟
همواره وسایل نقلیه دیزلی ببرای هوای شهر‌ها بخصوص کلان شهر درد سر ساز بوده‌اند، دور دور کردن دیزلی‌ها در معابر شهری و بخصوص شب‌ها هوای شهر را بسیار الوده و الاینده کرده است حالا خبر می‌رسد که قرار تولید سواری‌های دیزلی بعد از انجام مطالعات به تولید برسد در این خصوص نواب حسینی منش در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در راستای انجام مطالعاتی بروی موتور سواری دیزلی و تلاش برای تولید و توسعه سواری‌های دیزلی، گفت: ۱۵سال است که سایر کشور‌ها نسخه استفاده از خودروی دیزلی را پیچیده‌اند و نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که تجربه ناموفق سایر کشور‌ها را مجددا در کشورمان آزمون و خطا کنیم؟.
وی با بیان اینکه روزانه در تهران ۱۰۰تا ۱۵۰هزار خودروی سنگین دیزلی تردد می‌کنند که بعضا از سایر استان‌ها وارد تهران می‌شوند، افزود: براساس حدود مجاز آلایندگی خودروها، می‌بایست درصد حجمی دود خروجی از اگزوز خودروی دیزلی، ۲.۸ پی پی‌ام باشد که اگر قطر هر اگزوز را ده سانت در نظر گرفته و در ۱۰۰هزار خودوری دیزلی ضرب کنیم می‌بینیم که روزانه به مساحت ۷۸ کیلومتر مربع در تهران دود تولید می‌شود یعنی به تعبیر دیگر اگزوزی به قطر ۱۰ کیلومتر داریم که مدام در تهران دود تولید می‌کند و دقت داشته باشید که این عدد، حدود مجازی است که سازمان محیط زیست و سازمان استاندار آن را تایید کرده‌اند و این درحالی است که در واقعیت به دلیل مشکلات خودرو‌های دیزلی، بیش از این میزان دود در تهران تولید می‌شود.

*استاندارد یورو ۲ پیش کش
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه همین حالا هم ما نگران آلایندگی خودرو‌های تولیدی از کارخانه هستیم گفت: بروی کاتالیست خودرویی که از کارخانه بیرون می‌آید نوشته شد"فاقد الزام آلایندگی"!؛ مسئولان امر عنوان کردند که اقداماتی در راستای بهبود کارکرد موتور و قطعات برای کاهش آلایندگی خودرو‌های سواری دیزلی اعمال می‌کنند، اما خنده دار است چراکه خودرویی که الان از کارخانه بیرون می‌آید، نمی‌تواند استاندارد یورو ۲ را پاس کند و چگونه می‌خواهند استاندار‌های یورو ۶ مدنظرشان را بروی این خودرو پیاد کنند؟.
وی افزود: گفته شده که این خودرو‌ها برای تردد در برون شهر درنظرگرفته شده است، اما جای سوال است که مگر ما می‌توانیم تفاوتی بین خودرو‌های سواری درون و برون شهری قائل شویم؟ مگر می‌توانیم به خودروی دیزلی که از شیراز یا مشهد و ... آمده بگویم به تهران وارد نشوید؟ و مطئن باشید اگر خودروسازان بتوانند نظر مثبت دولت را برای تولید خودروی سواری دیزلی جلب کنند باید "وا اسفا" برای شهرمان بخوانیم.
حسینی منش با بیان اینکه در حال حاضر چهار میلیون خودروی سواری در تهران وجود دارد که با وجود تمام سخت‌گیری‌ها هنوز تعداد روز‌های ناسالم شهرمان برای گروه‌های حساس بیشتر از میانگین جهانی است افزود: حالا تصور کنید خودرو‌های سواری دیزلی نیز وارد چرخه شوند و آن زمان باید فاتحه اقدامات ایجابی و سلبی را که در این مدت برای بهبود وضعیت هوای تهران انجام گرفته را خواند!.

عامل بیش از ۸۰ درصد الودگی و الایندگی هوالی کلانشهر بر اثر احتراق ناقص و حرکت خودرو‌های موتوری و سوخت فسیلی است و گویا با تولید روزانه چندین هزار وسلیه نقلیه، سهم حمل و نقل عمومی یا خودرو‌های دست دوم و یا خودرو‌های کارکرده و یا موتور‌های دیزلی است؟
بکار گیری خودرو‌ها پاک و کم مصرف جایی در تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی ندارد با این اوصاف طرح جامع هوای پاک و اقدامات دستگاه‌ها و متولیان در این خصوص خود به خود هوا خواهد شد. وبازهم باید منتظر غول خاکستری بر روی شهر و شهروندان بود تا باتشدید بیماری‌ها جان و سلامت بسیاری در معرض تهدید قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار